grillbryggan
10-01-2010, 14:57
Jag skall denna vår fortsätta min utvidgning av odlingsyta på tomten. Eftersom jag har en bergstomt är det upphöjda odlingsbäddar som gäller. Jag skall köpa kompostjord billigt och tänkte använda detta som bas. Min fråga är vad jag skall blanda i för att få bra odlingsjord??? Kompostjord är ju fantastiskt om jag förstått saker och ting rätt men behöver man förbättra den??
Åsa, mälardalen zon 2
10-01-2010, 15:12
Kompostjord kan variera mycket både i kvalite och näringsinnehåll allt beror ju på vad man slängt i den + om det är "rätt" jord beror ju på vad du ska odla i den.
Kompostjord är en väldigt bra grund för det mesta skulle jag gissa på, vad du skall blanda i den beror som sagt helt på vad du vill odla i den.
grillbryggan
14-01-2010, 16:07
Om man ponerar att jag inte var så intresserad av att odla utan endast skulle anlägga ett litet land och odla lite morötter lite sallad lite bönor osv. osv. Vad skulle en bra grundblandning vara. behöver jag blanda i "vanlig" jord???? behöver jag blanda i koskit på påse??? och i så fall ungefär hur mycket?
80% kompostjord
10% koskit
10% "vanlig" jord
Jag undrar helt enkelt ungefär hur blandningen bör se ut
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.