padde
Undrar om någon på odla.nu har ett underjordiskt växthus a la Walipini. Är ju extremt smart med tanke på att på natten/ vintern isoleras 5 sidor istället för att avge värme från 5 sidor. Lär ju ge betydligt längre odlingssäsonger här i Sverige. Väggarna kan ju kompletteras med ett reflexivt material.
Om jag någon gång bygger ett så ska det va ett sånt här yes.gif
Nauti
Är det så smart i vårat klimat med tanke på hur kallt det är en bit ner i jorden året runt?
Alexander-VG-zon3
jag funderade på det också, om det verkligen blir varmt på sommaren (eller under tillväxten). om jorden inte gör det för svalt under sommaren istället.

under vintern däremot eller när det är frost ute så kan det nog fungera för då borde väl jorden isolera.
Nauti
Ja, på vintern fungerar det antagligen bra till att hålla temperaturen högre än omgivningen, men då är det för mörkt och då kan man ju lika gärna odla inomhus med belysning?
rosita
CITAT (Nauti @ 11-01-2010, 17:24) *
Är det så smart i vårat klimat med tanke på hur kallt det är en bit ner i jorden året runt?

Men jordvärme då? Då hämtar man ju värme en bit ner i jorden!?
KURT
Det är ju en vanlig kallbänk, inget nytt under solen! Har man höga väggar som inte är genomskinliga, så förlorar man mycket sollljus.
Anja Danmark
Hej Rosita -

Det er rigtigt, at man henter varme i jorden - men ikke 20 grader eller deromkring.

Man trækker den eksisterende varme ud af jorden (om vinteren 4-5 grader) ved hjælp af nedgravede slanger med frostfri væske, der cirkulerer, og inde i huset har man så en varmepumpe, der kan omsætte varmen til en højere temperatur, så man kan varme sit hus op med den.

mvh
Anja

padde
Precis, det är jämnare temperatur i marken än ovanför den, och det är inte som om vi har permafrost i Sverige smile.gif Så det är några grader varmare än omgivningen på vintern, och några grader svalare på sommaren. Man kan ju fortfarande ventilera som ett vanligt växthus.
Och för att få det ännu varmare på vintern kan man ställa in svarta vattenfyllda tunnor (Eller något annat), som absorberar värme från solen och avger det långsamt under natten.
Som sagt kan man också använda växthuset som uppvärmare till sin bostad.

Har sett en "patentare" av någon som byggt ett sånt här och han vinklade ner solljus på den väggen som inte blev belyst under vinterhalvåret med en enkel träkonstruktion ovanför, som höll en träplatta med reflexivt material (plast tror jag). Detta kan man ju göra på innerväggen också. Men på sommaren är där fullt tillräckligt ljus, man får ju vara smart när man gräver så man inte lägger den i en norr-backe, utan vänd söderut.
Den behöver ju inte ha lika höga väggar överallt heller, utan om man kan optimera ljus/värme- förhållandet på ett smartare sätt kan man ju experimentera.

Här är en bok på ämnet av en kille som har byggt ett eget.
Bassam
Hej

Det är svårt med sol energi i Sverige på vinter .

H:Bassam
Nauti
Jag tror att temperaturen bara någon meter håller sig kring tio grader på sommartid. Det är ju inte särskilt mycket och jag tror inte på idén, men jag kan såklart ha fel. Jag hoppas att jag har fel smile.gif
ingrids
Det är skillnad på värmen i jorden en bit ner beroende på hur stort hål man haft hur länge och om det värms upp av något. Fråga dem som minns hur kallt det var i Stockholms tunnelbana på nyöppnade sträckor och stationer. Den kylan höll i sig ett bra tag vad jag hört, men nu är det mycket varmare.
padde
Jag märker att det är många som inte förstår principen här, så därför ska jag förklara lite.

En tunnelbana fungerar ju inte som en solfälla, klart det blir kallt då. Precis som en jordkällare blir kall, vilket är meningen. Men hade den haft ett transparent tak hade det fångat solvärmen och det hade blivit för varmt för att lagra mat. Bara för att det är svalare i jorden på sommartid betyder det inte att solen inte värmer växthuset- så funkar ju alla växthus. Poängen är att utnyttja temperaturvariationerna till sin fördel. Det blir inte överhettat på sommaren, och inte underkylt på vintern.

Klart att det funkar säkert ännu bättre på sydligare breddgrader, men det är inte som om vi inte har något ljus alls på vintern. Jag bor i och för sig långt söderut i sverige, och det blir sämre förutsättningar ju längre norrut man kommer, men jag tror ändå att detta, eller en variant av den är ett bättre alternativ än ett ovan jord.

Det menas ju såklart inte att tropiska grödor överlever vintern i det, men tex kål och rovor trivs ju perfekt så länge det är frostfritt. Så då har man de att knapra på under vintern. Det är inte så bra att du slipper handla mat under vintertid. Om du inte nöjer dig med kål och rovor förstås. smile.gif
I ett ovanjordiskt växthus fryser det ju titt som tätt under vintern om man inte har en artificiell uppvärmning, och det slipper man med tex en Walipini.

Om vi antar att jordens temperatur är 10 grader under sommaren som du säger Nauti, betyder det inte att ditt underjordiska växthus kommer hålla 10 grader. Som sagt fångas solvärmen precis som i vanliga växthus, med den ytterligare fördelen att värmen hålls kvar längre under natten eftersom jordväggarna isolerar istället för att läcka värme som glas gör. Dessutom har du 5 sidor isolerade istället för bara en.
Är då lufttemperaturen 25 grader, kanske växthustempen landar på 21 grader.

Och under vintern funkar det tvärtom. Om vi fortfarande antar att jordens temp är 10 grader, och luftens temperatur är 4 grader, så kommer ditt underjordiska växthus hålla kanske 8 grader om det är mulet, och kanske 15 om det är soligt.
Såna temp- skillnader kan man ju aldrig hoppas att uppnå i ett konventionellt växthus- eftersom värmen läcker ut från 5 sidor istället för bara en.

Dessa siffror är såklart bara exempel, men de förklarar principen.
Alexander-VG-zon3
vi har ljus på vintern ja, som för oss människor är ljust. för växterna däremot är det knappt något ljus alls även om solen skiner på dagen så är det en blek sol som försvinner tidigt på dagen.

i ett vanligt växthus har du ju ljus från sidorna också. som man nog missar här. på vintern är väl solen ganska låg ? och undra verkligen om det kommer ner ljus på vintern, på sommaren står ju solen högre och kan lysa ner i en grop. men på vintern kanske den bara lyser på toppen av det nedgrävda växthuset och om inte solen kommer åt ordenligt så får man ju inte ''värmeeffekten'' av solen på vintern.

däremot på vintern blir det ju bra (jämn och varmare temp vad jag tror, jag har aldrig odlat så, så jag vet inte exakt hur det skulle gå). och då funkar det säkert att övervintra i och att odla i ev man ger extra ljus. men likadnat där jag vet inte vilken temp som det kommer hålla, i dalar blir det ju kallt på vintern så i ett sådant här växthus nedgrävt kanske man får kallras. vad vet jag, att det samlas kyla i ''gropen'' är ju inte bra.

på sommaren så finns det ju växter som vill ha det varmt på dagen och inte svalt, plus mycket ljus. det jag funderar på är om en växthus nedgrävt i jordytan (inte underjordiskt) skulle klara av att ge den behövliga värmen för frukt och bra utveckling (många odlar ju chili och ingefära och andra mer värmekrävande växter). jag har som sagt aldrig odlat i sådant så jag kan inte veta om det ger tillräckligt med värme och ljus. för normalt sett när man gräver i jordytan på sommaren så brukar ju den vara sval.
padde
Flaxxs:
Hmmm... Det känns som om jag är riktigt dålig på att förklara, men jag gör ett försök till.

CITAT
vi har ljus på vintern ja, som för oss människor är ljust. för växterna däremot är det knappt något ljus alls även om solen skiner på dagen så är det en blek sol som försvinner tidigt på dagen.i ett vanligt växthus har du ju ljus från sidorna också. som man nog missar här.
på vintern är väl solen ganska låg ? och undra verkligen om det kommer ner ljus på vintern, på sommaren står ju solen högre och kan lysa ner i en grop. men på vintern kanske den bara lyser på toppen av det nedgrävda växthuset och om inte solen kommer åt ordenligt så får man ju inte ''värmeeffekten'' av solen på vintern.
Just det, det var därför jag sa i mitt förra inlägg att man får fortfarande anpassa de växter man odlar till det tillgängliga ljuset. Men du kan odla precis lika mycket i ett underjordiskt som i ett ovanjordiskt växthus under en given årstid, vilket förklaras i de länkar jag gett. Dessutom förklaras ljusoptimeringen i länken jag angav ovan, som jag nu ger här igen. Detta betyder att du får nästan full belysning även när solen står som lägst på himlen (Winter solstice). Dvs att du sluttar taket i 90 grader mot solens högsta punkt mellan 21- 24 december.

CITAT
däremot på vintern blir det ju bra (jämn och varmare temp vad jag tror, jag har aldrig odlat så, så jag vet inte exakt hur det skulle gå). och då funkar det säkert att övervintra i och att odla i ev man ger extra ljus.

Precis, det är det som är poängen smile.gif

CITAT
men likadnat där jag vet inte vilken temp som det kommer hålla, i dalar blir det ju kallt på vintern så i ett sådant här växthus nedgrävt kanske man får kallras. vad vet jag, att det samlas kyla i ''gropen'' är ju inte bra.
Ja denna effekten är ju välkänd, och det är vad som händer om man skulle ta bort taket under vintern, för då låter man kylan komma ner, och det är som du säger, inte bra. Men varför skulle man göra det???

CITAT
på sommaren så finns det ju växter som vill ha det varmt på dagen och inte svalt, plus mycket ljus.

Ja, och det är ju precis vad de får i så fall. Återigen som jag sagt ovan, så blir det inte KALLT på sommaren. Men det blir ju inte heller så varmt att växterna skulle börja dö. Men det beror ju återigen på vilka växter man väljer. Du kan fortfarande inte odla växter i en Walipini som du inte kan odla i ett vanligt växthus. Dessutom kan du bygga det så du kan vädra OM det ändå skulle bli för varmt, precis som i ett vanligt. Poängen är alltså en jämnare temperatur överlag. Varmare när man behöver det, och svalare när man behöver det, enligt självreglering året runt.

CITAT
det jag funderar på är om en växthus nedgrävt i jordytan (inte underjordiskt) skulle klara av att ge den behövliga värmen för frukt och bra utveckling (många odlar ju chili och ingefära och andra mer värmekrävande växter). jag har som sagt aldrig odlat i sådant så jag kan inte veta om det ger tillräckligt med värme och ljus.
Vad menar du med skillnaden på nedgrävt och underjordiskt? Har du inte sett ritningarna ens? Det är inte ett rum under jorden, det har ett transparent tak...... Jag förstår inte vad du inte förstår smile.gif
Jag har kallat det 'underjordiskt' i denna tråd, men nedgrävt eller nedsänkt är bättre ord.

CITAT
för normalt sett när man gräver i jordytan på sommaren så brukar ju den vara sval.

Huvudet på spiken! Ännu en gång vad som förklarats ovan. Detta hjälper alltså till att undvika överhettning.
Alexander-VG-zon3
CITAT (padde @ 12-01-2010, 23:51) *
Flaxxs:
Hmmm... Det känns som om jag är riktigt dålig på att förklara, men jag gör ett försök till.

Just det, det var därför jag sa i mitt förra inlägg att man får fortfarande anpassa de växter man odlar till det tillgängliga ljuset. Men du kan odla precis lika mycket i ett underjordiskt som i ett ovanjordiskt växthus under en given årstid, vilket förklaras i de länkar jag gett. Dessutom förklaras ljusoptimeringen i länken jag angav ovan, som jag nu ger här igen. Detta betyder att du får nästan full belysning även när solen står som lägst på himlen (Winter solstice). Dvs att du sluttar taket i 90 grader mot solens högsta punkt mellan 21- 24 december.

Precis, det är det som är poängen smile.gif

Ja denna effekten är ju välkänd, och det är vad som händer om man skulle ta bort taket under vintern, för då låter man kylan komma ner, och det är som du säger, inte bra. Men varför skulle man göra det???

Ja, och det är ju precis vad de får i så fall. Återigen som jag sagt ovan, så blir det inte KALLT på sommaren. Men det blir ju inte heller så varmt att växterna skulle börja dö. Men det beror ju återigen på vilka växter man väljer. Du kan fortfarande inte växter i en Walipini som du inte kan odla i ett vanligt växthus. Dessutom kan du bygga det så du kan vädra OM det ändå skulle bli för varmt, precis som i ett vanligt.

Vad menar du med skillnaden på nedgrävt och underjordiskt? Har du inte sett ritningarna ens? Det är inte ett rum under jorden, det har ett transparent tak...... Jag förstår inte vad du inte förstår smile.gif
Jag har kallat det 'underjordiskt' i denna tråd, men nedgrävt eller nedsänkt är bättre ord.

Huvudet på spiken! Ännu en gång vad som förklarats ovan. Detta hjälper alltså till att undvika överhettning.

just nu kan jag inte läsa den pdf-länken. men som jag skrev innan så är inte solen stark på vintern.

blir det tillräckligt kallt så ger inte glaset/plasten heller skydd mot kylan. det beror ju på hur vilken temperatur där blir under sommaren på vad du kan odla. blir där svalt på sommaren kan du inte odla dom som vill ha en värme på +25c +30c. i ett växthus blir det oftast varmt på sommaren (för varmt) där kan man vädra efter vilken temp man vill ha. blir det max +20c i ett nedgrävt växthus så passar ju inte växter som vill ha det över +20c och vädrar man så blir det kanske ännu svalare i ett ''vanligt'' finns ju möjligheten till att ha det +25c +30c om man så vill.

obs kan inte läsa pfd-länken, och jag har inte odlat i det så jag kan inte säga vilken max och min temp som bildas i ett sådant växthus.

ja det är huvudet på spiken om man vill odla växter som trivs i svalt klimat, ger detta växthus svalt under sommaren så kan man ju inte odla växter som vill ha det varmt/hett. de jag odlar vill gärna ha över +20c och trivs likabra när det går runt +30c.

jag får väl se om jag bygger ett sådant här växthus och testar hur det funkar, för det låter ju intressant. så får jag se om det är bra eller dåligt för mig/mina växter att odla i. tummenupp.gif
padde
CITAT
blir det tillräckligt kallt så ger inte glaset/plasten heller skydd mot kylan.
Detta är inte ett så stort problem, och det förklaras också på länken. Plasten eller glaset ska va i två lager så du får isolering. En sorts buffert mellan temperaturer. Dessa kan du reglera så du kan få det varmare om du vill ha det, eller vädra och göra det svalare om du vill det. Håller man det stängt så byggs ju temperaturen upp till där du vill ha den, och låter du den vara stängd länge på sommaren så lär ju tempen stiga upp över utomhustempen. Jag har full avsikt att odla chili i mitt biggrin.gif

CITAT
som jag skrev innan så är inte solen stark på vintern.

Precis, därför ska den tydligen positioneras som jag visat, och som visas i pdf:en.

CITAT
obs kan inte läsa pfd-länken, och jag har inte odlat i det så jag kan inte säga vilken max och min temp som bildas i ett sådant växthus.
Sant, det har inte jag heller, men det hade varit roligt att prova! biggrin.gif
De går in djupare på temperaturer i pdf:en också, de är i och för sig i Fahrenheit men...

CITAT

jag får väl se om jag bygger ett sådant här växthus och testar hur det funkar, för det låter ju intressant.

Helt klart, lova då att ta bilder! smile.gif
Susanna
Gammeldags gurkväxthus var väl nedsänkta i jorden? Inte såhär mycket men en bit i alla fall. Har sett ett exempel på det i någon bok jag har om växthus. Jag tycker det låter som en spännande idé.
katah
Jag går i gång om det här på en gång.
För mig handlar det inte om att ersätta ett glasväxthus ovanytan utan en riktigt bra komplettering.
vad vet jag , kanske fungerar det för allt odling ändå, men förlänger sesongen.
jag skummade pdf-filen och läste hastigt genom tråden och behöver självklart att läsa lite mer.

Jag läste länge sedan om en man som byggde sitt hus under jorden, murade sig in liksom och bodde där året om.
Vi har fantiserat sen dess om ett hus på en söderlutning som är ingrävd på marken och har timmerväggen ut mot södersidan och några bra fönster på den.
man kan ha sovrum och förråd där längst in i bergen och vardagsrummet på panoramaläget.
nu kan man komplittera drömmen med en odling på samma backe.

tro mig, vi är så galna att vi kan göra något sådant en vacker dag....

tack ännu en gång om ideén !
katah
Nu kollade jag även den andra länken du hade där !
Visst har dom byggt ett bostadshus så också, wow !

har du koll på honom mer, skulle man våga beställa boken från honom ?
jag menar om det är seriöst och så ?
padde
Katah:
Du har PM.
officinalis
Ser ju fint ut. Kanske ska kombineras med vettig dränering så att det inte blir vattenfyllt och kanske något som kan ackumulera solenergin så att det blir jämnare temperatur även på nätterna.
Ranunculus
Jag har gjort något liknande för ett antal år sedan. Skulle bygga ett växthus till, och jag tänkte att om jag gräver ut så huset kommer en halv meter under jord, så skulle jag få en bättre fördelning av värme över dygnet. Sakt och gjort, fyllde botten med 10 cm kross för att ha som värmemagasin till natten. I huset odlade jag tomat och gurka i 30 l. krukor. Det fungerade väldigt dåligt, det blev inte lillräckligt varmt på golvet i huset. Tomat och gurka vill båda ha varma fötter. Så efter några år så fyllde jag igen upp till marknivå och då fungerar det utmärkt. Himla mycket grävande, då jag grävde allt för hand, men en erfarenhet rikare.
Ulla
padde
CITAT
Ser ju fint ut. Kanske ska kombineras med vettig dränering så att det inte blir vattenfyllt och kanske något som kan ackumulera solenergin så att det blir jämnare temperatur även på nätterna.

Ja i boken rekommenderas s.k. franska dräneringsrör både på marknivå och i bottnen.
Vad gäller att ackumulera solenergin (värmen) så rekommenderas typ stora plasttunnor (mörk färg), fyllda med vatten, som är till hälften nedsänkta i botten på växthuset. De samlar värme under dagen och avger den sedan under natten både till luften och marken i växthuset. Gammalt beprövat knep smile.gif

Ranunculus:
Du skulle nog kört med tunnor istället för kross, jag tror det hade blivit bättre, för även om du har svart kross så är det bara precis den solexponerade ytan som blir varm, och sen avges den värmen relativt snabbt när solen går ner (Jämför med asfalt efter en solig dag - Tar upp värme snabbt, men avger det också snabbt, dvs den termiska massan är låg). Förmodligen därför det inte höll tempen...

Olja eller vatten har man ju i rör för att transportera värme i, så det hade jag nog testat först, i sådana tunnor då. En halvmeters nedsänkning av hela huset kanske inte ger tillräcklig isoleringseffekt? Större delen av väggarna är ju fortfarande exponerade för utomhustemp, och avger värmen genom dem. Hade de varit under marknivå hade värmen haft svårare att "rymma" horisontellt ut ur växthuset.
Hmmm utöver det kommer jag inte på någon annan lösning på det där med värmeackumulering sådär på rak arm. Här ska grubblas! biggrin.gif
Ranunculus
Jag tror att nästa variant på växthuset får bli ett alpinhus. (Om jag orkar få det till stånd.)
Ulla
gnon49
Undrar om man inte har svaret om man tittar hur man byggde växthus förr i tiden. Förutom att dom är vackrare än dagens växthus så visste man nog vad man gjorde när man byggde. Mer tegel än glas för jämnare värme. Man hade ju inte el att värma med. Har för mig jag såg ett program om engelska växthus där man fick gå ner i växhuset, alltså delvis nergrävt.
Bassam
Hej

Värme blir högre dess när vi går djupare i marken , på den förslag finns positiv att vi kan spara värme men också finns negativ att sol lyser blir lite och grönsakar kvalitet blir lite sämre , man kan inte vinna allt.

H:Bassam
aqualis
Hej Padde

På Sofiero finns ett nedsänkt växthus som kallas melonhuset. Det är mer än tillräckligt varmt där sommartid. Av någon orsak så känns luften väldigt fuktig också, men varför vet jag inte.

Temperaturen blir säkerligen bättre utjämnad mellan dag och natt. Hitta de en kommentar om att sådana hus ” krävde endast två brasor” för att hållas frostfria så det är väl en av egenskaperna som man ville ha.

Bor du där det är gott om snö vintertid så kommer du att lätt hålla frostfritt genom att skotta upp snö mot huset. Växterna i huset får mesta delen av sitt ljus uppifrån så nedsänkningen gör inte så stor skillnad.

Med vänlig hälsning
Alexander-VG-zon3
fast ett melonväxthus är väl ett växthus mot en vägg och 3sidor med glas något nedsänkt i marken. detta ''underjordiska växthus'' har ju bara ett tak och är helt nedsänkt i marken.

Alexander-VG-zon3
CITAT (padde @ 16-01-2010, 13:22) *
Ja i boken rekommenderas s.k. franska dräneringsrör både på marknivå och i bottnen.
Vad gäller att ackumulera solenergin (värmen) så rekommenderas typ stora plasttunnor (mörk färg), fyllda med vatten, som är till hälften nedsänkta i botten på växthuset. De samlar värme under dagen och avger den sedan under natten både till luften och marken i växthuset. Gammalt beprövat knep smile.gif

Ranunculus:
Du skulle nog kört med tunnor istället för kross, jag tror det hade blivit bättre, för även om du har svart kross så är det bara precis den solexponerade ytan som blir varm, och sen avges den värmen relativt snabbt när solen går ner (Jämför med asfalt efter en solig dag - Tar upp värme snabbt, men avger det också snabbt, dvs den termiska massan är låg). Förmodligen därför det inte höll tempen...

Olja eller vatten har man ju i rör för att transportera värme i, så det hade jag nog testat först, i sådana tunnor då. En halvmeters nedsänkning av hela huset kanske inte ger tillräcklig isoleringseffekt? Större delen av väggarna är ju fortfarande exponerade för utomhustemp, och avger värmen genom dem. Hade de varit under marknivå hade värmen haft svårare att "rymma" horisontellt ut ur växthuset.
Hmmm utöver det kommer jag inte på någon annan lösning på det där med värmeackumulering sådär på rak arm. Här ska grubblas! biggrin.gif

ja olja och vatten är nog mycket enklare att transportera än sten i ett rör.

för att vattnet ska bli uppvärmt måste det också bli belyst av solen en tid eller bli tillräckligt varmt i utrymmet. jag tror inte solen når ner i ett sådant växthus under vintern (når ner tillräckligt) för att tunnor ska ge någon större effekt.
katah
I vintertid räcker inte sol-ljuset här det är solklart smile.gif
men om man lyckas hålla växthuset på + sidan utan större ansträgningar är det mycket värd ändå.

Jag ser också vinsten att om man vanligen kan börja odla i växthuset effektivt mellan april-september,
och med denna variant kan förlänga perioden en månad på våren och en till på hösten med hjälp av lysrör kan man ju nästan köra två sesonger av vissa grönsaker och odla tidiga sommarsorter av alla dess slag.

på vintern kan man väl vinterförvara ömtåliga växter frostfritt som vanligt och jag funderar även om denna växthus skulle fungera som förvaring för rotfrukter och vitkål under den perioden då soljuset inte räcker för odlingar. Man måste alltid ha en frostvakt, men den behöver säkert inte vara på gång så mycket som på ett växthus ovanytan .
Annetorp
Intressant. Fick lite idéer till min vinterträdgård.
chizza
Otroligt snyggt såg det ut i alla fall. Kanske hade det varit en idé att använda sig av reflekterande material inne i växthuset för att få en bättre ljusspridning.
pejahren
CITAT (padde @ 12-01-2010, 23:51) *
Detta betyder att du får nästan full belysning även när solen står som lägst på himlen (Winter solstice). Dvs att du sluttar taket i 90 grader mot solens högsta punkt mellan 21- 24 december.

Vilket vill säga att taket snarare blir en vägg. Om du läser beskrivningen ser du att huset är optimaliserat för La Paz i Bolivien, som ligger på 16,5 grader söder. Om vi räknar om till Göteborg, som ligger 57,75 grader norr, måste lutningen ökas med 41 grader, till 80 grader, för att vinkeln mot solen skall bli 90 grader. Kombinerat med att solen lyser få timmar och med avsevärt lägre intensitet här uppe än nära ekvatorn, tror jag nog man måste påräkna både extra värme och tilläggsljus för att vara säker.
padde
Pejahren:
Det är helt rätt. Kom på det efter att tråden gjorts. Möjligtvis får man ha en lägre lutning och nån sorts speglingseffekt istället. Går nog att lösa även om det blir lite meckigt...
Tilläggsvärme hade i alla fall jag tänkt ha ändå, men vintern är alltid lågsäsong så man ska nog inte räkna med att kunna odla nåt då ändå. Gäller att samla på sig under årets fruktbara tid istället.
signe
I senaste gratis "Villa-tidningen" var det en artikel om några som gjort växthus av en gammal jordkällare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon