Kajsa
Vi får väl ha en motvikt nu mot alla sjuka, mindre lyckade rosköp ! Så visa lite av dom rosor ni har som växer så det knakar, är friska, inte fryser bort som man gläds åt år efter år !

Här lite från mig

Alba rosen Mme Plantier, brukar gnälla över gruppen (mycket rosrost ) men denna är undantaget, blomgalen och frisk, växer som ett ogräs rakt i söder mot väggen, doftar så gott. En av mina första rosor !

Constance Spry, växer hej vilt trots magert läge och björkar, blommar mycket, fryser aldrig, doftar gott, blommorna är jättestora, blommar en ggn. Austinros zon 4 ev mer ?

Wild Edric, Austin Rugosa, min stora favorit och den doftar bäst enligt min näsa, frisk, fryser aldrig.
Helt utan krångel !

Linnaeus, den bästa i gruppen Moderna Buskrosor, mörkt gröna blad, alltid frisk, ljuvliga färger.

Katharina Zeimet får stå för min bästa rabattros, Polyanta ros från 1901. Fryser aldrig här, zon 5 ros. Blommar nästan ihjäl sig två ggr/sommar. Frisk och doftar en del .

Gallica rosen " Kerstins ros från Dala - Järna " från Anette i Nora, ja den rosen klapper mitt hjärta lite extra för, sååå vacker ( och här står jag ut med lite svartfläck senare av sommaren ) Och denna gillar maken.

Leda Damascena rosen som jag klippt ner i botten två ggr men den har växtlust och blir en rund och fin blomtokig buske, gillar kraften i rosen och de härliga blommorna.

Commandant Beaurepaire, Bourbonros som efter många år är en 2 m buske, växer sakta men fryser aldrig något här, busken är lite helig för mig har bara klippt ur någon enstaka gren under alla år. Strimmiga vackra blommor som doftar starkt, zon 4 ros. Frisk ros !

Andra favoriter är Hansaland, Henry Hudson, Mary Rose, James Galway, Bonica Cl. Maigold, Diamond Border, Wasagaming, Will Alderman, Rose de Rescht, Ispahan, Ingrid Bergman, Lions Rose, Balsgårdsrosorna, John Cabot, Louise Bugnet, Sarah Van Fleet, Heritage, Charles Austin, David Thompson, Mme Boll mm
skogstroll
ska bli intressant att se vad som överlever... det har ju varit lite kylslaget så att säga...
Kajsa
Jag är inte så orolig ändå för vi har mängder av snö och jag tror det här är bättre än all den blöta snö som låg runt rosorna förra vintern, hade mycket barkfläcksjuka på våren. En del grenar ovan snön får säkert klippas i vår men det gör inget.
Ezereht
Jag har undrat över det där, när man klipper det som varit ovanför snön, låt säga på en nivå av 80cm. Blir det inte som en "buske ovanpå en buske" då sen? Alltså som ett risbo från den nivå där man klippt.

Vad har ni för erfarenhet?

Får hålla med om att John Cabot är en ros utan krångel smile.gif Den har skött sig snällt här. Morden SUndrise är också krångelfri, men liiiiten och blommar inte så mycket.
Rose deRecht har också varit ganska snäll, om dock växer långsamt. En aning sfs hade den men den stod bredvid morden centennial som tappade alla blad i sfs så jag är inte sur för det, var några få fläckar.

Mme Boll var lite klen. Får se om den trivs så här långt norrut. Om den inte gör det är jag lite rädd för dom andra gallicorna jag har's vidare öden. Men framtiden får utvisa.
skogstroll
man ska väl inte klippa alls på vintern? det kan väl ruttna? jag hoppas ändå att mina klarar sig smile.gif
Dag
Jeg lykkes med mere enn 98% av alle mine roser tummenupp.gif Det ville føre for langt å
beskrive flere hundre roser, men går du inn på mien hjemmesider, finner du mange av dem.
La meg likevel nevne noen godbiter:
Rosa roxburhii 'Hirtula' - fantastisk flotte og spesielle blomster og kjempenyper
Louise Bugnet - lubben fin busk med dekorative knopper og flotte, hvite blomster.
Rosa maximowicziana - en hurtigvoksende art med tusenvis av søte, hvite blomster
Prinz Hirzenprinzchen - Geschwindrose som vekker oppmerksomhet
Parvifolia - en spesiell gallica med små pom-pom-lignnende blomster
Ja, kunne fortsette slik, for alle roser har sin sjarm og personlighet !
hilsen Dag
Mimika
Kul att du nämner Parvifolia, Dag, den är jag nyfiken på, önskar mig en ros med små fyllda blommor. Till min förvåning såg jag en Camaieux med väldigt små blommor på Wij trädgårdar i somras.. de ska väl inte ha pomponsmå blommor? Fina var de, men jag trodde de var stora.. själv har jag 7-8 frösådder av Camaieux men har aldrig sett den live.

Mina favoriter... för tidigt att säga efter 2 år. Eller förresten kanske dessa... Mme Legras de St Germain, mumierosen, Celsiana, James Mason, Felicité Parmentier, Tuscany S, Duchesse d´Angoulême, R.x cantabrigiensis, R x dupontii, Henri Martin.... bäst jag slutar här!!
Eva i Höga
Jättebra tråd, här kan man ju få bra tips. Fastnade för Mme Plantier och Katharina Zeimet, vet precis var jag ska sätta dem. Är nybörjare på rosor men förväntar mig att min honungsros ska bli stor och fin i år så den kan få finnas med här i tråden sedan.
Dag
Parvifolia ved inngangen til huset mitt. Uvanlig til å være en gallica,
men en spennende rose som tåler nesten alt.

[attachment=46220:Parvifol...lica_700.jpg]

klikk for å få større bilde. Bestill denne lykkerosen!
Dag

Kajsa
Parvifolia har jag från svennis, den måste väl blomma i år, söt ! Rosen Prinz Hirzenprinzchen ( lustigt namn ) måste jag leta på Help me find efter Dag, vet inte hur den ser ut ?

Ezereht, man klipper nog inte rakt av halva rosbusken, det blir fult som du skrev.

Mimika, jag har Camaieux och kan inte minnas blomman är liten. Gallican Cramoisi Picoté däremot var blomman liten och bollig på, tänkte jag på i sommar då den blommade första ggn.

Camaieux
noranettan
Himmel vilka överdådiga bilder Kajsa! Sanslöst vackra. Vad kul att du gillar "Kerstins Ros från Dala Järna". Jag kan just nu inte komma på vilka köp jag är mest nöjd med.......
Dag
[attachment=46229:Prinz_Hi...wind_700.jpg]Her er Prinsen, Kajsa:

Klikk på bildet
Mimika
Dag, jag ska skaffa Parvifolia!
Ja, det är mystiskt med den småblommiga Camaieux.. kanske skulle maila dem och fråga..... stämmer det, skulle jag vilja ha en stickling från just den plantan. Eller var den felskyltad..?

Undrar om det överhuvudtaget finns en randig pompomros? Nån som vet? Av den gamla sorten menar jag smile.gif
noranettan
Parvifolia/The Burgundy Rose är underbar. Jag tror det var Svennis som fick mig på fall för den.
svennis
Oh vad här händer saker.
Parvifolia, mina kommer från Roskraft

Får man ha 'Sköna Helena' som favorit?

Sköna Helenae.jpg

Kajsa
CITAT (Dag @ 14-01-2010, 10:14) *
[attachment=46229:Prinz_Hi...wind_700.jpg]Her er Prinsen, Kajsa:

Klikk på bildet

Aha, så såg prinsen ut, hittade den inte på Help me find. Mycket vacker !
svennis, klart man får gilla sköna Helena.
gulmåra
Oj, lyckade köp, det är nästan alla! Fast alla växer ju inte så det knakar precis rolleyes.gif

Men stor, jättestor är Hansa, som jag inte kan vara utan när doften känns i hela trädgården. Poppius är översvallande tidig sommar. Mme Legras de St Germain och mme Plantier har vuxit ihop till en härlig rosröra.

Mme Legras de St Germain, Pudervippan

Micrugosa, är sidenlik
[attachment=46244:Micrugos...__Large_.jpg]

Nestor är ett under av uthållighet. Skiftar i färg
[attachment=46245:Nestor_251__Large_.jpg]

Belle de Crécy också otrolig
[attachment=46246:Belle_Cr...__Large_.jpg]

Tour de Malakoff är en fighter inne i spirean. Undrar vad denna vinter gör med den rosen?

Tour de Malakoff

Sedan finns ju många, många andra vackra favoriter som inte fått chansen att visa sin växtkraft ännu.

Haddington är dock stor i sin ännu så länge bara metern höga buske. Den är så vacker.. wub.gif
[attachment=46247:Haddingt..._Medium_.jpg]

Å Ombrée Parfait, Marie Tudor, Felicité Parmentier, Maidens Blush, LÉveque, La Belle Sultan, Riitusma, Å Cardinalen...hur kunde jag glömma?! Å många , många fler...

Jag hittade en bild på min Cramoisi om du vill jämföra, Mimika....
[attachment=46248:Cramosi_2__Large_.jpg]

Parvifolia, är en önskeros. Visst ska den kunna användas som häck?

Ezereht
Jat tror svennis har en minihäck av den...(Parvifolia) eller längs en gång ungefär som man kna ha lavendel. Minns någon bild jag såg.. hmm.. Svennis?

Nu blev jag ju också ruskigt sugen på den, har kikat men jag vet inte var man skulle ha den. Kanske nått dött i vinter wink.gif
svennis
[quote name='Ezereht' date='15-01-2010, 03:05' post='1154102']
Jat tror svennis har en minihäck av den...(Parvifolia) eller längs en gång ungefär som man kna ha lavendel. Minns någon bild jag såg.. hmm.. Svennis?

Nu blev jag ju också ruskigt sugen på den, har kikat men jag vet inte var man skulle ha den. Kanske nått dött i vinter wink.gif

Blommar bara kort tid (men det räcker) men bladverket bildar en fin häck.

Börja med någon planta o lär känna den
Häcken är trevlig att tänka på i framtiden... tongue.gif
Mimika
Just det, Gulmåra.. en liten ros men med mer tydliga strimmor. Det är ju väldigt dumt att inte hala upp kameran när man står där frågande..jag har mailat till Wij´s, för nu vill jag veta!

Jag vill minnas att rosen jag såg var mera vitstrimmig.. ha,nu blir jag tvungen att åka dit igen. Camaieuxskylten stod ju där och jag tittade efter andra skyltar. Men Cramoisi är ju en möjlighet.. minnet är ju inte alltid tilförlitligt ..

O, vad fina rosor som dyker upp här!!
Ezereht
Svennis brukar Parvifolia få sfs?
Kajsa
Och här kommer några älsklingar till

Myskrosen, Trier, doftar starkt, alltid frisk och blommar långt in på hösten, zon 4 ros.
Denna är numera insnurrad i vinterväv varje vinter, vill ha den stor 2- 3 m.
Frusit i botten en ggn så .....

Myskrosen, Mozart, en av de första rosorna här, har frusit i botten en ggn, men det tog den igen mycket snabbt. Alltid frisk, en stor favorit, blir 2 m och är en zon 4 ros, blommar ständigt.

Easy Elegance rosen, Macy´s Pride här i september, får lite rosa i kronbladen mot hösten.
Den är mycket flott, doftar gott, zon 3 - 4 dock lite klen, planteras i varmt läge.
Rotäkta och det sägs att den ska klara zon 5 men det stämmer inte hos mig, en har frusit bort.

Gallican, Alain Blanchard köpt för prickarna på kronbladen, den är helt ljuvlig och blir ganska stor 1.20 - 1.5 m. klippte ur den radikalt efter den blommade i sommar. Kan få lite av varje efter den blommat, men den är så annorlunda så det kan jag stå ut med. Som ett smycke för mig !
lynnis
Vilka underbara bilder. Jag har fyra små rosor och drömmer om fler. Så härligt när man kan se hela busken på bilderna wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon