Anna-Karin Lundberg
10-01-2010, 18:39
Hej!
Jag köpte ett nummer av tidningen "Allt om Trädgård". I en artikel om rosor nämns en växt som bra sällskap till gula rosor. Den benämns praktstenört Aurinia. Den lät fin, så jag tittade efter mer info i mina böcker, men beskrivningen av växten passade inte alls ihop med namnet. Växten beskrivs så här: "Dess nästan meterhöga indigoblå spiror och fjäderlika bladverk ger rabatten volym utan att det känns kompakt." Det lät ju jättefint - men vad är det tro? Jag skrev till tidningen men har inte fått svar. Nån som vet mer än jag?
Maggan H
10-01-2010, 18:51
Kan det vara Perovskia? Stämmer in på beskrivningen, googla, jag har ingen bild.
KarinSKARA
12-01-2010, 13:24
Hittade en fin Blogg/Hemsida med vackra bilder på Praktstenört -
Aurinia men att sätta gul markkrypare under gula rosor är väll inte så lyckat, även om bladen är vackert silvergrågröna?!?
http://gardener.blogg.se/2009/november/dag...aktstenort.htmlÄr du säker på att du läste om
Aurinia i boken. Många namn finns det och ofta välldigt lika.
Karin i Marum //
Anna-Karin Lundberg
12-01-2010, 22:38
Hej!
Tack för hjälpen! Jag har googlat efter bilder på Perovskia och det ser ut som att det är den växten de menar i artikeln, men att de använt fel namn. Jag tittade efter det namn de angivit, men det var ju en helt annan växt mot den beskrivning de givit av växten.
Beskrivningen i artikeln "Dess nästan meterhöga indigoblå spiror och fjäderlika bladverk ger rabatten volym utan att det känns kompakt." stämmer bra som en granne till gula rosor.
Namnet de säger i artikeln passar inte med den beskrivningen och den växten som är låg och gul passar inte så bra till rosor.
Jag ska leta efter Perovskia i vår, det låter fint!
Tack för hjälpen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.