Full version: Google vs Linux
skånepåg
Jag har en jättegammal dator som jag kört linux på länge men fick ominstallera inatt och nu hänger den sej så fort jag ska göra något i terminalen, det är en 500mhz med 500mb minne så funderar testa nya google operativsystemet men hittar inte det tongue.gif Har det kommit ut än?? Om inte vilket Linux e bässt för en så gammal dator?? Jag kör det nya ubuntu nu men funderar testa med xubuntu, kanske det går smididgare tongue.gif
dahla
XUbuntu ska ju vara mindre krävande än vanliga Ubuntu men jag märker ingen skillnad... jag kör det på en gammal maskin med 392mb minne och 500Mhz processor utan problem.
skånepåg
CITAT (dahla @ 14-01-2010, 12:05) *
XUbuntu ska ju vara mindre krävande än vanliga Ubuntu men jag märker ingen skillnad... jag kör det på en gammal maskin med 392mb minne och 500Mhz processor utan problem.

Åfan, denna tar typ 3-5 sekunder för att bara få fram en sida och hänger sej så fort jag ska göra nåt i terminalen =(
På min speldator kommer allt direkt biggrin.gif
Får se vad som händer under dagen ^^
KURT
Google Chrome OS: http://www.google.com/chrome

Annars är

Puppy Linux http://puppylinux.org

Crunchbang Linux http://crunchbanglinux.org/

Bättre alternativ för äldre datorer.
skånepåg
Hehe ok tack, får testa de distarna under dagen ^^
Vill helst ha googles på iso för med terminalen så hänger skräpet sej biggrin.gif
Aqualize
CITAT (KURT @ 14-01-2010, 12:26) *

Det där är google chrome, webbläsaren, du länkar till.

Operativsystemet självt är inte släppt ännu. Dessutom för att reda ut det lite. Google chrome OS är Linux. Det har alltså den kärnan men sen vet jag inte om det kommer ha GNU-program och annat som de stora linux-distributionerna har.

Sen är chrome OS tänkt att typ bara vara en webbläsare där man gör "allt" i. Dessutom bara tänkt för specifika hårdvaruplatformar (netbooks), leverars med sådan och inte till generell nedladdning/försäljning.
Däremot har chromium OS släppts i en alphaversion. Den är fritt tillgänglig och kommer vara utvecklingsplatformen och chrome OS blir färdigstöpt produkt i olika steg längs vägen.
khelben1979
Comparison of Linux distributions ger en lista på olika Linux distributioner och under purpose så ser du vad den är bäst lämpad för.

Att köra Debian och använda Blackbox gör att du får ett snabbt system med även din hårdvara, förhoppningsvis. Jag ser dock inte vad du har för processor och enbart megahertz, så det är egentligen lite svårt att uttala sig om själva hastigheten, men jag har själv kör Debian på mycket långsammare datorer med grafik också och det var över 10 år sedan med föråldrad hårdvara...

Information om blackbox hittar du här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon