Citerar från DN.SE idag 2010-01-12
"Efter lång tid med negativa inflationssiffror har prisökningarna fått fäste igen. Inflationstakten, mätt som prisökningarna de senaste tolv månaderna, är nu 0,9 procent, jämfört med —0,7 procent i november."
Ska vi gissa att även räntorna kommar att börja krypa uppåt i slutet av året
Hoppas ni har tryckt ner era låneskulder till ett minimum
Aqvakul
12-01-2010, 20:34
Alla är medvetna om att räntan kommer att stiga . Det är mest frågan om när det börjar och i vilken takt.
gladepetter
13-01-2010, 11:01
Hur många klarar 3-4 procentenheters räntehöjning? Finansinspektionen anser inte att bolånemarknaden utgör någon risk för bankerna idag, däremot pekar de på riskerna för enskilda låntagare. De två riskscenarier de pekar på är främst höga räntor och arbetslösheten. Svenska folket har bostadslån motsvarande 1800 miljarder kronor per 2008 års utgång. Men vi kommer väl ihåg för några år sedan när många, gäller väl kanske idag med, kunde många låna på sina fastigheter ända upp till skorstenen och inga 25% kontantinsats behövdes som när en annan köpte hus....när sedan marknaden föll tvingades ju många att sälja sina fastigheter till mycket lägre pris än till tidigare köpepriset. Resultatet blev att många hade skuld kvar efter försäljningen. Hög ränta innebär lägre huspriser.....otäckt för de familjer som drabbades.
Man kan inte tala om inflation när siffrorna är under en procent. Riksbanken sätter en gräns vid två procent.
Räntehöjningar kan vi nog förvänta oss framöver. Så låga som de är idag blir dom nog aldrig mer. Dom med höga lån och amorteringsfritt kan få det svårt framöver.
Dock tror jag inte att det blir fullt så illa som det var på 90-talet när folk fick sälja till underpris som du säger Gladepetter.
Det var en hemsk tid. Jag drabbades inte men har vänner som råkade illa ut. I sådana tider gäller det att inte bli arbetslös eller skilja sig.
gladepetter
13-01-2010, 15:19
[quote name='Bee' date='13-01-2010, 15:01' post='1153092']
Man kan inte tala om inflation när siffrorna är under en procent. Riksbanken sätter en gräns vid två procent.
Räntehöjningar kan vi nog förvänta oss framöver. Så låga som de är idag blir dom nog aldrig mer. Dom med höga lån och amorteringsfritt kan få det svårt framöver.
Dock tror jag inte att det blir fullt så illa som det var på 90-talet när folk fick sälja till underpris som du säger Gladepetter.
Det var en hemsk tid. Jag drabbades inte men har vänner som råkade illa ut. I sådana tider gäller det att inte bli arbetslös eller skilja sig.
[/quote
Kanske inte så riktigt illa som på -90 talet som var extrem med dåliga statsfinanser. Men vi har kunnat se i vårt område där folk nyligen köpt villor i 3 500 000 mkr knappt får pengarna tillbaka vid försäljning trots låga räntor. Vad händer om räntorna ökar på några procentenheter. FI pekar på vissa risker i sina rapporter på hemsidan.
Å andra sidan har bankerna, iaf de senaste åren, varit ganska hårda med att kolla så man klarar betydligt högre räntor än det nuvarande läget..... Eftersom vi köpte lägenhet 07 och hus 09 märkte jag tydligt skillnaden i hållning hos banken, i våras räknade banken med att man skulle klara uppemot 6-7% ränta och ändå ha "skäligt" över, 07 gjordes knappt några beräkningar......
Skönt att man inte hoppade på ruschen i våras och förköpte sig, med tanke på hur budgivningarna for iväg så var det lätt hänt, och jag kan tänka mig ganska många som verkligen förköpt sig med svindyra hus, belånade till 90 eller 95%. Då vill det till att man inte blir arbetslös, sjuk eller skiljer sig
Solstorm
17-01-2010, 09:05
Nog är det tur att vi har en liten inflation, det är betydligt bättre än deflation. Vet inte säkert vad som påverkar just nu, tidigare var det väl el- och bensinpriser som höll siffrorna uppe. Är det de siffrorna som ger oss inflation nu så är det ju inte bra, det är ju inget tecken på att hjulen börjar snurra igen.
Jag har i flera år varnat nyblivna husägare från att höja sina lån för att leva på marginalen bara för att genomföra lyxiga renoveringar, konsumera tjusigt mm. Jag har fått till svar att de räntehöjningarna som varit är historia och kan aldrig hända igen. Jag målar fan på väggen men hoppas ju att de har rätt även om jag inte tror det.
Jag var mycket ung och nybliven husägare i slutet på 70-talet när räntorna skenade iväg. Det var mycket tuffa år. På 90-talet skenade räntorna igen, men då hade jag hunnit amortera en del. Det har skrämt mig så mycket att jag aldrig mer kommer att sätta mig med så stora lån. Mitt hus har enkel standard, jag har inte vågat mig på att låna för lyxrenoveringar. Det känns rätt skönt att veta att räntorna kan stiga rent åt häcklefjäll om de vill, huset är i alla fall mitt och inte bankens nu.
Nu skriver tidningarna skrämselrubriker om att räntorna kan komma att fördubblas. Men fördubblas från nästan ingenting gör ju inget. Om räntorna börjar närma sig 15-20% som de varit tidigare då blir det inte roligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.