Full version: Älghornsbräken
Eva St
Den har i alla fall stora flikiga blad ser ut som älghorn och över jorden i krukan är den täckt med något brunt nästan näveraktigt som täcker hela krukans ytskickt. Har haft den något år och den har trivts bra men nu har jag flyttat upp den på ett skåp där den inte får så mycket ljus kommer den att klara det eller vad har den för krav. Kan inget om denna växt så jag tar tacksamt emot allt ni kan bistå med. Har dessutom funderat på hur jag ska klara och plantera om denna krukväxt när det blir dags eftersom den har detta täcke över krukan den är ju till o med lite knepig att vattna fast det går att smyga in pipen från vattenkannan på ett par små ställen.
Eva St
Alpiner i Halmstad
Vi har fyra älghornsbräken i vårt uterum bland orkidéerna. Man behöver inte plantera om dem, de bildar en fångsttratt själva,Vi matar plantorna med växtrester i den tratt som de avmognade svapebladen bildar. Vi lyfter också ner hela plantan och genomvattnar den riktigt när de känns torr.
Vår äldsta är ca. 5 år och mäter mer än 120cm. mellan hornspetsarna.
M.v.h. Bernt
agneta
CITAT (Alpiner i Halmstad @ 20-12-2002, 21:47)
Vi har fyra älghornsbräken i vårt uterum bland orkidéerna. Man behöver inte plantera om dem, de bildar en fångsttratt själva,Vi matar plantorna med växtrester i den tratt som de avmognade svapebladen bildar. Vi lyfter också ner hela plantan och genomvattnar den riktigt när de känns torr.
Vår äldsta är ca. 5 år och mäter mer än 120cm. mellan hornspetsarna.
M.v.h. Bernt

Jag köpte mini älghornsbräken,ganska ovanligt eller.
De verkar trivas i sina små krukor. ska de ha mycket " jord".
agneta
Alpiner i Halmstad
Plantorna lever epifytiskt i på trädstammar och kommer inte i kontakt med vanlig jord. Vi lägger endast lite växtrester i tratten. Låt plantorna växa omkring krukorna. Vi har fäst en krok i krukorna som plantorna hänger i.
M.v.h. Bernt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon