Hej
Jag söker en tomatsort som är imun, resistent eller åtminstone tålig mot potatisbladmögel, och gärna är god också.
Jag har en odlingslott 120m2 där jag förra året odlade Subarctic plenty, tiny tim, Ananas och Black Krim på friland (man får inte ha växthus och andra byggnader). Mängden tomater var det inget fel på. Problemet var bara att alla tomatplantor drabbades av potatisbladmögel, med följden att minst 75% av alla tomater fick bruna fläckar och ruttnade innan de ens mognat.
Min lott ligger på ett stort odlingsområde i Uppsala som funnits i många år. så hela området verkar vara impregnerat med bladmögelsporer och liknande. Alla jag pratat med odlar inga tomater alls av denna anledning. Att rena området från sjukdomar är svårt för mig och att isolera mina tomater går inte heller. Därför återstår att hitta en tomatsort som klarar av dessa förutsättningar.
Finns det någon sådan sort? Vad heter den?
Biggan_
14-01-2010, 23:43
Den enda sort jag hittar är Quadro. Det står att den är någorlunda resistent mot bladmögel.
Jag hittade den på Lindbloms frö på nätet.
Tulipanaros
15-01-2010, 19:39
Quadro låter som en intressant sort. Någon som har testat?
Anja Danmark
15-01-2010, 21:59
nej - men jeg har mine tvivl omkring lindbloms... Mailede en bestilling til dem for 5 dage siden og har stadig intet svar fået.
Åsa, mälardalen zon 2
15-01-2010, 22:12
Lindbloms brukar vara bra att beställa hos vi har ofta beställt det mesta från jobbet och med tanke på så dålig framförhållning som vi haft från jobbet har vi fått fröerna väldigt smidigt och snabbt. Detta är dock ett företag som främst säljer till yrkesodlare, de säljer även till hobbyodlare men det är inte någon prioriterad del inom företaget så att man kan få vänta på svar på ett mail som privatperson är nog inget ovanligt.
Anja Danmark
16-01-2010, 00:28
Så burde der nok stå noget om det på deres hjemmeside, synes jeg...
Jeg må jo finde et andet sted at bestille mine varer!
Åsa, mälardalen zon 2
16-01-2010, 09:34
Det står på på hemsidan på flera ställen om yrkesodlingen men inte så tydligt, det står mest sånt att de är oberoende på yrkesmarknanden, ledande inom ekologiskt frö för småskalig yrkesodling, men de säljer ju fortfarande även till privatpersoner så visst kan du handla där, jag skulle dock ringa istället för att maila frågor, jag har för mig att de inte brukar vara så bra på att svara på mail men telefon brukar funka ifall man vill fråga något. Ibland måste man dock köpa något stora förpackningar hos Lindbloms eftersom de tagit bort minipacken på många sorter så man måste köpa den minsta mängd en yrkesodlare får köpa vilket ofta är bra mycket mer än de fröpåsar som normalt sett säljs till privatpersoner.
CITAT (Biggan_ @ 14-01-2010, 23:43)

Den enda sort jag hittar är Quadro. Det står att den är någorlunda resistent mot bladmögel.
Jag hittade den på Lindbloms frö på nätet.
Åter till tomaterna!
Tack för tipset Biggan! Sorten "Quadro" (saluförd av Lindbloms) verkar alltså vara det hetaste tipset än så länge. Det står att den är motståndskraftig om smittan är måttlig. Är det någon som provat den? är den god? och klarar den friland?
Vet någon om det existerar sorter som verkligen är klart resistenta och som faktiskt klarar massiva angrepp? Detta borde ju vara ett vanligt problem kan man tycka, så det borde ju avlats fram en mängd sorter med sjukdomsresistenta egenskaper... trodde jag i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.