Klaban
Planterade en avokadokärna i somras. Nu är den ca 20 cm hög.
Bladen har nu börjat mörkna och torka längst ut. Några har fallit av.

Jag vattnar regelbundet och låter jorden torka upp lite emellan.

Vad kan ha hänt? Ser inga kryp eller annan ohyra. Kan det vara
en vintergrej - för lite ljur och torr luft? Någon som varit med om
något liknande?

Mvh
klas
Nauti
Gissar på att det är den låga luftfuktigheten som gör att den torkar ut. När man tar in kall luft och värmer upp den sjunker den relativa luftfuktigheten ganska rejält och det trivs inte växterna med. Jag ser samma problem hos min lagerbuske som tappat över hälften av sina blad efter att de torkat ihop sad.gif Jag har löst det på det viset att jag sätter plastpåsar över mina växter.
Bassam
Hej

Det är bättre att lägga kopp full av vatten och grus på kruka.

H:Bassam
Nauti
CITAT (Bassam @ 10-01-2010, 18:54) *
Hej

Det är bättre att lägga kopp full av vatten och grus på kruka.

H:Bassam
Nej, det ökar bara marginellt och i och med att ventilationen för med sig kall luft in som värms upp så kommer det inte att göra någon som helst skillnad skulle jag vilja påstå. Sätter man på påsar så skapar man ett mikroklimat där luften kring växten hålls fuktig.
Suz
CITAT (Nauti @ 10-01-2010, 16:05) *
Gissar på att det är den låga luftfuktigheten som gör att den torkar ut. När man tar in kall luft och värmer upp den sjunker den relativa luftfuktigheten ganska rejält och det trivs inte växterna med. Jag ser samma problem hos min lagerbuske som tappat över hälften av sina blad efter att de torkat ihop sad.gif Jag har löst det på det viset att jag sätter plastpåsar över mina växter.

Hej!
Jag har samma problem med mina avocadosar.
Den ena är dock 150 hög och väldigt vid pga stora blad.....finns det nåt annat tips än påse?
Tror inte jag får på en påse på den...
robertgoulet
Påse är nog absolut mest effektivt och ger nog den mest dramatiska effekten. Men om du är bra på att springa och pyssla om växten flera gånger om dagen, ta en blomspruta och spraya, spraya, spraya. Alltid tillför det något. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon