chrille112
I morse när vi vaknade så stod det en skogsmaskin inne i skogen vid vårat hus och avverkade.

Skogen är cirka 200 m djup mellan oss och motorvägen, så vi vill ju inte att de tar för mycket för då kommer det bli ett jäkla oljud.... finns det några regler för hur mycket de får ta?

Vi äger inte marken så jag antar att det bara är att vinka adjö till lugnet.... confused.gif
Gunilla T
Tyvärr...markägaren bestämmer...skyldighet till återplantering finns men det dröjer ju innan den nya skogen växer upp.
gladepetter
Hade exakt samma problem för några år sedan. Rena skövlingen mot vår tomtgräns. Jag klagade hos kommunen men fick till svar att det inte är kommunal mark utan privat och personen får avverka efter de regler som finns.
Snöflinga

Jepp så är det dunno.gif Att sätta en snabbväxande häck är väl enda lösningen för dig ...
chrille112
Suck sad.gif

En häck är väl inget vidare ljuddämpande? Jag har stört mig lite på suset från vägen och jag antar att det kommer bli värre nu. Har ni några tips på hur jag kan minska det?

Gladepetter, bor ni också på samma avstånd från motorväg? Låter det hemskt mycket?
Orkidétjuven
200 meter är inte mycket och det kan ju inte vara hur mycket träd som helst på en sån yta heller.
Ta reda på hur det ligger till och är den privatägd, fråga varför de tar ner den och de ev kommer plantera ny!
gladepetter
[quote name='chrille112' date='11-01-2010, 11:02' post='1152010']
Suck sad.gif

En häck är väl inget vidare ljuddämpande? Jag har stört mig lite på suset från vägen och jag antar att det kommer bli värre nu. Har ni några tips på hur jag kan minska det?

Gladepetter, bor ni också på samma avstånd från motorväg? Låter det hemskt mycket?
[/quote

Vi bor nära E 20 och Floda är ju delad mellan Västra stambanan resp E 20. Marginell ökning om jag skall vara ärlig. Så bra "bullerplank" var inte skogen...som jag trodde förut. Allt är också beroende på hur man bor och hur ljudet studsar mm. Det tråkiga var att det såg ut som en skyttegrav från 1916. Men nu så tar naturen över vårt gamla hygge med både gran, ek, sälg, rönn och massor av körsbär...
chrille112
Ok, hoppas jag inte heller märker så stor skillnad då. Har ni planterat eller byggt något för att försöka stoppa ljudet?
ängsvädd
Det bästa är åretomgrön trädhäck - gran eller tjock planterad jordvall, åretomgröna buskar kan planteras på toppen av vallen.

Lycka till. Du kan också be kommunen mäta upp bullret - kanske har du rätt att få bullerskydd men jag tror inte det.
Överbölingen
Markägaren måste ha fått avverkningstillstånd eller blivit ålagd att avverka. Skogen skall tas när den är som mest värdefull. Ekonomiskt både för Sverige och markägaren.
Beklagligt och väldigt fult ett par år.
Du har inte angett var du bor. Eller vad slags skog och mark det är. Är boniteten god och du bor söder om Dalälven så har du skaplig markvegetation om ett par år. Men jag råder dig att be markägaren att inte förkultivera före plantering utan försök att få honom att plantera manuellt. Här kostade det 1,60plantan inklusive planta härom året. Det var bara 3200 plant (gran och tall). Det kommer att ge den nya skogen en trevligare status.
gladepetter
CITAT (chrille112 @ 11-01-2010, 14:06) *
Ok, hoppas jag inte heller märker så stor skillnad då. Har ni planterat eller byggt något för att försöka stoppa ljudet?

Nej, detta får naturen sköta om. Det är några år sedan men naturen tar över kalhygget mycket snabbt men en mängd olika trädsorter utan vår hjälp. Skulle jag ha mycket pengar så hade jag köpt upp marken.
chrille112
Jag bor i norra Gävle så då tar det väl något år extra innan det växer? sad.gif

Faktum är att den här skogen har varit så pass tät att den varit svår att komma in i, så jag har inte så bra koll på vad den innehåller. Men det är en hel del tall iallafall. Med lite tur så kanske de bara rensar lite, men då borde de väl inte ha en sån stor skogsmaskin?

Nu ska jag snart åka hem, då visar det sig hur mycket de tagit bort idag...
Motti
På en del ställen med stark bullrig traffik lägger de upp jordvallar men jag vet inte om det är komunen eller vägverket som gör det.Kan tänka mig att man kan få bullernivån uppmät där man bor och sen begära att de lägger upp en jordvall mot trafikbuller.Tyvär är det ju så att ur skogsekonomisk synpunkt måste en skog avverkas efter typ 70-80 år annars blir den obrukbar på grund av röta och annat.Frågan är om de gallrar ur eller om de helaverkar bredvid dig?
chrille112
Som det varit nu vet jag inte om jag skulle kalla det bullrigt, det är mest ett störande "sus" som man hör. Jag är bara rädd för att det ska bli olidligt nu... sad.gif

Hoppas verkligen de låter några av träden att stå kvar! Om man ska se det på ljusa sidan kommer vi iallafall få det väldigt soligt och kanske en äng... smile.gif
Motti
Lustigt hur det kan vara smile.gifhär där vi bor (på landet med sommarstugor runt om)vill alla ha ner så mycket skog som möjligt utom de tyska sommargästerna som nästan gråter när det fälls ett träd,här står gammla björkar tex som är helruttna inuti och som är rent farliga att ha runt sig eller vid husen,vi tog ner 26 björkar när vi köppte den här tomten ,de flesta var ihåliga med röta.De första stugorna här byggdes på 50-talet och träden runt är nu stora som hus och farliga,sen har bonden här vuxen skog som alla vill ha ner för den tar solen.Ja så kan det va flirting.gif
chrille112
Nu har jag sett skadan. Han har kört med maskinen längs med tomtgränsen, och ungefär 30-40 meter in i skogen. Det ser ut som att han nöjer sig med den bredden och går nu vidare längs med alla andras tomter.

Låter detta logiskt?

Det ser faktiskt helt okej ut, trafikljudet vet jag inte än eftersom själva maskinen låter så mycket.
Ska ut och titta närmare när han åker hem tänkte jag...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon