Peztis
För en herrans massa år sedan bodde jag i en terrasslägenhet med stor odlingslåda. En tidigare ägare hade planterat något som jag tror var en nejlika, fylld med små cerisa blommor. Men det häftiga med denna var att den hängde ned som en stor tung läpp över kanten säkert en meter ned. Ett riktigt blickfång bland de andra terrasserna! Jag försökte ta med mig en bit när jag flyttade till huset men det tog sig inte och det skulle vara så roligt att få tag på denna växt.

Frågan är ju bara vad det var för växt!? Tror inte jag har något vettigt foto på den och definitivt inte i digitalt format. Men ni brukar vara sååå duktiga med att hjälpa mig! blomma.gif
Ulf Eliasson
Det finns nog lite för mycket att välja på som stämmer med beskrivningen.... skulle behöva fler detaljer.
Tomas N
Har sett att Bakker har en sort av trädgårdsnejlikan; Dianthus caryophyllus "Fontaine" som de kallar hängnejlika. Frågan är om den blir så pass hängande som du beskriver...
Gunilla T
Det finns så otroligt många olika sorts nejlikor så det är nog svårt att identifiera vilken det kan vara. Är du säker på att det inte är någon variant av flox t.ex. ?
Peztis
Jag vet inte om det var en nejlika...
Den var inte stickig i blanden så som flox brukar vara, blomstänglarna var kanske 7 cm långa och stod upp, mer eller mindre.

Jag ska ta och kolla på gamla foton och se om jag hittar något...
Peztis
Har försökt leta igenom gamla foton - innan den digitala åldern! smile.gif

Det enda jag faktiskt kan hitta är detta där man endast ser den på avstånd, tungan som hänger ned.
[attachment=46298:Hasselgatan.jpg]
Helen i Piteå Zon 5
Tyvärr inget svar men vilka vackra balkongodlingar!!! Jättesnyggt!
Peztis
Ja, det var rätt fint med två stora kärleksörter på var sin sida om "tungan", en liten sockertoppsgran för julgransljusen står precis innanför den.

Synd att ingen kan hjälpa mig med växten, bara...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon