Sollan A
10-01-2010, 11:51
Har en mycket brant brant vid vägen (mer än svart pist...) som består av berg och klapplera. Leran kom till då vi lade in VA. Har försökt att förbättra genom att vända ned barkmull men det går inget bra, det är dessutom så brant att jag inte kan stå obehindrat...än mindre gräva... Har funderat på att så vete(?) som ska ha kraftiga rötter som kan hjälpa till att luckra lereländet. Eller finns det alternativ? Längst ned där jag lyckats förbättra jorden har jag planterat klätterhortensia som jag har tänkt att ska täcka branten. Någon gång....
Sollan A
24-01-2010, 16:29
Lyfter denna tråd... Någon kanske har något förslag??
Hej
Jag ska skicka till dig texten som hittat i dag:
(Fråga om en lång gräs- och ogräsbevuxen slänt, för eventuell plantering av träd och buskar). ........................... Jag skulle lägga pressenningen direkt på backen. Om man lägger mumsigheter ovanpå grässvålen så kommer vegetationen att leta sig in i det goda täcket. Gräs etc dör på ett år, men t ex rödklöver gör det INTE! Eller såhär: Först ca 5-10 cm dynga etc, sen pressenning. Sen vänta ett år. det mesta gräset och ogräset dör, och maskarna blandar om jord och dynga. Efter ett år tar du bort pressenningen och gräver om. Det är jättestor skillnad mellan att gräva i en seg grässvål full med rötter, och att gräva där de flesta rötter dött, och maskarna gjort halva jobbet. Men jag tror ändå det är värt besväret att gräva om och kolla efter överlevande rotogräs. Sen på med resterande jord, kompost och gödsel. Då är det bara att plantera... men gräv gärna lite extra så godiset kommer ner en bit just där du sätter träd och buskar.
Lupo Montegrigio 31 maj 2006, 20:27
Vad göra i slänt? ... rugosor tror jag på... Låga, effektiva marktäckare som flocknäva, brunnäva, daggkåpa, myskmadra, vintergröna kunde vara ett alternativ. Täcker snabbt in ytan med relativt få plantor till en början.
Molly 31 maj 2006, 20:25
I min branta slänt satte jag 60 häckplantor av ölandstok. Satte med 30 cm mellanrum. Första året höll jag efter ogräset och nu har den växt ihop och är helt underhållsfri. Ölandstoken har en tråkstämpel men med så många i grupp är den riktigt fint, enda nackdelen är väl att på våren har den en lång startsträcka innan den blir grön.
Ann-Britt på Gotland 2 maj 2006, 20:17
vad plantera i slänten Bergenia kanske? Jättefin färg på bladen, breder ut sig lite lagom långsamt och har fina blomkolvar på våren.
Lupo Montegrigio 2 maj 2006, 20:14
vad plantera i slänten... Det blir 120 kvm slänt vilket lär bli dyrt att plantera om man ska få det marktäckt snabbt. Om det får vara lite okontrollerat kunde man introducera flitiga fröspridare som jättedaggkåpa, brunnäva och silverfryle. De skulle på några säsonger fylla slänten även om man satte dem glest från början. Vill man ha fler perenner fick man välja sådana som klarar konkurrensen t ex kaukasisk förgätmigej. Vill man ha lägre marktäckare så det ser prydligare ut kunde flocknäva och andra nävor vara ett alternativ. Waldstenia eller vintegröna.
Hepe 27 januari 2005, 12:22
Rabatt i slänt Jag ska ha en rabatt blandat med buskar och perenner. Men buskarna, det ska vara ROSOR såklart! Mest tåliga rugosor och rosor lämpliga för lite enklare förhållanden. Jag tänker mig trampstenar för att underlätta skötsel. Tidigare har slänten varit bevuxen med sly som vuxit sig till träd i olika storlekar, så där är lite stubbar men det struntar jag i, de får försvinna i den allmänna röran. Kvar är just nu är stubbar, gräs och vitsippor på mager sandblandad jord. Jag har funderat, kan det fungera att ha ut ett halvmetertjockt lager med mer eller mindre förmultnad stallgödsel (halm); ovanpå? Skulle det kväva gräset någorlunda, eller åtminstone få gräset att flytta upp rötterna så det blir lättrensat? (svar från Anna NV Uppsala: Jag tror du tänker rätt med att lägga ett tjockt lager godis ovanpå allt. Fast ren dynga ... blanda gärna med annat. Gräset blir nog till större delen kvävt, en del kilar säkert emellan men då blir det lättare att dra upp, och jodå de flyttar upp rotsystemet så småningom vilket gör rensningen hanterbar. Jag tror inte det behövs en halvmeter täcke. Jorden under är ju användbar för rötterna också,och täcket ger humus och näring ochhåller fukten kvar. Jag skulle satsa på 20-30 cm, om det inte fanns speciella skäl att höja markytan generellt.);
Anna NV Uppsala 27 januari 2005, 12:19
Min jordkällarkulle På den tänkte jag börja odla till sommaren. Jorden är seg lera, ogräsen är gräs, kvickrot, maskros i mängder. Strategin är nog att lägga stora stenar, lecablock, kanske stockar, som trappsteg och för att förhindra att jorden rasar neråt när den blivit omblandad. Jag skulle tro att jag kommer att göra på lite olika sätt. Gräva djupa gropar på vanligt sätt där det passar, och täcka med tidning eller markduk plus fylla på med mer jord där detta verkar bättre, framförallt på riktigt branta partier. Jordstöden blir väl viktigast där det är brantast också. Där kommer jag nog att gräva ut tendens till terass, så att stenar och/eller lecablock ligger stadigt. Om jag lägger stora stenar direkt på backen så lär det bli plast eller markväv under, så att det inte blir för mycket ogräs som kilar igenom den vägen. Som uppfyllnadsjord kommer jag att använda bark, brunnen dynga, torv kanske, murkna grenar, och även de lerkokor som jag gräver bort från ytan, efter det att de fått torka så att ogräset dött.
Helena EW 27 januari 2005, 11:15
Perennrabatt i slänt Hela min tomt mot norr är en slänt eftersom jag bor uppe på ett berg. Huset byggt 1975 och bergstomten har fyllts ut med jord - dock inte av oss utan av firman som byggde husen här. Mycket lera var det iallafall när vi flyttade hit. Har blandat ned både sand och barkmull genom åren och på sina ställen är nu jorden rätt porös. Det växer dock så det knakar! Har små terasser med stenmurar som ska hindra att jorden ger sig iväg och många perenner samsas om plats. Det mesta växer bra, t.ex. astilbe, akleja, stjärnflocka, stormhatt, daggkåpa, blågull. vitpytta, pioner, silverarv, vinteriberis, gulltörel, hosta m.m.
Lena i Torslanda 27 januari 2005, 11:15
Har en slänt och det är alltid krångligt med sådana. Vi har valt att göra en avgränsande mur längst ner av byggtimmer till behaglig sitthöjd. Funderar på att terassera den brantaste delen med en liknande kant. Just nu har jag lagt stora stenar för att hålla jorden på plats. Vi har inte haft ogräs att tampas med men väl ren lera för slänten uppkom när man grävde ur för tillbyggnaden och den rena blåleran som kom upp fick ligga kvar vid sidan om. Elände är bara förnamnet. Stora mängder kompost och barkmull används vid varje plantering. Jag har valt rosor och perenner och en och annan barrväxt med krypande växtsätt. Campanulor trivs bra, aklejor likaså. Några lupiner har också hittat dit men dem får man hålla efter.
Eva i Å-manland 1 november 2004, 22:43
Rosslänten med Winnipeg Park i bakgrunden och blå snokört i förgrunden. Här var tidigare en vildvuxen slänt med klöver, ogräs och en del smultron. Jag har täckt allt med blöta tidningar och lagt gräsklipp ovanpå. Hoppas på att det kväver ogräset. Hur fortsättningen ser ut vet jag inte än...
Lupo Montegrigio 29 april 2004, 14:38
Varför terassera en brant skogsbacke? Växter behöver inte terasser för att trivas så strunta i dem om du inte vill terasser för att lätt kunna gå på? Visst rinner jorden bort nu om inga rötter binder den. Bestäm vilka växter som kan trivas i jordmånen och läget och vilken karaktär du vill ha på backen. Om du vill ha några få invasiva som snabbt tar över all mark eller snällare som du har kontroll över. Luckra gropar för dem, plantera och täck runt om med halvfärdig kompost, löv och sönderklippt ris. Då fångas regnet upp i marktäckningen och vattnet forsar inte nedför slänten. När det är nedbrutet har växterna etablerats och bromsar själva regn.
Ulrika i Norrköping 21 mars 2004, 14:46
Har själv en stor slänt i norrläge, mitt i trädgården dock så vi kan njuta av den ev blomsterprakten. Jättehärligt med mycket vårlökar på våren, blåsippor och andra sippor!!! I en slänt syns ju dessutom blommorna jättebra från nedsidan. I somras satte jag ganska mycket luktärtor för att få upp lite på höjden, helt underbart och det doftade luktärtor i hela trädgården... För att fylla ut är ettåringar inte så dumt i början, innan fleråriga perenner har växt till sig. Min viktigaste erfarenhet är ändå att man måste ha många ytor där det är enkelt att stå, stenar, plattor, sliper eller något annat. Man blir snabbt olycklig när man står och halkar i en slänt fylld med vårfuktig jord. Då är det dessutom lätt att skada en massa plantor.
Bo Fransson 21 mars 2004, 14:45
Jag skulle genast börjat med att plantera marktäckande rosor, det finns en uppsjö av riktigt trevliga sorter! Och emellan rosorna lavendel och nepeta t.ex. Förutsättningen för detta är att slänten är någotsånär solbelyst!
Du måste logga in för att bidra med information.
Gratis nyhetsbrev från Allt om Trädgård
Beställ Allt om Trädgårds nyhetsbrev gratis till din e-post. Ett enkelt sätt att hålla koll på vad som händer!
OBs
Min förslag är : du kan täcka hela området på stora runda fina stenar sedan du kan gräva några gropar och fylla dom på bra jord sen du kan odla häckar som ( ölandstock - berberis ), på den här sätt ska du undvika ogräs och vinna fint området.
H: Bassam