Krokodilen
Har rådjuren kalasat på någon magnolia hos dig?

Jag är lite orolig för vår flickmagnolia (en Betty). Förra vintern fick den vara ifred. I år är rådjuren mer desperata, inatt var de till och med uppe på trädäcket på baksidan och krafsade bort snö och åt av en liten plantering i en skreva på berget. Igår var de uppe på bron och åt alla bladen på en murgröna.

Skruttis
Har virat in våran magnolia i säckväv så den kommer de inte åt. naughty.gif
Den vintern vi inte skyddade den så blev den tämligen tilltygad av både rådjur och älgar. Precis som allting annat i våran trädgård tyvärr. thumbdown.gif
Aqvakul
Läge att utfodra rådjuren kanske...
Gunilla T
Rådjuren svälter - snötäcket är så djupt så de kommer inte åt förnan, särskilt om det är skare också. Jag utfodrar dem med äpplen, morötter, hö och krossad havre. Äpplen och morötter får man hacka, annars kan de inte äta dem.

Jag har täckt alla magnolior, rhododendron och azaleor plus en del andra känsliga buskar och träd med hönsnät. Växterna överlever nog men hos de som sätter blomknoppar på hösten uteblir blomningen nästa säsong när blomknopparna äts upp.

De flesta vanliga perenner klarar nog av lite tugg utan att skadas.
Olle A
CITAT (Gunilla T @ 14-01-2010, 10:04) *
Äpplen och morötter får man hacka, annars kan de inte äta dem.

Kan och kan... mina rådjur tycks inte ha några större problem med hela äpplen. Men så har det också varit tätt mellan påfyllningarna. Nu har jag i alla fall hackat några kilo äpplen, och upptäckt att det inte var jobbigare än att jag kommer att fortsätta med det resten av vintern. Allt för att underlätta för djuren! smile.gif I den norska boken "Vinterforing av rådyr" (Jan Helge Kjøstvedt & Øystein Holand) hittar jag bl a följande om äpplen:

"Får rådyrene maten opdelt, ser den ut til å smake enda bedre. Men har man først begynt å dele opp maten, er det ikke sikkert at de nytter å komme med hele stykker siden. Spesielt i milde vintrer når rådyren klarer seg bra sjelv, kan de være svært kræsne. Smakssansen er god, og de vet som regel hva de vil ha. Felles for frugt og rotfrugter er at de raskt blir hardfrosne i kalt vær. Vet man omtrent når dyrene pleier å infinne seg på foringsplassen, kan man legge ut maten like i forveien slik at den ikke når å bli bunnfryst".

Olle
Bassam
Hej
Du kan spreja dom med vatten som blandad med svart eller röd peppar .
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon