|
MirMaja
10-01-2010, 17:44
Eftersom jag kommer flytta ifrån min trädgård nästa år vill göra göra ett mindre permanent grönsaksland av pallkragar. Efter att ha läst ett antal böcker har jag bara blivit mer förvirrad än innan... Underlaget: Ska jag gräva bort gräs svålen och vända ner den? Eller ska jag bara använda tidningspapper i botten? Om det är någorlunda bra jord på plats är det väl bra om rötterna kan växa ned i den för att man ska slippa ha flera pallkragar på varandra = massa jord att fylla i?? Första lager: Stallgödsel? Duger kaninspillning/urin och spån? Eller ska man ha kvistar o sånt? Matjord: Jag kommer nog att behöva köpa jord, brukar inte köpjord vara färdiggödslad? Då kanske man inte ska ha gödsel i botten? Jag har tänkt odla Potatis, Squash, Sockerärt, Mangold, Tomat och jordgubbar
Linnea i Alingsås
18-01-2010, 17:12
Hej MirMaja, jag är också i pallkrageplanerna. Hade tänkt göra grönsaksland av pallkragar i sommar. Angående underlaget så beror det nog på hur högt du hade tänkt stapla. Ska du komma upp en bit så tror jag inte du behöver vända gräset för det kommer förmultna snabbt ändå. Om du däremot har segt ogräs under så ska du nog försöka rensa eller lägga duk emellan. Hoppas du får svar på resten.  Lycka till!
Hej! Måste börja att säga att pallkrage odling is the shit!! Oj va jag älskar min pallkrage täppa!
Förra året va första året i vårat nya hus och jag bestämde mig snabbt för att odla i pallkragar! Jag jämnade ut där det behövdes. Sen la ut två lager med ogräsduk minns inte vad det heter? Och ställde på kragarna har just nu 6 st odlingsbäddar men kommer iår utöka med 6st till! De 3 längst bak har jag 3 kragar i hjöjd och de 3 främre har jag 2st som är två i höjd och en som är ensam i höjd! (Vart det krångligt!?)
Jag kan säga att ALLT jag odlade förra året växte sig till "belgien blue" varianter då jag valde att endast ha brunnen kobajs! Jösses vilken odling det blev! (Hade EN krage med gurkplantor som spotta ur sig gurkor HELA sommaren långt in på hösten lika så pumpor mangold mm! Skicka med vänner och bekanta kassvis med gurka!!haha!) Så bajs, det rekomenderar jag starkt! Har ni någon bondgård eller stall i närheten så ring och hör om ni kan fåköpa gödsel för en liten slant! Dom brukar aldrig vara snåla på det!
Vad hade ni tänkt plantera i era kragar? Efter som att jag ska utöka min täppa så är jag sugen på att testa lite nytt i år!
Nettan8
26-01-2010, 19:49
Hej. Jag odlade första gången i pallkrage förra sommaren. Jag satte helt enkelt bara kragen på gräsmattan o fyllde på med stallgödsel, ingen köpejord. Jag satte tomater från frö och jädrans vad de växte, o goda blev de! Inga problem. Lycka till!
MirMaja
26-01-2010, 22:06
Tack för svaren Synd att jag inte har en häst som kan producera gödsel, bara kaniner att tillgå! Jag har försökt att inte ta i för mycket, men det är svårt  Har bara tre kragar sedan förra året, odlade jordgubbar i en som blev rena rama fiaskot! De stod skuggigt och det blev bara, bara blad o de få gubbarna blev tagna av skator! I år blir det en bättre placering av jordgubbepallkragen i ordentligt sol läge, den få en dubbelkrage med tomater och krasse till sällskap. (ska ha fönster på och använda som drivbänk till allt annat innan tomaterna behöver planteras ut) I en annan del av trädgården blir det en krage som jag ska försöka pressa in två squash plantor i. Jag älskar squash och man får så stor skörd har jag hört! En krage för sockerärt (gott direkt, lättodlad, dyrt att köpa från affär, stor skörd sommaren lång) och röd mangold (gott i soppa, lättodlad, vacker, stor skörd) och så en till för dansk körvel (lättodlad, god skörd, nyfiken att använda den i matlagning och så tycker jag den är fin)och nåt mer som jag inte bestämt (står mellan morötter, palsternacka, blåklint o ringblommor Sen blir det kanske hemma snickrad "långlåda" med dill och gräslök i...kanske nån blomma också Åh, jag vill börja NU
Hej, I botten lägger jag tidnngar, sen lägger jag i det dottern städat ur från sina kaninburar och över det lägger jag sen lite kogödseljord och toppar med såjord. Sår jag tidigt så lägger jag på fiberduk och kompstgaller för att behålla fukten ( akta mot ev. frost) och att inte katter ska gräva och inte rådjur ska äta. Tänk på att vattna ofta eftersom kragarna lätt torkar ut jämfört med markodlingar.
MirMaja
28-01-2010, 11:20
Anledningen till att jag undrade om man skulle gräva ned gräs-svålen var ang. något jag läste i en bok. Det handlade om dubbelgrävning, att man gräver upp gräs svål och 25 cm av jordlagret, luckrar jorden längst ned och sedan lägger på olika lager av gräs svål (längst ned), uppgrävd jord, kogödsel och kompost. Jag tänkte att om man bearbetar jorden som man ställer kragen på så kommer växternas rötter kunna tränga ned djupare och man kanske bara behöver en krage på höjden = lite mer jobb men man spar på jord (och pengar...)
Åsa, mälardalen zon 2
28-01-2010, 20:14
Visst kan man ha öppen jord i botten man måste inte ha något spärrlager med tidningar jag brukar lägga up pch nervänd gräsmatta i botten när jag gör odlingar det funkar utmärkt. Har man svåratade rotogräs typ tistlar och dyl kan det vara bra att lägga tidningar i botten när man anlägger så man hindrar sånt att komma upp och sedan när tidningarna har förmultnat kan man hoppas att rotbitarna dött el. är så svaga att de inte orkar upp genom jordlagret.
Angående gödning även om det skulle vara lite gödningen när man köper den så räcker det inte hela säsongen, grönsakerna brukar behöva mer gödning allteftersom de växer. (speciellt squashen vill ha gott om mat)
MirMaja
28-01-2010, 20:34
Jorden kommer bli en blandning av lerjord, halvbrunnen kompost (mkt kaninskit o spån) och koskit på påse. Sen tänkte jag gödselvattna med tex nässelvatten eller hönsgödsel vatten.
Hej
Det är Bra om vi blanda lite blodmjöl eller benmjöl undfer våren .
H:Bassam
Sabina87
30-01-2010, 21:39
Jag odlar i pallkrage, men är nybörjare. Och i år blir det ett helt nytt land med lite blandat öppet och i pallkragar. Det som jag ska göra som största skillnaden i år är att jag ska marktäcka med gräsklipp ca 10cm. Så håller man fukten bättre, gösslar, håller ogräs och skadedjur borta på engång!! Läser om odling så sidorna brinner just num och jag tror verkligen på att marktäcka.
/Sabina
Att vända på grässvålen är nog bara bra om man orkar, det skadar ju inte i alla fall.
Att det mest blev blad på jordgubbarna kan bero på för mycket gödsel - lagom är ju bäst men det är ju såååå svårt att veta vad lagom är.
Att köpa plantjord är ofta rätt värdelöst, nästan bättre att köpa den välbrunna koskiten i så fall.
Har du kollat om det finns några stall eller så i närheten? Oftast blir de bara glada om du vill hämta eftersom de får betala för att få det bortforslat. Lägg i såfall det obrunna långt ned i pallkragen. Du kan dessutom göra en varmbänk genom att lägga halm (eller i ditt fall borde det väl gå bra med det från kaninen), lägga obrunnen hästskit i botten och sedan plantjord överst. Plantera och lägg sedan en skiva över som du täcker med något varmare och isolerande (bubbelplast, trasmattor el vad du har) och då kan du få igång odlingen väldigt tidigt.
Hej
Jorden och gödsel skilnad från växt till växt , tillexempel om vi ska odla grönsakar behöver vi gödsel som inhåller kväv mera ( kogödsel ) ,men om vi vill frukt eller blommor behöver gödsel som inhåller fosfor och kalium mera som ( blod mjöl eller ben mjöl ).
H:Bassam
Djurparken
23-02-2010, 14:58
Heeej  härlig tråd. Jag undrar.... det verkar som om ni, några av er, menar att man kan ha BARA brunnen gödsel i kragarna???? Är det sant? Det vore ju toppen, har ju 2 pållar som producerar en del  Härligt att kunna använda det i kragarna isf. Kram på er
_Isabelle_
23-02-2010, 21:38
Som urgammal hästägare kan jag meddela att vi hästägare ÄLSKAR folk som vill gräva i gödselhögen. Än mer ÄLSKAR vi dem som dessutom hellre vill gräva i hagen - jag brukade gå till trädgårdsfrälste grannen som ville ha ren hästskit utan kutterspån/halm med en STOR blomma sedan hon mockat i hästens hage - och samlat en anselig mängd hästskit på kort tid. //Isabelle
CITAT (_Isabelle_ @ 23-02-2010, 21:38)  Som urgammal hästägare kan jag meddela att vi hästägare ÄLSKAR folk som vill gräva i gödselhögen. Än mer ÄLSKAR vi dem som dessutom hellre vill gräva i hagen - jag brukade gå till trädgårdsfrälste grannen som ville ha ren hästskit utan kutterspån/halm med en STOR blomma sedan hon mockat i hästens hage - och samlat en anselig mängd hästskit på kort tid. //Isabelle Å, den som hade dig som granne! Själv får jag kuta runt i skogen och hämta komockor, det är det närmaste jag kan komma stallgödsel.
CITAT (_Isabelle_ @ 23-02-2010, 21:38)  Som urgammal hästägare kan jag meddela att vi hästägare ÄLSKAR folk som vill gräva i gödselhögen. Än mer ÄLSKAR vi dem som dessutom hellre vill gräva i hagen - jag brukade gå till trädgårdsfrälste grannen som ville ha ren hästskit utan kutterspån/halm med en STOR blomma sedan hon mockat i hästens hage - och samlat en anselig mängd hästskit på kort tid. //Isabelle Hm, jag vill oxå ha bajs och blomma....  Finns det fler som du??
Djurparken
24-02-2010, 18:30
Jo klart men frågan kvarstår dock........
Kram
Hej
Själv tycker jag inte använda bara brunnen gödsel för att de blir starka i jorde så rötter ska bli sämre , det är bättre om du blanda dom med vanliga plantering jord .
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|