Vi har en Hoya Carnosa, som står i en av tonåringarnas rum. Nu är den nära döden och jag har tagit det som min mission att rädda denna. Det mesta är dött, men några gröna blad finns.
Tips önskas.
Ska jag plantera om den? Gödning? Vatten? Miljöbyte (skuggigt, svordomar mm)
undrar
niggle
Åsa, mälardalen zon 2
10-01-2010, 21:22
Ställ den i ett ljust fönster och vattna, om jorden är så torr att den är svår att vattna upp kan du plantera om i ny krukväxtjord (med små lecakulor i) annars tycker jag att halvdöda krukväxter mår bäst ifall man inte stör rotsystemen i onödan. Växten står gärna i en lite trång kruka, just nu ska den inte ha gödning. Vänta med gödning tills växten är i full tillväxt och ge då bara någon svag giva ibland H. carnosa blommar ibland inte ifall man är för gererös mot den då växer den bara (planterar man om växten så finns det gödning till den i jorden som räcker runt 2mån). När vårsolen börjar gassa vill växten fortfarande stå i ett ljust fönster men inte så den får riktigt gassande solsken på sig.
Växten vill torka upp mellan vattningarna, det är nog lättare att ta död på den med för mycket vatten än för lite.
Tack för tipsen. Ska prova.
Återkommer om några månader.
niggle
Hej
Man behöver inte alltid omplantering , men du ska sätta den ibra plats och ge riktigt vatten plus klippa borta alla torka delar.
H:Bassam
Crazy4Flowers
15-01-2010, 13:38
Har du otur är det roten som har dött och då kan man bara rädda växten genom att ta nya sticklingar och börja om från början. Tycker det nästan låter som om det är problemet. Ta i vart fall några sticklingar av den så har du till en ny växt om den inte skulle klara sig. Kolla noga så du inte har fått spinn på den, små ytte pytte röda smååååå spindlar, man brukar kunna se dom vid bladfästet, titta helst med förstoringsglas och superbra belysning.
Nu har den åkt ner i en fräsch kruka och står under proffsig växtbelysning.
Kanske.........
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.