Full version: Frågor ang sådder
Bee
Det kom ett mail från Odla om fröer. Sådana mail har jag tidigare inte nappat på då jag alltid misslyckats med att så. Nu när jag blir heltidsledig kommer det till ett annat läge. Jag får gott om tid men magert i plånboken, åtminstone vad gäller växtinköp.
Så jag funderar på att köpa fröer.
Hur krångligt är det? Jag har förstått att många här har särskilda platser att ha sådderna på och särskilt ljus över dom. Hemma hos mig finns bordet i vardagsrummet. Fönsterbänkarna är inte tillräckligt djupa.
Går det att ha sådder utan särskilda platser/anordningar och ändå få hyfsade plantor man kan sätta ut till våren?

Edit: stavfel
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan ofta vänta med sådder till mars och då funkar fönsterbrädan bra eftersom dagsljuset är hyfsat bra då så man kan ju odla den mängden som får plats där. +Man kan ha lite sådder med lysrör eller lågenergilampor över det behöver inte vara speciallampor, dessa lampor behöver dock placeras nära blommorna ca 10cm.

+Många blommor kan direktsås ute.

+De flesta sommarblommefrön håller flera år så man behöver ex. inte så 100 tagetesplantor om man bara vill ha 10st det går utmärkt att spara frön.
Irene_L
Du kan ju göra en sån här så-hylla som jag visar i min blogg "Blomster-tips":
http://blomster-tips.blogspot.com/#uds-search-results
miss_marilyn
Hejsan!

Mitt korta tips är Rosenskära!! Superenkla och så underbart vackra!

Ett ekonomiskt tips är att fynda fröer på tradera.
Jag köpte en påse Rosenskära-fröer på tradera för en tia förra våren, när jag provade på massa nya sorters blommor.

Det blev _massor_ av plantor, och jag kunde fylla trädgården med massor av dessa stora underbara blommor, som blommar fram till frosten tar dem. Och då är det bara att enkelt plocka av 100-tals egna fröer till nästa år!

Ett tips, de blir större än du tror, så sätt inte för många nära varandra.

Lycka till!
Bee
Tack för dom goda råden!
Det var en superbra beskrivning du har lagt ut, Irene!
Nu har jag beställt några fröer inkl Rosenskära. Jag brukar köpa sådana plantor. Dyra men underbart vackra!
Nu skall det bli spännande att sätta igång (ja, inte NU men när det blir säsong att så) smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon