Bilbo i Trollbäcken
10-01-2010, 15:42
Jag besökte Nordiska Trädgårdar 2009 och blev helt betagen av en av utställarna som hade blommande Belgiska Azaleor och Rododednron i stora pyramidformer. Många av dem doftade dessutom underbart och dom var så vackra att mitt hjärta gjorde flera extra skutt. Jag har en trädgård i Stockholmsområdet och odlar med framgång ett antal Azalea/Rododendron men jag undrar om någon har erfarenhet av de Belgiska skönheterna? Är de härdiga och lämpliga att odla i Stockholm samt hur får man tag i dem? Tacksam om någon har erfarenhet att dela med sig av. Tyvärr har jag glömt vilken firma som hade utställningen med Azaleorna..
Åsa, mälardalen zon 2
10-01-2010, 15:51
Det var några av mina skolelever som var med och byggde utställningen, pyramidazaleorna ägdes av en gammal man som klippt dessa under många år + släpat dem in och ut eftersom de inte ens var härdiga i Belgien, faktum är att många av de där stora pyramiderna var av samma sort azalea som de små som säljs i blomsteraffären till jul, med rätt skötsel, bra plats för övervintring och klippning (+tålamod eftersom det tar väldigt många år) kan man fixa till sina egna pyramidazaleor.
Bilbo i Trollbäcken
17-01-2010, 12:41
Tack Åsa för informationen! Om dom inte ens är härdiga i milda Belgien är det inget för Sverige helt klart om man inte har tid och plats för dem i växthus då. Dom var hursom något av det vackraste jag har sett och dina elever hade gjort en mycket smakfull utställning så mycket beröm till dem!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.