Klaban
Tog en stickling från en balkonglåda när jag var i Barcelona men jag
vet inte vad det är. Den har limegröna blad och vackert vinröd stjälk
och ådring.

Är det någon som vet vad detta är? Har ni tips för hur jag ska rota den
och få den att frodas?

Tack

Klas
Nauti
Karlbergare.

De rotar sig om man stoppar dem direkt i vatten, i jord eller hur man nu vill. De rotar sig väldigt lätt.

Vad gäller skötsel så vet jag inte hur den vill ha det för att det skall vara optimalt. Det är den mest lättskötta växt jag någonsin haft. Den har tålt långa perioder av torka, långa perioder av övervattning, flera nätter i rad av frost, hårda nedklippningar o.s.v. Den tål vad som helst i princip tongue.gif
Klaban
Aha! Va bra! Låter ju väldigt optimalt!

Tack
/klas
Alexander-VG-zon3
CITAT (Nauti @ 10-01-2010, 16:01) *
Vad gäller skötsel så vet jag inte hur den vill ha det för att det skall vara optimalt. Det är den mest lättskötta växt jag någonsin haft. Den har tålt långa perioder av torka, långa perioder av övervattning, flera nätter i rad av frost, hårda nedklippningar o.s.v. Den tål vad som helst i princip tongue.gif

flera nätter i rad av frost tål dom nog inte (inte min iallafall), min egen blev skadad när jag hade den ute i en frostnatt med strax under 0c.

men förövrigt är det lätt skött. och den vetenskapliga namn är Plectranthus verticillatus om man nu vill söka sig vidare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon