Greta i Österbotten
10-01-2010, 09:04
Var hittar jag information om härdighet hos olika Klematisar?Jag trodde att t.ex alla som tillhör klippgrupp 3 också är härdiga långt upp i landet bara man planterar dem tillräckligt djupt .
Tacksam för svar.Jag har så liten kunskap och erfarenhet om klematis och detta måste rättas till!
Finn Klematis
10-01-2010, 10:27
CITAT (Greta i Österbotten @ 10-01-2010, 09:04)

Var hittar jag information om härdighet hos olika Klematisar?Jag trodde att t.ex alla som tillhör klippgrupp 3 också är härdiga långt upp i landet bara man planterar dem tillräckligt djupt .
Tacksam för svar.Jag har så liten kunskap och erfarenhet om klematis och detta måste rättas till!
Hej!
Du har helt rätt. Djup plantering, mycket snö och täcknig med en frigolitskiva
gör att dom flesta klippgrupp 3 klarar sig. Risken är att frostnätter sen dom börjat
växa på våren försenar blomningen eller att dom inte hinner blomma.
Jag tycker det verkar som att Du kan en hel del om klematis.
Finn
Plantskolan Cedergren i Råå har en liten katalog " Ros och Klematislista " Dom säljer mängder av klematis och man har skrivit ut zoner på samtliga sorter, den kostade en liten slant. Klematis finns ej på hemsidan, bara rosorna. Har köpt många rosor och klematis där.
Krister Cedergren har också skrivit en bok " Klematis - över 100 utvalda sorter " kom 2007
www.cedergrens.com
Fördelen med klematis ur grupp 3 är också att man klipper ner dom, att dom börjar om nerifrån varje vår, då gör det inget om rankorna fryser.
Crazy4Flowers
22-02-2010, 10:49
Fast man kan väl inte gå efter zoner helt och hållet eller? När dom anger en zon är det väl att dom är testade att klara av den zonen. Mycket beror väl på hur man planterar och hur man förbereder inför vintern eller? Jordtyp, läge osv.... jag har många växter som inte ska finnas i min zon, får se hur de klarar av denna vinter, lika spännande varje vår. Med lite jobb på hösten så kan man nog knäcka många zoner, vi i norr har i vart fall oftast en skyddande snötäcke som hjälper till mycket även på vårsidan.
octachoron
22-02-2010, 12:08
Jag tycker inte att nyintroducerade sorter är så pass testade i kallt klimat, dvs Sverige norr om Skåne.
Mestadels har jag fått uppfattningen att man bara sätter en standadzon på dem som man anser att de ska klara utan någon testodling. Det gäller många nya rossorter tex.
Crazy4Flowers
22-02-2010, 13:27
Ja jag tycker nästan att man skulle slopa zonangivelserna, dom stämmer inte riktigt längre man kan ju gå miste om många vackra blommor om man skulle tro blint på dom. Det känns som om det skulle behövas ett hästjobb kring det hela för att få lite ordning så man kunde lita lite mer på dom. Zonkartan är väl hur gammal som helst.
Åsa, mälardalen zon 2
13-03-2010, 08:54
Och zonkartan är framtagen för fruktträd inte blommor från början, man håller nog på och uppdaterar den men den kommer nog fortfarande att vara mer lämplig att använda för lignoser än blommor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.