Sollan A
I vår ska vi lägga om den lilla bäcken vi har. Tidigare har jag haft ett hembyggt filter med leca, skumgummi och strumpbyxor men skulle gärna testa att rena på annat sätt.
Har funderat på att anlägga en sumpgrop fylld med sand där vattnet får rinna genom. I denna har jag tänkt odla växter som får ta upp näringen från vattnet. Är det någon som har testat detta och vilka växter kan vara lämpliga? helst perenner.
Jan Lindgren
Hej!
Vad du planerar är ett helt vanligt filter som används av många fiskodlare över hela världen. Det finns även planer på att rena kommunala simbassänger i Sverige med samma metod. I Hörby kommun finns det direktiv om rening av avloppsvatten där man använder liknande metoder. Ditt filter kommer förmodligen att fungera utmärkt och du kan troligen använda vilka växter du vill men snabbväxande växter har större förmåga att binda näringsämnen. Det finns några forumister på Alternativ.nu som har stor erfarenhet av metoden.
MVH
Jan Lindgren
Huggorm
Tekniken används ju även för att rena avloppsvatten. Riktigt intressant och miljövänlig reningsteknik. Jag har dock inga tips på lämpliga växter.
Sollan A
Jag får väl testa mig fram... Funkar det inte som jag tänkt mig får jag väl koppla på det hembyggda filtret... wink.gif
kina3
Hej!
Har du mkt fisk som du (dessutom) ger mycket mat? Ja då lär rening behövas. Annars kan du skippa rening bara du skuggar vattenytan med tex näckrosor. Funkar i alla fall i minst en damm som jag känner till.
Den är kanske 3*4 meter och 50 c, djup. Har två guldfiskar och fullt av näckrosblad. Vattnet är klart och fint.

En annan större och djupare damm, som jag själv byggt, har syresättning mha av att vatten pumpas upp till en övre damm och sedan rinner tillbaks i en bäck med flera små vattenfall.
Här har näckrosorna inte hunnit bre ut sig, men det går bra ändå eftersom det är så mycket vatten i förhållande till fisk (20 små och 3 stora).
Filteranläggning inköpt men aldrig installerad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon