Anemone nebulosa
Hej!

Jag har en massa jordärtskockor på min lott, vars blast inte klippts ner. Antar att detta skulle ha gjorts redan i höstas, men jag hade tyvärr förhinder med höststädningen pga en kraftigt stukad fot... sad.gif ...så nu finns det desto mer arbete tillövers. bravo.gif

Nu är frågan om jag ska klippa ner dem nu, eller gör det ingen skillnad om jag väntar tills våren börjar komma? Hur påverkar detta "slarv" detta års växtkraft? Jag är nämligen minst lika mån om blasten som av knölarna, då de också fungerar som vind- och insynsskydd på min lott.

Hur mkt av knölarna kan man skörda utan att häcken blir alltför gles?, och när är det bäst att skörda dem? Har läst att man kan skörda dem ända in på våren/året runt? Är det så? Eller är det kanske bättre att man låter de vara orörda och endast fungera som häck, och sätta knölar på annat ställe för skörd?

.:Frostiga hälsningar:.
Åsa, mälardalen zon 2
De allra flesta perenner mår bäst ifall man klipper dem på våren, inte hösten. Höststädning är ofta helt onödigt det är mest ifall man har sjukt material eller fröställningar som sprider frö för mycket man kan behöva städa bort en del. Det vissna skyddar det underjordiska. Att du har låtit blasten vara kvar påverkar inte någon tidig vårskörd.

Det går bra att skörda alla knölar som är stora nog att ätas det brukar finnas massor av små knölar som blir en ny planta under sommaren, jordärtskockor har stor växtkraft. Det går bra att skörda på hösten då blasten blivit svedd av frosten, + under milda vintrar och ända fram till tidig vår innan knölarna börjar gro.
Anemone nebulosa
Tack för ditt snabba och kompetenta svar. Jo, jag skrev kanske lite missvisande så det lät som jag klipper ner allt när jag höststädar, när jag huvudsakligen syftade på höstgrävning, rensning, fortsatt anläggande etc. Tycker dessutom att vissna/torkade fröställningarna och blad förutom att fylla sin funktion och skydda marken också gör sig oerhört vackra i det frostpudrade vinterlandskapet!
Men då vet jag att det är lugnt med skörden och växtkraften, och kan ta nya tag inför detta år. Har inte odlat jordärtskockor tidigare, men läst att de växer som ett ogräs, så de blir kanske snarare ett sådant problem i framtiden om jag inte skördar tillräckligt mycket av dem... ;) -Nåväl, då lär jag iaf inte få diabetes, de ska ju vara bra mot det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon