blomkronan
Hej allihopa en vän är på Grand Canaria och sms:a mig...

Får man ta med sig sticklingar hem?

Jag har googlat lite men jag kan inte hitta vilka regler som gäller! Hon åker hem på fredag så vi behöver hjälp nu smiley_small_hug.gif Är det någon som vet var jag kan hitta svaret blush.gif Från vissa länder är det ju OK om man inte tar med sig jord...
Eva 33c
Nu har jag googlat lite. Jag tror att det är helt OK. Gran Canaria omfattas av EU och det är rätt fritt att frakta växter mellan EU-länder. Det finns vissa undantag där växtpass behövs.
Du kan läsa lite här på Jordbruksverkets sida
vitavargen
Här är Tullverkets hemsida som går att kontakta per mail också:
http://www.tullverket.se/2.6e3d73401151cda416380001786.html
Peztis
Som jag har förstått det så ska det vara ok, beroende på vad det är för typ av sticklingar.
Dock bör det inte vara någon jord med... men bryter man av en kvist så är det ju inte det! smile.gif
Jag hade en hel låda med sticklingar när jag kom hem från vår semester på Mallorca i somras. Tyvärr så tog sig inte så mycket men en underblomma och en hibiskus har i alla fall tagit sig! Bättre än inget!
blomkronan
thanks.gif thanks.gif
Som jag har letat... ni är så underbar som hjälper till smiley_small_hug.gif
Nu blir hon glad smile.gif På jordbruksverkets sida stod det mycket matnyttigt tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon