Gaizale
09-01-2010, 22:48
Hoppsan!
Satt och planerade lite vad som ska odlas till våren och kom på att jag aldrig hann få ner lökarna i jorden innan snön kom för flera månader sen....
Finns det något jag kan göra?
Kan jag kanske plantera dom nu i krukor inne och flytta ut i kylan om några veckor?
Eller är det kört, och håller de sig isåfall för plantering till hösten?
Skynda, plantera lökarna med en gång i kruka. Låt de rota sig i rumstemperatur först. Efter att de är rotade kan du ställa ut dem utomhus och hoppas på det bästa. Det brukar oftast gå bra, men i vissa fall, blir det inget.
Alexander-VG-zon3
09-01-2010, 23:58
vet inte om dom mår bra på att ''vakna'' inne med nya rötter och blad och sedan komma ut i frost tänker på att dom fryser ihjäl när dom inte är invintrade. har själv gjort så en gång och samtliga lökarna var mjuka och döda efter 10-15min.
många lökar man köper är redan kultiverade för att ge en garanterad blomning. så då räcker det att plantera dom inne och låta dom blomma inne eller plantera ut dom direkt i krukor så rotar dom sig till våren (isolera krukan) eller förvara dom kallt men frostfritt tills tjälen släppt och plantera ut då.
Gaizale
10-01-2010, 18:53
Ok, tack så mkt för era åsikter.
Jag tänker nog chansa med hälften iaf tror jag, man vill ju ha lite blomster som tittar upp i vår=)
mvh / Linda
Lady Hamilton
10-01-2010, 21:57
Mitt tips är att plantera lökarna i en kruka med dränerings hål, utan att vattna och sedan gräver du ner krukan i snön, eller ställer den på skyddad plats och täcker den med snö. Väder o vind sköter resten
Jo, det kan vara lite fifty fifty. Jag hade en påse överblivna påskliljelökar en gång som jag planterade inomhus efter nyår. De rotade sig före än vad blad och knopp hann sticka upp så jag slängde ut krukan direkt på balkongen, och de blommade till vår!
Som sagt, viktigt är att krukan är väldränerad, och se till att inte blöta ner jorden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.