MartinE
Hej

När jag kom hem för en dryg vecka sedan hade vi haft strömavbrott i huset och i vårt uterum var det då minus sex grader. -cry-.gif På med värme och ganska fort var vi uppe i ca 6-7 grader vilket det varit sen dess. En del växter klarar sig nog så som oliv och lager men mitt största problem är mitt stora citronträd. Trädet är nära 40 år och rejält stort. Jag har klippt ner det med ca 1/3. Nu hänger alla blad och det är nog bara en tidsfråga innan dom trillar av. Frågan är dock hur roten mår. Krukan kan ha varit genomfrusen och rötterna har troligtvis skadats dom med.

Ska jag öka temperaturen och sätta på tillskottsljus för att försöka få trädet att skjuta nya skott? Eller ska den få vila ett tag till? Kanske jag ska byta jord.
Trädet står idag i ett ljust uterum i ca 7 grader.

Alla tipps mottages vänligen.

/ Martin

Sida.jpg

Alexander-VG-zon3
citronen kan överleva det. sätt extra ljus till den och höj värmen lite (den tål att det blir varmare runt +15c). övervattna inte den nu, har den fått frostskador så ökar risken rejält att den ruttnar.

sedan har du ett annat problem beroende på hur det är ympat och med vad. är det ympat på en härdig citrus som citrontörne,
så kommer rötterna och stammen klarar sig utan problem och skjuta nya skott till våren och ev har citronen dött.
eller så är den ympad på en frostkänsligare underlag och då dör rötterna/stammen men citronen klarar sig (men även den kommer dö då den inte har rötter).

är det en rotäkta citron så gäller ju inte det jag skrev nu senaste. byt inte jorden på det. det gör du när den växer på nytt och har rotat sig på nytt.
Bassam
Hej
Jag fick samma problem men den tappat gamla bladen och fick nya bladen efter jag ställer den i värme med ljus . Obs nästa alla växter som säljer i planskola härdega ,

H:Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 12-01-2010, 19:57) *
Hej
Jag fick samma problem men den tappat gamla bladen och fick nya bladen efter jag ställer den i värme med ljus . Obs nästa alla växter som säljer i planskola härdega ,

fast citron är ingen trädgårdsväxt och tål i normala fall bara ett par lätta frostnätter om den har invintrat vill säga och den kan man hitta på plantskolor. frukt och blommor skadas dock av frost. men själva plantan kan klara -2c -4c.
och när man köper växter till sin trädgård bör man kolla noga att den tål vintern där man bor för plantskolor tar hem både härdiga och ohärdiga växter.
jax_74
Jag har ett Kumquat-träd som tidigare klarat flera minusgrader och överlevt. Nu stod det tyvärr ute i oisolerat uterum när det var 16 minus före jul och jag var bortrest. Bladen är ihoprullade men har inte fallit av ännu. Nu står det i en frigolitlåda med ett täcke över i förrådet där det förmodligen är några minusgrader. Tror du att Kumquat kan tåla kyla bättre? Tänkte snart flytta det till några grader varmt i kompisens somarstuga. Ska jag börja vattna det lite då eller är det bättre att vänta? Jorden är mycket torr nu, vilket ger mig visst hopp om att plantan klarat kylan trots allt, men det kanske är osannolikt.
Alexander-VG-zon3
CITAT (jax_74 @ 12-01-2010, 20:49) *
Jag har ett Kumquat-träd som tidigare klarat flera minusgrader och överlevt. Nu stod det tyvärr ute i oisolerat uterum när det var 16 minus före jul och jag var bortrest. Bladen är ihoprullade men har inte fallit av ännu. Nu står det i en frigolitlåda med ett täcke över i förrådet där det förmodligen är några minusgrader. Tror du att Kumquat kan tåla kyla bättre? Tänkte snart flytta det till några grader varmt i kompisens somarstuga. Ska jag börja vattna det lite då eller är det bättre att vänta? Jorden är mycket torr nu, vilket ger mig visst hopp om att plantan klarat kylan trots allt, men det kanske är osannolikt.

Kumquat är ganska frosttåligt när det väl invintrat och tål mycket mera frost än en citron.
dock -16c har jag aldrig hört/läst att Kumquat överlevt, -10c -13c brukar vara deras lägsta gräns (frilandsplanterade i marken då inte i kruka där dom är känsligare)
står den torrt så brukar växter klara kyla bättre, men när det värms upp mer så ge den vatten så den inte dör av torka. sedan vänta lite så du inte övervattnar den och ge lite till.
om den lever och det kommer nya blad så kan du sköta den som innan. jag hade placerat den ljust (extraljus) nu och varmare så den kan börja återhämta sig om den lever.
'
jax_74
Tack för svaret. Då finns det hopp! Uterummet var nog lite varmare än utomhustemperaturen.
Alexander-VG-zon3
CITAT (jax_74 @ 12-01-2010, 21:29) *
Tack för svaret. Då finns det hopp! Uterummet var nog lite varmare än utomhustemperaturen.

du får se om den överlever, och till nästa vinter är det nog bra om du tar det lite lugnt med den och tar in den innan frosten.
om den nu skulle överleva detta så är det inte bra att samma sak händer nästa vinter igen. (samma gäller för citronen).
Bassam
Hej

Man kan höja frosttåliga genom att använda väldränerad jord plus isolera krukor och täcka jorden , det är för att skyddar rötter.
Obs plantskola kan inte sälja otåliga växter i Sverige för att de ta ansvar, men de säger växter tåliga till Z 2 eller Z 4 . Sverige är bästa land som skyddar kunder.

Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 13-01-2010, 16:12) *
Hej

Man kan höja frosttåliga genom att använda väldränerad jord plus isolera krukor och täcka jorden , det är för att skyddar rötter.
Obs plantskola kan inte sälja otåliga växter i Sverige för att de ta ansvar, men de säger växter tåliga till Z 2 eller Z 4 . Sverige är bästa land som skyddar kunder.

för citron räcker det inte att ha väldräneradjord eller isolerade krukor och täcka jorden, den kommer ändå må dåligt och frysa när det blir för kallt.
de olika sakerna/metoderna gör att den klarar sig längre bara.

plantskolor får sälja vad dom vill. trädgårdsväxter, mindre härdiga, härdiga, ettårigt, krukväxter, lökar, fröer m.m.
MartinE
Hej och tack för tipsen

Jag har nu höjt temperaturen och monterat upp högnatriumlampan så ny lyser det som f..

Vad tror ni om beskärningen? Ska jag klippa ner den riktigt tufft eller ska jag låta det vara som det är nu. Jag har toppat den med ca 30 cm så nu är trädet 150 cm högt och lika brett upptill (mätt från jorden).

Hälsningar / Martin

Alexander-VG-zon3
jag hade väntat med att klippa den tills du ser vad som lever. när den får nya skott och du ser vad som lever så klipper du veck det döda.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon