En vän till mig tog detta foto i går, är det en vit gräsand eller en anka?
Gossen Ruda
11-01-2010, 15:29
CITAT (anilin @ 11-01-2010, 14:11)

En vän till mig tog detta foto i går, är det en vit gräsand eller en anka?
Svar: Ja.

Detta eftersom ankan är en odlingsform av gräsanden. Just detta exemplaret tycker jag dock mer ser ut som en albinoand pga storleken och ingen framavlad ankras.
ingrids
11-01-2010, 15:41
Håller med Ruda men kan också reflektera att andfåglar korsar sig mellan arterna vilket lett till gräsandstecknade ankor (i mindre storlek) och för den delen vita också i den lokala dammen. Men som sagt, de korsningarna avviker lite i storlek från båda föräldrarna.
Myosotis
11-01-2010, 15:59
Omöjligt att säga säkert men den är ju lika stor som gräsänderna. Den kan ju ha lite tamandsgener i sig sedan några generationer tillbaka och så slår färgen igenom. En albino är det väl inte, ögat ser mörkt ut och näbben är rätt mörk. En albino har röda ögon och opigmenterad hud.
Gossen Ruda
11-01-2010, 16:39
Nog har den ljusare näbb än övriga änder på bilden, närmast rödaktig. Vet inte om man kan se ögonfärgen på detta avstånd. Det kan dock kvitta, en vit gräsand är det och om det är en vit form eller en albino kan också kvitta.
Tack för informativa svar!
Myosotis
11-01-2010, 19:00
Din kompis kanske kan försöka se om den har röda ögon. Dessutom går den att könsbestämma på hannens "stjärtlock".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.