En vinstock har varit svårt sjuk av mjöldagg ett par år och nu är den nerskuren till bara stammen. Vill ge den en sista chans under kontrollerade former nu när den är lite mindre.
Kan jag plantera mitt fikonträd i samma rabatt eller är risken för smitta alltför stor? Om jag tar bort vinstocken helt, finns smittan kvar i jorden då?
Tack på förhand för alla svar
Piccante
13-01-2010, 14:28
Det går säkert att plantera i jorden för mjöldagg brukar bara gå på sin specifika värdart.
Hej
De är nya generationen MJÖLDAGg finns på gammla blad och jord så det är bra om du bränna sjuka blad och bytta jord.
H: Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
13-01-2010, 16:28
Jag håller med Markus det finns många olika mjöldaggs arter och oftast går de bara på ett växtslag ex. rosmjöldagg går enbart på rosor så plantera på, du behöver inte byta ut jorden
Piccante
13-01-2010, 16:51
Men å andra sidan så är väl den gamla jorden ganska utsugen på nääring nu så lite gödsel och omblandning vore kanske inte fel men byta allt är onödigt.
Tack för goda råd allihop! Jag ska försöka byta ut och förbättra så mycket jag kan.
Kram
Alexander-VG-zon3
20-01-2010, 14:35
fikon vill ha lucker och luftigjord som också gärna får vara kalkrik, så kalka (om du tror det behövs alltså) och blanda upp jorden med grus, leca, grovsand, kompost m.m. som gör den mer lucker/luftigare. så ska det nog bli en bra jord för ditt fikon.
Tack Flaxx!
Ser fram emot att sätta spaden i jorden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.