Peztis
Tänkte mig snickra några klätterstöd som ska kunna stå i en kruka eller kanske på friland, alltså inga stora spaljéer. Höjden ca 150 cm eller så och allra helst i trä...

Men jag behöver tips, idéer och inspiration!!!

Vet inte vad som ska klättra på den men jag tänkte att man kan ju utnyttja tiden nu innan "allt" sätter igång!

Så! Jag skulle bli sååå glad om jag fick se era klätterstöd!
vitavargen
Här håller de på med att bygga. Om det är nån hjälp till dig vet jag inte:
http://www.youtube.com/watch?v=KTYd4LxrIvs

Peztis
Tack för svaret fast det är ju i järn... men inspirerande i alla fall!

En annan fråga, om man inte spikar/skruvar ihop bitarna utan endast limmar... då funkar väl inte vanligt trälim?
Vad ska man annars välja?
Bassam
Hej

Det är bättre med båda på samma tid.

H:Bassam ,
vitavargen
CITAT (Peztis @ 13-01-2010, 15:56) *
Tack för svaret fast det är ju i järn... men inspirerande i alla fall!

En annan fråga, om man inte spikar/skruvar ihop bitarna utan endast limmar... då funkar väl inte vanligt trälim?
Vad ska man annars välja?

Jo, länken som jag hämtade hade inget i sig, men om du fortsätter och söker där på träarbete kommer du att finna massa idéer där på Youtube(för det mesta är det företag som ställer ut idéer, men det spelar väl ingel roll).
Peztis
OK, då hänger jag med! Och nä, det spelar ju ingen roll om det är företag.

Såg nu att ByggMax har ett lim för utomhusbruk, det borde ju funka.
Jag har en liten idé i skallen på hur jag skulle vilja prova att göra men då funkar det inte riktigt med varken skruv eller spik... Men självklart inser jag att det bästa är ju om man kan använda det.
vitavargen
Vill du inte borra och använda träspik istället för lim?
gnon49
Gjorde ett klätterstöd föraa sommaren genom att ta två ungbjörkar, skalade av grenarna, ner i jorden med en meters mellanrum, spände sedan ett grönt nät emellan som knappast syntes och där klättrade luktärtorna.
Nettan8
Jag använde vackra bambupinnar som jag stack ner i krukan, jag band dem uppe i toppen sen flätade jag snöre mellan alla pinnar. Perfekt och nästan gratis
LasseB
Har en bild på mitt egenbyggda klätterstöd till en ros, ligger under Kullahof. Byggde tre lika dana två till rosor och en till en klematis
Peztis
Tack Lasse, de var fina men jag är mer ute efter fristående.

Usch, vad krävande jag låter! smile.gif
Sollan A
Jag har ett klätterstöd för min klematis som består av två stödstolpar med armeringsmatta mellan. Mattan är fäst med najtråd. Har lagt en överliggare av trä högst uppe för stadgan. Klematisen älskar armeringsmattan...
Man kan säkert anpassa stödets storlek beroende på var man vill ha det. Finns olika typer av armeringsmatta att köpa (eller hitta på någon skrothög...)
Johanna O
Här är ett annorlunda växtstöd som jag gjorde förra sommaren.
Hasselstörar, ca 2,5 m långa, nedstuckna i en stor zinkbalja och sammanbundna i toppen. Sedan tog jag gamla järnringar tillhörande vår gamla vedspis och trädde på över tornet!
Blir stabilt och häftigt. Jag hade höga ärtor som slingrade sig upp över hela tornet, blev mycket fint.
På julen brukar jag sno en ljusslinga runt och fylla tornens insida med granris, alltid bra med flera användningsområden.
Tornet kan ju lätt göras fristående genom att köra ned störarna direkt i marken istället för att ha dem i nån balja.

Johanna
cato
Det var fräckt med järnringarna!
Sånt gillar jag.
Peztis
Ja, den var fin i sin enkelhet - gillar när det inte är alltför komplicerat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon