Sidor: 1, 2, 3
Christina i Taxinge~
Om en stund börjar "Det okända" på TV4+
En timme spökberättelser......
Jag kan aldrig låta bli att titta (jo, om jag är ensam hemma!!!), tycker det är så fascinerande.
Vet inte vad jag ska tro.....
Det är mycket medium & spöken just nu, en slags modetrend?

Tror du på nån slags liv efter döden?
Brukar du titta på "det okända"?

Aqvakul
Det är definitivt en modetrend, företrädesvis bland kvinnor...
skånepåg
Som en Ateist och tror mer på science och teknik som stort sett bevisat allt så nej ^^
Men det e svårt att säga egentligen, det har ju tom bevisats att de finns viss energy lite här och där och växter lever ju dem oxå de avger ju en viss energy de med har det oxå bevisats...
Jag har tagit en hel del lsd i mina yngre år och då kan man se energin flöda från växter och personer ^^
Alexander-VG-zon3
jag kan inte svara nåt alls, för jag vet inte vad jag ska tro.

har sett på tv och läst och även självupplevt konstiga saker. men sen är det ju det att exempel på tv ibland så får dom väldigt rätt och ibland känns det bara små komiskt. även om dom säger det så vet jag inte om de kollar upp det i förväg.

och mina egna upplevelser kan vara min ''hjärna'' som gör det eller om det verkligen var riktiga upplevelser. har berättat för på odla.nu om mormor och om hennes upplevelser, de är riktigt trovärdig men helt säker är jag inte.

ibland tror jag på det stenhårt (och tänker därefter) ibland tror jag inte på det alls (och säger därefter).
Meriona
Jag är nog lite som du Flaxss. Ibland tycker jag att det är hokuspokus och ibland är jag ganska säker på att det ändå finns möjligheter att någon kan ha upplevt något spökligt. Det beror lite på hur övertygande personen är tror jag. Och själv har jag sett sånt som här kallas skrymt, dvs små figurer som springer eller flyger i ögonvrån, sånt som man egentligen inte ser utan bara förnimmer. Om det är hjärnspöken eller inte vet jag inte, men de var väldigt verkliga just då. men det är ganska många år sen jag såg nåt sånt nu, så jag kanske blivit "botad". Eller så tyckte de att jag var tråkig att visa sig för.
Nauti
Ibland märks medelåldern av väldigt tydligt på det här forumet.

CITAT (skånepåg @ 13-01-2010, 20:04) *
Som en Ateist och tror mer på science och teknik som stort sett bevisat allt så nej ^^
I stort sett bevisat allting? Riktigt så är det ju inte och vissa saker kommer vetenskapen aldrig att kunna bevisa.
vitavargen
Nej, jag tror inte på ett liv efter detta.
Anma
Jag har upplevt "spökerier". Men de flesta programmen om detta är jag ganska skeptisk till.
Myosotis
Röstade på "tjäna-pengar-alternativet", så fruktansvärt osmakligt att utnyttja människors sorg och desperation. Jag har aldrig sett på något sådant program och kommer förhoppningsvis inte behöva göra det heller. Jag tror inte på ett liv efter detta (tyvärr, så enkelt och lugnande det skulle vara!) och jag tror inte att någon någonsin kan få kontakt med en avliden. Antingen är det lurendrejeri eller så är det hjärnan som producerar upplevelsen precis som med religiösa upplevelser.
aanderss
ja
Berith
Absolut.

Men det har ju inget med religion att göra, eller himmel och helvete eller änglar eller vitklädda spöken.

Och det finns säkert dom som lurar pengar av folk på ett eller annat sätt när det gäller sånt här.
Bee
Aahh, var det igår Det Okända var. Typiskt att jag skulle missa det än en gång och jag som bestämt mig för att den här gången skulle jag minsann titta! Det jag annars inte gillar med just det programmet är att dom gör det så "spökhistorieaktigt" i påannonserna och i början av programmet. Så himla spökaktigt behöver dom väl inte göra det?
Gossen Ruda
Definitivt nej. Ur vetenskaplig synpunkt helt otänkbart och själv tror jag bara på det som vetenskapen kan förklara. Däremot finns det mycket att göra med vad våra hjärnor håller på med, inbillning och självsuggestion förekommer nog frekvent.
embees
Jag är inte religiös men tror på att vi lever vidare som energi i någon form.
Har själv haft några mycket märkliga upplevelser som inte har gått att förklara.

CITAT (skånepåg @ 13-01-2010, 20:04) *
Men det e svårt att säga egentligen, det har ju tom bevisats att de finns viss energy lite här och där och växter lever ju dem oxå de avger ju en viss energy de med har det oxå bevisats...
Jag har tagit en hel del lsd i mina yngre år och då kan man se energin flöda från växter och personer ^^

hördu 'skånepåg'
dom där energierna du såg flöda under lsd-rus kom sig nog av drogen. Inte kunde du väl flyga fast man lär tro det under ett sånt rus ;-D
Nauti
CITAT (Gossen Ruda @ 14-01-2010, 10:51) *
Ur vetenskaplig synpunkt helt otänkbart och själv tror jag bara på det som vetenskapen kan förklara.
Fast vetenskapen kan ju inte förklara allting och kommer förmodligen aldrig att kunna göra det heller. Vad säger man om sådant som man känner till men inte kan förklara med hjälp av vetenskapen då?

CITAT (embees @ 14-01-2010, 10:59) *
hördu 'skånepåg'
dom där energierna du såg flöda under lsd-rus kom sig nog av drogen. Inte kunde du väl flyga fast man lär tro det under ett sånt rus ;-D
Kanske kan droger öppna upp ens sinnen på ett sätt som kan få en att uppleva och observera saker som man annars inte klarar av att se? Nu säger jag inte att jag tror att det är så men det är väl ingen omöjlighet om man nu kan tro massor av annat tok tongue.gif

Inte får man för sig att man kan flyga och hoppar från ett tak, tror att man är en apelsin, får flashbacks o.s.v. för att man tar LSD heller, tro inte på sådana där myter tongue.gif
Gossen Ruda
CITAT (Nauti @ 14-01-2010, 11:02) *
Fast vetenskapen kan ju inte förklara allting och kommer förmodligen aldrig att kunna göra det heller. Vad säger man om sådant som man känner till men inte kan förklara med hjälp av vetenskapen då?

Inbillning.
Myosotis

Att vetenskapen inte har hittat förklaringen än. Det finns en naturlig orsak till allting och livet är fantastiskt som det är, utan att man behöver hitta på en massa övernaturliga förklaringar.

tror att man är en apelsin

unsure.gif Men... menar du att jag inte är en apelsin?! crying.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Myosotis @ 14-01-2010, 10:41) *
Röstade på "tjäna-pengar-alternativet", så fruktansvärt osmakligt att utnyttja människors sorg och desperation. Jag har aldrig sett på något sådant program och kommer förhoppningsvis inte behöva göra det heller. Jag tror inte på ett liv efter detta (tyvärr, så enkelt och lugnande det skulle vara!) och jag tror inte att någon någonsin kan få kontakt med en avliden. Antingen är det lurendrejeri eller så är det hjärnan som producerar upplevelsen precis som med religiösa upplevelser.

det finns ju olika program typer

en där det är en stor publik och ett snyggt designat tv-set. där ett medium tar kontakt med döda och utnyttjar. eller andra komiska/fake program med övernaturligt.

sedan finns det ett annat program, där dom inte utnyttjar utan hjälper människor istället, dvs någon som känner obehag i sitt hem kontaktar ett medium(eller en grupp) och sedan går mediumet/gruppen (stavas?) runt i huset och får kontakt och sedan gör så att det blir lugnt i huset så att personen i fråga får ett lugnt liv. om mediumet har tagit veck spöket/andarna på riktigt eller om personen tror att dom är borta kan man diskutera. hur som så hjälper det personen.

sedan finns det dom som åker runt till olika ställen där det sägs att det föregår övernaturliga saker. dom har med sig utrustning och en grupp med olika personer med olika vetande ich specialområden. en vetenskapman, en skeptiker, några som tror och några som inte tror, någon historiker och ett/par medium m.f. , dessa försöker sammla på sig material som kan bevisa för världen att det finns/eller inte finns.

den första programtypen klarar jag inte av tycker det är såå töntigt.

den andra programtypen kan ibland vara fruktansvärd töntig beroende på vilket program (amerikanska är oftast dåliga) medan exempelvis Okända är mer seriöst.

den tredje programtypen finns det också de som verkar mer seriösa än andra, de amerikanska är dålig medan det engelska programmet Most Haunted verkar seriös (blev seriösare när de oseriösa meduimen avgick från programmet). Most Haunted utforskar bara och försöker samla bevis och hjälper inte folk som det Okända gör. Most Haunted har faktiskt lyckas filma en del saker som är svårt att förklara (som jag har svårt att förklara).

jag tittar enbart på Det Okända och Most Haunted, resten tycker jag bara är skitprogram.
Myosotis
CITAT (flaxss @ 14-01-2010, 11:21) *
...om mediumet har tagit veck spöket/andarna på riktigt eller om personen tror att dom är borta kan man diskutera...

Glöm inte att det är tv. Det behöver inte innehålla minsta lilla spår av sanning. Det kan lika gärna vara så att personerna får en massa pengar om de säger rätt saker.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Myosotis @ 14-01-2010, 11:26) *
Glöm inte att det är tv. Det behöver inte innehålla minsta lilla spår av sanning. Det kan lika gärna vara så att personerna får en massa pengar om de säger rätt saker.

japp det skrev jag i mitt första inlägg, att det just är tv och man är inte där själv. så man vet inte säkert vad som händer bakom kulisserna. det är därför jag inte heller kan säga säkert vad jag tycker/tror. ibland tror jag stenhårt på det och ibland känner jag nja det är nog bara jag eller nåt annat.

dock de två program jag ser så verkar känslornas/uttrycken väldigt äkta. i ett program i Det Okända så var det väldigt sentimentalt och det är nog svårt att låtsats, sedan igen vet jag inte just hur mycket meduimet själv har kollat upp/vet innan. dock de sakerna som kom upp den gången var saker som bara familjen visste och familjen känslor verkande vara riktigt äkta. men att det är på riktigt eller bara spelat det vet jag inte och som jag skrivet kan jag därför inte ge säkra svar på hur jag känner. verken ja eller nej.

för det KAN faktiskt finnas, likväl som att det kanske inte finns.
ängsvädd
Det här med att bara tro på sådant som vetenskapen fastslagit verkar väldigt begränsat. Varje dag tillkommer det ju nya vetenskapliga upptäckter, det finns ju oändligt mycket som vi människor ännu inte kan uppmäta vetenskapligt.

Jag fyllde i tre alternativ - jag tror på energier, jag tror att det finns människor som kan få kontakt med döda - min syster har fått kontakt med vår avlidna far.

skånepåg
CITAT (embees @ 14-01-2010, 10:59) *
Jag är inte religiös men tror på att vi lever vidare som energi i någon form.
Har själv haft några mycket märkliga upplevelser som inte har gått att förklara.
hördu 'skånepåg'

Hehe på lsd öppnar man en hel del receptorer som annars sover, finns massor av böcker om det bla. av Aldous huxley http://en.wikipedia.org/wiki/Aldous_Huxley Som själv inte testa på lsd förräns i senare år ^^
Det har expreminterat mycket och gjort mycket forskning om lsd sen 60-talet ^^
Men det är en tuff fråga för man vet egentligen inte vad som tongue.gif
officinalis
Jag tror inte på ett liv efter döden. Jag tror åtminstonde inte att mitt medvetande lever vidare. Sjukdom, en enorm dödsångest (förhoppningsvis inte) och sen dör jag bara. Mina fysilogiska funktioner vilket mitt medvetande är beroende av lägger av och jag bara försvinner. Svårt att tänka sig? Men å andra sidan, har ni någonsin
tänkt tanken "Oj, jag finns faktiskt, jag finns faktiskt på riktigt". Det tycker jag är minst lika rysande som att tänka på icke-existens.
Jag brukar dock säga att jag tror på ett liv efter döden, eftesom mina gener lever vidare ifall jag får barn och att allting jag sagt eller gjort på något vis har påverkat andra människor eller min omgivning. Likaså hoppas jag att min kropp kommer förmultna och bli en del av den jord jag är uppfödd på igen. Jag lever vidare i den och jag i den.
Detta grundar sig i en något romantisk tanke. Att jag inte är skild i från min omgivning. Människor och min omgivning påverkar mitt varande i såpass stor utsträckning att jag vågar påstå att de är en väldigt stor del av mig själv.
Men det är klart att medvetandet i sig presenterar dessa relationer som skilda. Så fungerar vi helt enkelt.
Nu är jag visserligen skriven i donationsregistret, så jag kanske delvis lever vidare i någon annan kuf i framtiden. Vi får se smile.gif

Ska tillägga att jag inte tycker vetenskapens utvecklingslinje i sig är ett bevis på att det finns psykologiska energier eller att gud finns eller vad det nu kan vara.
Vetenskapen är ett verktyg för att studera saker. Ett fantastiskt sådant. Det syftar till att definiera en metod där man kan påvisa samma resultat oavsett vem som gör det. Enormt praktiskt och faktiskt ganska viktigt för att lära sig grundidéerna med tanke på hur mycket information man blir pumpad med.
Jag tror dock många gör fel i att försöka bevisa Guds existens med hjälp av vetenskap. Religion är inte vetenskapligt och därför går det inte att använda vetenskapen för att bevisa de olika påståenden som religionen uttrycker. Religion och tro är någonting annat. Uppenbarligen någonting väldigt djuprotat och behövligt för många människor.
Anma
CITAT (Gossen Ruda @ 14-01-2010, 11:17) *
Inbillning.

Vetenskapen har ju inte lyckats förklara hur LCHF-kost kan få folk att minska i vikt trots att man äter en massa fett och som jag, som äter mer kalorier än jag gör av med, (eller kanske den har men jag har missat det?) menar du då att vi som minskar vikt med hjälp av LCHF inbillar oss vad vågen visar? giggle.gif
KRT
CITAT (Gossen Ruda @ 14-01-2010, 10:51) *
Definitivt nej. Ur vetenskaplig synpunkt helt otänkbart och själv tror jag bara på det som vetenskapen kan förklara. Däremot finns det mycket att göra med vad våra hjärnor håller på med, inbillning och självsuggestion förekommer nog frekvent.

Min åsikt precis!

Trots att man forskat på människokroppen i årtusenden, så finns det fruktansvärt mycket kvar att ta reda på. Man känner till alldeles för lite av vad hjärnan egentligen kan och är kapabel till, och vad so händer i kroppen vid t.ex. eponering för elektromagnetiska fält etc.

Av intresse har jag käst en del om spöken, andar, och allt annat som hör till det "paranormala" och tyvärr har jag ännu inte hittat några tillförlitliga bevis för existenserna. MEN om det tröstar de anhöriga att tro att själen lever kvar, eller att personen som avlidit kommit till paradiset - då tycker jag det är precis rätt sak att tro på just då. Att däremot tjäna pengar på andras sorg och olycka tycker jag är osmakligt sad.gif

Om jag inte har fel så finns det ett antal utmaningar (tror de instiftades av någon magiker, var det Randi?), med ganska höga belöningar, för den som kan bevisa (vetenskapligt) "pseudovetenskaper" vetenskapligt. Hittills ärdet väl bara homeopater som vågat ta sig an det, men deras försök misslyckades fullständigt. hade dock varit oerhört intressant om ett vetenskapligt upplaggt försök med homeopati, clairvoyance, andekommunikation etc hade visat sig FUNGERA... Det hade gjort att hela vår världsbild måste skrivas om. Spännande tanke, om än lite från ämnet smile.gif

CITAT (Anma @ 14-01-2010, 13:48) *
Vetenskapen har ju inte lyckats förklara hur LCHF-kost kan få folk att minska i vikt trots att man äter en massa fett och som jag, som äter mer kalorier än jag gör av med, (eller kanske den har men jag har missat det?) menar du då att vi som minskar vikt med hjälp av LCHF inbillar oss vad vågen visar? giggle.gif

Jag vet att jag såg en dokumentär om just den frågeställingen, men där man undersökte Atkins, som väl iofs är ganska lik (dvs undvik kolhydrater, ät massor mav fibrer, proteiner och fett). Man kom fram till att personerna i studen åt MINDRE, dvs mindre mängder eftersom fett mättar bättre och under lägnre tid än kolhydrater. Inget konstigt egentligen, det är bara att tänka på sig själv - hur länge står man sig på en pastasallad eller en biff med ngon fet sås? Självklart på biffen, vilket är orsaken till att när man ska vara ute en lång och hård dag i det militära äter sk förstärkt frukost, vilket innefattar kov, ägg osv . Dvs en massa fett.......

Har inga vetenskapliga referenser till denna undersökning just nu eftersom jag såg den på TV, men jag ska faktiskt försöka hitta referener när jag har tid....
Gossen Ruda
Det finns många vetenskaper, naturvetenskapen är den jag mest refererar till i ovanstående inlägg. Sen har vi den medicinska vetenskapen som har mycket ogjort än så länge men det kommer. Jag snålar inte på kolhydrater, bröd, potatis, pasta mm sätter jag i mig men lyckades ändå gå ner i vikt genom att minska intaget rätt över. Fett snålar jag på dessutom så LCHF-teorierna kom på skam. Det är det totala födointaget kontra vad man förbränner som är viktigast, plus då karaktär.
*Stintan*
Tänk vad tråkigt livet skulle vara om allt gick att bevisa och man bara fick tro på sånt som var vetenskapligt bevisat. Hur högtstående varelse människan än är så tror jag inte hon är kapabel till att förstå och kunna bevisa allt. Hur skulle något överhuvudtaget kunnat vara bevisat om inte någon en gång trott på något som inte var bevisat.

Själv tror jag att det finns en annan dimension bortom vår vanliga verklighet

AndersKbg
Jag är en ganska stabil typ. Ser mig som logisk, gillar vetenskap och fakta. Spökerier och såna dumheter får andra syssla med, visst har jag ett öppet sinne för det mesta men man kan ju konstatera att det mesta i spökvärlden går att förklara. Ufon, visst, kanske det, men kom med bevis, tack.
Det var väl min inställning till övernaturliga saker för några år sen.

2002 flyttade jag in i ett ganska stort hus mitt i ett samhälle. Runt omkring huset var det modernare hus byggda. Mitt hus var boningshuset på en stor gård förr, med en massa åkrar runt. Den andra bebyggelsen var alltså byggd på mitt hus mark om man säger så.
Högt i tak, dubbla spegeldörrar, kakelugnar och gott om utrymme.

Jag bodde där som singel men dejtade under tiden, så som man brukar, mina barn hade jag varannan vecka. Första gångerna jag hörde ljud i huset var när jag satt och tittade på tv, det lät som om någon tryckte ner handtaget på en innerdörr och kom in. Jag tittade däråt men såg inget så jag fortsatte med tv-tittandet. Oftast var det när det var lugnt som jag hörde liknande saker men det tog tid innan jag började fatta misstankar om att huset var "bebott".

Det ökade i omfattning och till slut så var jag väldigt fundersam över vad det var. Jag märkte ett mönster, jag hörde oftast ljud när jag var ensam, de gångerna som jag hade barn var det lugnt. Det tilltog med ljud, jag hörde hur det bläddrades i papper, nycklar åkte i golvet, mina metallpersienner från IKEA blev "spelade" på, ungefär som om någon drog handen rakt uppifrån och ner på dem.

Det gick nog ett år innan jag tog upp saken, eller rättare sagt tjejen var med mig när det började bläddras i papper i hallen. Då berättade jag om fenomenet och det visade sig att hon hade sett och hört saker utan att säga nåt. Till saken hör att hon är lite mottaglig för övernaturliga saker, och det hade jag spydigt kommenterat tidigare.

Sommaren 2005 var det en oerhörd aktivitet, tydliga ljud, jag kom hem efter en utekväll och varenda skåpslucka stod öppen, mina tops på toan låg spridda över golvet. Jag stängde luckorna och gick i säng.
Min 10-åring vaknade en natt och kom till mig, skitledsen och rädd och frågade om det spökade. Nej nej, sa jag. Varför undrar du det? De pratar med mig, sa han...

Då fick jag nog och var tvungen att göra nåt. Det får gärna spöka för mig, men de ska fan inte ge sig på ungarna (och de ska ge fan i maten).
Jag började söka medier överallt. Det var så gott som kört att få dit en på stört, de var överhopade med jobb. Va fan...? tänkte jag..
Till slut fick jag tag i en som arbetade med Tv4 och hon kände efter via telefon (jag vet, helt rubbat) och kände prylar i huset. Inga onda saker men de såg om huset lite. Jag hävdade att skiten skulle bort eftersom de gick på barnen nu.

Allt eskalerade. En kväll när jag gick och lade mig så fick jag ett slag på smalbenet, inte hårt, men ett fast, bestämt slag med en tydlig *klatch*. Då var jag ensam hemma och spenderade insomnandet med täcket upp till nästippen...stora karln...

Jag och tjejen satt och åt i köket, det var en varm sommardag och det var vindstilla, eller så gott som åtminstone. Då hör jag hur ett fönster i hallen öppnas och far upp med sån kraft att karmen slår sönder min ytterlampa på trappan, givetvis ryker glasrutan oxå. Då tog vi med oss tallrikarna ut och åt klart i trädgårdsmöblerna...

Jag möttes av kalla vindar ganska ofta, speciellt vid läggdags och när det lugnat sig med tv och sånt. En natt gick jag upp på toa, och hörde ett skrik från sovrummet. Det var tjejen som skrek, jag sprang dit och då sa hon att hon blivit fasthållen och inte kunde röra sig. Det hade släppt precis när jag kom springande. Detta hände en gång till för henne sen när jag var borta i ett annat rum.

Vid ett tillfälle hade jag en polare hemma, hans tjej var oxå med. Vi satt i köket och drack bärs och tjötade skit en sommardag 2005. Jag gick på muggen, polaren gick ut och rökte och hans tjej satt kvar i köket. Då kommer hon springande och vägrar gå in igen, gardinen hade ställt sig rakt ut från fönstret mitt framför henne. Vi tvingade med henne in igen. När vi kom in i köket var allt lugnt men kylskåpslampan lös. Jag gick dit för att kolla och när jag var en meter ifrån lampan så slocknade den. Skumt.

Vi pratade om händelsen och jag påmindes om en sak som ett medie sagt till mig. "Vill du vara ifred så be dem bestämt att gå". Man kunde alltså prata med dem...Ok...under tiden som vi satt där så tändes kylskåpslampan igen. Polaren skrek då "släck lampan" och lampan slocknade...hans tjej höll på att krypa ur skinnet.
Fan vad knepigt..."tänd lampan" sa han igen, och lampan tändes.
Vid det laget hade tjejen fått nog och ville gå/springa hem så polaren sa "jaja vi ska gå nu, så du kan släcka lampan", och nog fan gjorde den det.

Mediet från Tv4 ville ha betalt i förskott så jag satte in pengar.....

Hon sa att hon kunde få spöket att lugna sig eller försvinna för evigt. Hon lämnade inga garantier och frågade hur jag ville ha det. Jag hade aldrig uppfattat spöket som ont utan sa att hon fick se till att ha lugnade sig lite.
Så blev det, allt lugnade ner sig, visst hörde jag saker efter oxå, men absolut inte så det störde. Det var som att han bara ville göra sig påmind ibland.

Det finns så oerhört mycket mer att berätta, småsaker och stora saker, jag kan dra detta oxå:
En kväll när vi lagt oss, jag och tjejen, så hörde vi tydliga ljud från hallen. Pappersbläddrande igen. Tjejen som ser prylar såg en röd-lila skugga typ..
Jag gick dit men såg inget. Då hörde jag ljud tydligt från hörnet där tv:n stod. Jag gick förbi där och ut till köket och jag hörde hur någon följde med mig. Vart jag än gick var jag förföljd. Den natten åkte vi hem till tjejen och sov. Det är enda gången som jag "flydde" från hemmet, men då var det inte kul längre. Detta hände innan mediet lugnade besökaren.

Nu nöjer jag mig. En massa skit hände, nu har jag flyttat och jag vet att det finns prylar därute som inte vi förstår. Jag är en sansad människa och det är väl tur det, för det har gett mig trovärdighet när det gäller händelserna. Efter att jag började prata om spökerierna så fick jag veta från gamla grannar att fler än jag upplevt konstiga saker i det huset.

Saken är den att jag vet att han går där än, jag bad ju honom bara att lugna sig lite...

xlxl67
För det första tror jag att allt liv på jorden har samma existensberättigande och samma chans att nå eventuell himmel/reinkarnation/sitt undermedvetna/tala med sina föregångare etc etc...För mig är det en utopti att mskan skulle ha ngn slags förtur till ngn/ngt. Allt är liv och allt har kommit ur ingenting och återgår till ingenting och ur ingenting kommer sedan nytt liv. Så per definition så blir man väl ngt i framtiden eller i ngn annan dimension eller att ngt liv i framtiden blir ngn ny jag. För att förklara det enkelt smile.gif

Genom att tänka att inte mskan är centrum till allt och är den enda med rätt till evigheten osv så får jag också bättre respekt för livet runtom mig i naturen som ex vargen, växterna, insekterna som också kämpar för sitt liv, familj, välgång och sin framtid.
Christina i Taxinge~
AndersKbg, du ger mig ståpäls! *brrrr*
Jag är en sån som "inte tror" på spöken, men jag får "konstiga vibbar" ibland som jag inte kan förklara och skulle jag råka ut för nåt sånt som du varit med om, skulle jag aldrig bli mig själv igen!

Men det finns inga spöken!!!
Eller hur.....
AndersKbg
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 14-01-2010, 15:56) *
AndersKbg, du ger mig ståpäls! *brrrr*
Jag är en sån som "inte tror" på spöken, men jag får "konstiga vibbar" ibland som jag inte kan förklara och skulle jag råka ut för nåt sånt som du varit med om, skulle jag aldrig bli mig själv igen!

Men det finns inga spöken!!!
Eller hur.....

Jag var också en sådan som inte trodde förut, men nu kan jag inte förneka fakta längre.
Andra får tycka vad de vill, jag har blivit överbevisad.
officinalis
CITAT (AndersKbg @ 14-01-2010, 15:58) *
Jag var också en sådan som inte trodde förut, men nu kan jag inte förneka fakta längre.
Andra får tycka vad de vill, jag har blivit överbevisad.

Eftersom dina upplevelser uppenbarligen är väldigt märkliga, varför tog du inte dit en auktoriserad vetenskapsman istället för ett medium?
Om det nu är som du hävdar i ditt inlägg att det fanns levande varelser där som du inte kunde se så skulle detta vara en genombrott för hela mänskligheten och vårt sätt att se på livet och döden.
Eller är det så att spöken inte visar sig för en skeptiker? wink.gif
AndersKbg
CITAT (officinalis @ 14-01-2010, 16:16) *
Eftersom dina upplevelser uppenbarligen är väldigt märkliga, varför tog du inte dit en auktoriserad vetenskapsman istället för ett medium?
Om det nu är som du hävdar i ditt inlägg att det fanns levande varelser där som du inte kunde se så skulle detta vara en genombrott för hela mänskligheten och vårt sätt att se på livet och döden.
Eller är det så att spöken inte visar sig för en skeptiker? wink.gif

Haha, du måste skämta. "Auktoriserad vetenskapsman", vad är det?
Skulle jag ha ringt till någon forskare på KTH för att mäta energi eller vadå?

Jag märkte ju själv att det inte var naturligt och jag ringde dit jag visste att jag inte skulle bli idiotförklarad.
Men jag ska inte påverka någon, jag trodde att det framgick ganska tydligt.
Du har din uppfattning, jag har min. Men meddela mig gärna när du ändrar dig.

Edit; Redan i första stycket i min berättelse skriver jag hur jag uppfattade spökerier. Läs det igen.
officinalis
CITAT (AndersKbg @ 14-01-2010, 16:23) *
Haha, du måste skämta. "Auktoriserad vetenskapsman", vad är det?
Skulle jag ha ringt till någon forskare på KTH för att mäta energi eller vadå?

Jag märkte ju själv att det inte var naturligt och jag ringde dit jag visste att jag inte skulle bli idiotförklarad.
Men jag ska inte påverka någon, jag trodde att det framgick ganska tydligt.
Du har din uppfattning, jag har min. Men meddela mig gärna när du ändrar dig.

Ja, precis så. Någon som är beredd att undersöka saken och som har tillgång till kunskap och möjligheten att applicera vetenskap på det. Det hade varit värt ett ordentligt försök tycker jag!

Edit:
http://katagu.gu.se/katagu.taf?oid=9000&pid=1893
Den där typen har fått ta mycket kritik, men är väl det närmsta man kan komma kanske. Han undersöker tydligen fenomen som kallas för "parapsykologiska" och liknande.

Om det du upplever inte är en produkt av ett psykologiskt fenomen och att det faktiskt är så att det fanns "paranormala varelser" i ditt hus så är det väl naturligt om något, eller hur? Det som finns i verkligheten är naturligt. Problemet är såklart att man vill kunna visa pålitliga bevis för det. Vilket både jag och många andra skulle vara intresserad av. Såvitt jag vet är forskningen kring medvetandet omtvistad och man vet inte exakt hur det fungerar. Nu på senare år med alla psykiska "välfärdssjukdomar" som utbrändhet och liknande så har man kunnat påvisa en närmre relation mellan ens medvetande och ens fysiska kropp än tidigare.
Ett bevis i detta fall skulle påvisa att medvetandet är särskilt från vår fysiska uppenbarelse och av den anledningen inte bryts ner av syre och därmed "lever vidare".
Eftersom jag inte upplevt något direkt övernaturligt (trots att jag tycker människans existens i den kosmiska sörja är ganska märklig) så tycker jag det hittils är sannolikt att medvetandet också dör när kroppen dör.
Givetvis har du din uppfattning och jag min, det respekterar jag. Men du hade väl inte väntat dig att ingen skulle reagera på din berättelse? smile.gif
Gossen Ruda
Men en bra historia var det Anders, sann eller påhittad. Fast om JAG tror på den? Nej, inte utan mer bevis. Som den evige skeptikern jag är har jag svårt för att tro på en historia berättad av en person på ett internetforum som jag bara känner som ett nick. Händelserna ligger lagom bort i tiden för att kunna kommas ihåg men ändå bortom all kontrollmöjlighet. Tyvärr! Hoppas du accepterar min kritiska inställning, annars får jag hänvisa till alla gröna små marsianer jag har boende under äppleträdet i min trädgård. rolleyes.gif

Fö är det här med spökerier bara saker som kommer och går. En period var i början på 70-talet när spökhistorier verkligen var inne. Jag har 3 böcker av Åke Ohlmarks där han tar ut svängarna: Slottspöken, Övernaturligt och en till om dödmansgastar. Bra historier men jag tror inte på dom.
AndersKbg
CITAT (officinalis @ 14-01-2010, 16:36) *
Massa text + Men du hade väl inte väntat dig att ingen skulle reagera på din berättelse? smile.gif

Nej då, tanken var att folk skulle reagera.

När det kommer till bevisningen så känner jag att den inte spelar någon roll för mig. Det viktiga är att jag vet hur det gick till.
Jag har inte lust att dividera med skeptiker eftersom det alltid ska käftas om div mätningar och fakta på en bildskärm. Man kommer ingenstans i den diskussionen helt enkelt.
Tanken med berättelsen var mer att här är en skeptiker som har blivit överbevisad.

Men jag tycker själv att ämnet är fruktansvärt intressant nu, speciellt efter mina uplevelser och jag delar gärna med mig av dem.
officinalis
CITAT (AndersKbg @ 14-01-2010, 16:44) *
Nej då, tanken var att folk skulle reagera.

När det kommer till bevisningen så känner jag att den inte spelar någon roll för mig. Det viktiga är att jag vet hur det gick till.
Jag har inte lust att dividera med skeptiker eftersom det alltid ska käftas om div mätningar och fakta på en bildskärm. Man kommer ingenstans i den diskussionen helt enkelt.
Tanken med berättelsen var mer att här är en skeptiker som har blivit överbevisad.

Men jag tycker själv att ämnet är fruktansvärt intressant nu, speciellt efter mina uplevelser och jag delar gärna med mig av dem.

Okok, ja så är det minnsann med vetenskap. Är det inte ögonen eller hörseln vi ska använda oss av så är det något mätinstrument som behöver komplettera.
Hur som helst, eftersom du fortfarande är intresserad så kan du kika denna länk: http://www.psy.gu.se/personal/adrian_parker/
Postade lite fel innan.

"My professorship is one of the few in the world that has been officially approved by a major university to be deal paranormal experiences and altered states of consciousness."
Gossen Ruda
CITAT (officinalis @ 14-01-2010, 16:49) *
Okok, ja så är det minnsann med vetenskap. Är det inte ögonen eller hörseln vi ska använda oss av så är det något mätinstrument som behöver komplettera.
Hur som helst, eftersom du fortfarande är intresserad så kan du kika denna länk: http://www.psy.gu.se/personal/adrian_parker/
Postade lite fel innan.

"My professorship is one of the few in the world that has been officially approved by a major university to be deal paranormal experiences and altered states of consciousness."

Den professuren var ordentligt kritiserad när den tillsattes. Jag kommer osökt att tänka på inledningen av filmen Ghostbusters.
officinalis
CITAT (Gossen Ruda @ 14-01-2010, 17:02) *
Den professuren var ordentligt kritiserad när den tillsattes. Jag kommer osökt att tänka på inledningen av filmen Ghostbusters.

Jag vet, jag skrev det ovan också. Men troligen det närmsta Anders kan komma utan att bli dumförklarad.
sommarhumla
Jag tror att det finns något där "på andra sidan". Har även varit med om händelser som inte går att vifta bort som inbillning. För mig är det en trygghet att se tecken från mina släktingar på andra sidan, veta att det finns någon där som ser efter mig och min familj och som ibland kommer och hälsar på, det är inget som skrämmer mig utan fyller mig med glädje. Tv-programmet "Det okända" tittar jag inte på längre, gjorde det i början men med all skrämselmusik och annat så har jag tappat lusten, tyckte det var bättre i början för då kunde jag skapa min egen bild av besökaren.

Hade tidigare en arbetskamrat som har samma tänk som jag och när hon slutade blev det så trist, jag hade ingen att prata med. Jag brukar inte diskutera det här med liv efter död och påhälsningar med mina andra arbetskamrater då de inte har samma troende som jag, finner ofta att man blir betraktad som lite kufisk och jag har lite svårt att sitta och diskutera något som ligger mig varmt om hjärtat med någon som har en annan syn, då känns det oftast som att jag måste "upp till bevis", och det vill jag undvika.
Tack och lov så har jag en anhörig med samma syn på livet efter döden som jag och vi kan ha otroligt härliga pratstunder.
Eva-Helene
Jomenvisst! Absolut, visst finns det liv efter detta. Och efter det...och efter det...och efter det...
herkules
nej jag tror inte på ett liv efter detta. har verkligen försökt att göra det men icke.. vill egentligen tro på karma också men tyvärr är det ju så att skitstövlarna klarar sig alltid bäst wink.gif
Anma
CITAT (AndersKbg @ 14-01-2010, 16:44) *

Exakt så känner jag och därför behöver jag inte gå in på varför jag tror som jag tror. Mitt "spöke" bevisade sin existens för mig och min extremt icketroende man, det räcker för mig. Sen att min man fortfarande inte riktigt tror på det som hände trots att han vet att ingen annan logisk förklaring finns, ja det är hans huvudbry inte mitt. smile.gif
Anma
CITAT (Gossen Ruda @ 14-01-2010, 15:06) *
Det finns många vetenskaper, naturvetenskapen är den jag mest refererar till i ovanstående inlägg. Sen har vi den medicinska vetenskapen som har mycket ogjort än så länge men det kommer. Jag snålar inte på kolhydrater, bröd, potatis, pasta mm sätter jag i mig men lyckades ändå gå ner i vikt genom att minska intaget rätt över. Fett snålar jag på dessutom så LCHF-teorierna kom på skam. Det är det totala födointaget kontra vad man förbränner som är viktigast, plus då karaktär.

Äsh, ditt sätt fungerar ju också, så på skam hamnar ingenting. Men grejen är att jag har ätit nästan 3000 kalorier om dagen första veckan med LCHF och gick ner 1,8 kg. Jag gör absolut inte av med så mycket, har till och med rört mig mindre än vanligt för kylan.
Berith
Verkligen spännande AndersKbg!

Är det inte konstigt att dom/ni som inte tror på sånt här vill ha bevis för att det inte existerar medan vi som tror på det inte behöver några bevis?
KRT
CITAT (Berith @ 15-01-2010, 07:18) *
Är det inte konstigt att dom/ni som inte tror på sånt här vill ha bevis för att det inte existerar medan vi som tror på det inte behöver några bevis?

Jag har läst massor om sådant och tycker verkligen det hade varit JÄTTESPÄNNANDE med bevis för att det existerar, och jag skulle ännu hellre se bevis för att det finns paranormala saker än att det INTE finns...... Men trots att jag har läst en massa, så kan jag inte personligen tro på det. Jag vet att många gör det och att det ger dem tröst, hopp och emellanåt skrämselhicka, och det respekterar jag naturligtvis.

Däremot går det naturligtvis i vågor hur "modernt" ett fenomen är. Vet att det var rysligt populärt med seanser och spiritism på 20- och 30-talet förra seklet, kanske är det en ny version av samma sak som är fluga nu?
*Stintan*
CITAT (Berith @ 15-01-2010, 07:18) *
Verkligen spännande AndersKbg!

Tja nu är det väl snarare bevis för att det existerar de vill ha än att det inte existerar eftersom det är vad dom redan tror.
Berith
CITAT (*Stintan* @ 15-01-2010, 07:53) *
Tja nu är det väl snarare bevis för att det existerar de vill ha än att det inte existerar eftersom det är vad dom redan tror.

Så uppfattar inte jag nej-inläggen här iaf. Dom försöker ju övertyga andra att det inte existerar genom att komma med hur många nej-bevis som helst.

Jag skrev "vill ha bevis", skulle nog skrivit "vill samla bevis" eller "vill lägga fram bevis" istället.
anki/ronninge
Kolatomerna försvinner aldrig, utan förs runt i ett kretslopp. När växter, djur och människor dör, bryts de ner och förmultnar till jord. Jorden ger näring till nya växter, som äts av djur och du kanske äter djuren.

Kolatomer finns också i varje andetag som du och andra djur tar. Då i form av koldioxid. Växterna behöver koldioxid för att växa och på så sätt kommer kolatomer tillbaka till växterna.

så på så sätt har vi evigt liv!!

kan man säga .......*s

vad jag tror om andar, själar, energier....

Jag vacklar fram och åter, men inget övertygar mig om att det ska finnas andar omkring oss.
isåfall undrar jag, varför kan inte alla se/uppleva dom?
och isåfall vad är syftet att bara få är förunnat att se dom?

mycket intressant ämne smile.gif
Gossen Ruda
Det är en liten paradox att vår fantastiska hjärna som kan åstadkomma så mycket, med en enorm analytisk förmåga, osv, osv samtidigt är så enomt lätt att lura och dupera. Det är därför bedragare och liknande har så stora framgångar. På något sätt är vi lätta att övertyga och det gäller på många områden. Många tror exempelvis på spöken utan att krava ett enda bevis, det räcker med att någon säger sig ha sett ett. Många tror på alla dessa gudar också utan att ett enda bevis presterats. Det finns hur många bevis som helst för att människan har varit på månen, så påstår någon att det var bluff och direkt tror många på det. Människan är en märklig skapelse.

Edit stavfel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon