Full version: Våren har anlänt
Alexander-VG-zon3
Hejsan !

Nu är våren här inne i allafall. ute är det kallt än och vinter, men inne blir det vår tidigt, redan i jan-feb märker en del växter av ljuset. i mitt ''mini konsvervatorium'' har det också varit vinter, som kallast -1,6c under en natt och kallast under dagen ca +5c. varför det har varit så svalt är glipan i fönstret (som inte gick stänga helt innan för att där va is). nu har det blivit mildare ute och likaså i fönstret har nu tempen under natten gått upp till +15c och en +20c underdagen, så det sätter fart på växterna inne.

citrusarna blommade redan tidigt i vintras, en del blommar än och en del har frukt. afghanfikonet har lövat ut hela vintern och har nu fått en fin vårtillväxt, den blev dock frostskadad på en del blad när det var kallt men har nu återhämtat sig. och många av de lövfällande växterna som står där börjar att få blad som kaprifol, albizia m.m. , vinterjasminen skjuter skott och jag hoppas på blommor snart och kamelian skjuter skott men verkar inte vilja blomma i år. och lökarna jag planterade i höstas som jag nu tog in innan den rejäla kylan börjar spira ordenligt nu och någon krokus har även fått knoppar. lökarna och vårblommar ger en härlig vår känsla i hela fönstret.

Bilder
http://www.pixbox.se/alb_show_id1155482_page0.html

har ni skaffat er lite vår inne ?
BigDaddy
Hehe, nä. Fortfarande ingen isolering i taket i min nya lgh pga att de bygger vindslägenheter & allt är bortrivet nu.
15 grader inomhus & ff svinkallt ute......så för mig känns det som vinter ff.

Växterna har tagit en del stryk av flytten, otroliga temperaturskillnader inomhus (mellan 9-18 grader beroende om vi kör extra element & aggregat), trångt med utrymme överallt då de även renoverar badrum + kök. Gubbar som ränner här hela dagarna.
Sen har vi inte haft ventilation som fungerar sedan inflytt 1 december om det även påverkar? Har inte haft möjlighet att öppna då det blir än kallare.
Vi har heller inte haft förråd då de bygger nya. Hade vindförråd tidigare. Så allt som ska stå där står inne i lgh:en. Så varken förråd, toa, kök går att förvara i. Inte heller hallen där de har sina verktyg & behöver space.
Så 49 kvadratmeter vi i vanliga fall tycker är minsta laget har blivit kanske 20....

Mitt liv är kortfattat misär (hoppas det är ok att använda det ordet med tanke på saker som händer i världen nu), det känns så iaf. Men jag ser ljuset. Idag ska de vara klara inomhus iaf så vi kan börja använda toalett & kök & hall & förråd.
Då slipper vi allt ränn med gubbar inomhus.
På taket blir det inte isolerat förrens i slutet av Mars. Så jag håller tummarna på att det blir mildare väder fort.

Om växterna får mer ljus nu är det ju bra. Många ser risiga ut. Alla sticklingar ser döda ut & det tror jag de är. Låter de stå tv. iaf.

Så om mitt egna liv vart rörigt så har nog växternas liv vart än mer tokigt.
Det kommer dock bli bra snart. När väl allt står klart är förutsättningarna i denna lgh bättre än den förra.
Även för mig blir allt toppenfint! Bara att stå ut.

Jag visste om det mesta av förutsättningarna när jag flyttade. Utan WC, gubbar som springer här etc. Dock drog det ut på tiden (hade visserligen räknat med det också) men framförallt hade jag ingen aning om att det inte skulle vara isolering på taket. Det har vart otroligt jobbigt.
Svinkallt & jag är nojjig med aggregaten som pumpar luft. Vågar inte ha dem igång nattetid el när vi inte är hemma & då droppar värmen direkt.
Till råga på allt har vattenrören spruckit 2 ggr så vi har stått utan vatten i princip 2 veckor.

Jaja, vilken röra....
Men nu är det snart över....

Jag har ju lite sådder på jobbet som grott.
Olivskotten är små men verkar må bra.
Kan passa på att fråga en sak.
Citrusväxterna som är frösådda är ju tåligare än de citrusar man köper. Det har jag märkt tydligt.
Är det lika med olivväxter som är frösådda?
Är de tåligare de med?

Ska försöka vara lite gladare om ett par veckor. Då är det mesta klart & jag har fått ordning. El vi.
Desutom längtar jag sååå till jag kan sätta alla chilissar. Har ju fått en hel del från snälla odla-medlemmar. smile.gif
Har en fin (relativt stor balkong för att ligga mitt i gbg-city) med rätt mycket sol. Ska snart börja bygga mitt växthus som ska stå där. smile.gif
stennie
Härligt att se.. 000.gif .stod och tittade på primulorna häromdagen wub.gif ...men jag väntar nog några veckor till...
Alexander-VG-zon3
CITAT (BigDaddy @ 15-01-2010, 11:58) *
Hehe, nä. Fortfarande ingen isolering i taket i min nya lgh pga att de bygger vindslägenheter & allt är bortrivet nu.
15 grader inomhus & ff svinkallt ute......så för mig känns det som vinter ff.

Växterna har tagit en del stryk av flytten, otroliga temperaturskillnader inomhus (mellan 9-18 grader beroende om vi kör extra element & aggregat), trångt med utrymme överallt då de även renoverar badrum + kök. Gubbar som ränner här hela dagarna.
Sen har vi inte haft ventilation som fungerar sedan inflytt 1 december om det även påverkar? Har inte haft möjlighet att öppna då det blir än kallare.
Vi har heller inte haft förråd då de bygger nya. Hade vindförråd tidigare. Så allt som ska stå där står inne i lgh:en. Så varken förråd, toa, kök går att förvara i. Inte heller hallen där de har sina verktyg & behöver space.
Så 49 kvadratmeter vi i vanliga fall tycker är minsta laget har blivit kanske 20....

Mitt liv är kortfattat misär (hoppas det är ok att använda det ordet med tanke på saker som händer i världen nu), det känns så iaf. Men jag ser ljuset. Idag ska de vara klara inomhus iaf så vi kan börja använda toalett & kök & hall & förråd.
Då slipper vi allt ränn med gubbar inomhus.
På taket blir det inte isolerat förrens i slutet av Mars. Så jag håller tummarna på att det blir mildare väder fort.

Om växterna får mer ljus nu är det ju bra. Många ser risiga ut. Alla sticklingar ser döda ut & det tror jag de är. Låter de stå tv. iaf.

Så om mitt egna liv vart rörigt så har nog växternas liv vart än mer tokigt.
Det kommer dock bli bra snart. När väl allt står klart är förutsättningarna i denna lgh bättre än den förra.
Även för mig blir allt toppenfint! Bara att stå ut.

Jag visste om det mesta av förutsättningarna när jag flyttade. Utan WC, gubbar som springer här etc. Dock drog det ut på tiden (hade visserligen räknat med det också) men framförallt hade jag ingen aning om att det inte skulle vara isolering på taket. Det har vart otroligt jobbigt.
Svinkallt & jag är nojjig med aggregaten som pumpar luft. Vågar inte ha dem igång nattetid el när vi inte är hemma & då droppar värmen direkt.
Till råga på allt har vattenrören spruckit 2 ggr så vi har stått utan vatten i princip 2 veckor.

Jaja, vilken röra....
Men nu är det snart över....

Jag har ju lite sådder på jobbet som grott.
Olivskotten är små men verkar må bra.
Kan passa på att fråga en sak.
Citrusväxterna som är frösådda är ju tåligare än de citrusar man köper. Det har jag märkt tydligt.
Är det lika med olivväxter som är frösådda?
Är de tåligare de med?

Ska försöka vara lite gladare om ett par veckor. Då är det mesta klart & jag har fått ordning. El vi.
Desutom längtar jag sååå till jag kan sätta alla chilissar. Har ju fått en hel del från snälla odla-medlemmar. smile.gif
Har en fin (relativt stor balkong för att ligga mitt i gbg-city) med rätt mycket sol. Ska snart börja bygga mitt växthus som ska stå där. smile.gif

ja det verkar som om det är mycket röra i ditt liv, men jag hoppas det blir bra till slut. och att du kanske kan starta på nytt med växterna om det är några som mått dåligt nu under flytten.

ja även oliverna är tåliga från frösådd. skulle va kul att se bilder på dom, fast det kan du vänta med tills det blivet ordning på allt.

vad roligt att du får en fin och hyfsat stor balkong med sol, där kan du ju odla mycket kanske.

CITAT (stennie @ 15-01-2010, 14:34) *
Härligt att se.. 000.gif .stod och tittade på primulorna häromdagen wub.gif ...men jag väntar nog några veckor till...

tack !

jag brukar alltid bli ha galen på våren och vill ha både vårlökar och primula och annat så tidigt som möjligt. fast mina två primula blev lite svedda av frosten på vägen hem så de var lite synd.
BigDaddy
Såklart ska jag ordna bilder.
Tog en med mobilen tidigare i veckan men hittar inte sladden man lägger över dem med.
Ska ta kort med riktiga kameran i början på veckan som jag visar dig här. smile.gif
Säger alltid att jag ska lägga upp bilder här men tror aldrig jag gjort det. Nu ska jag göra det.

Är lite nojjig då de står på jobbet men har inte plats här hemma, iaf nu.
Dessa ska bli grymt skoj att följa. Började med 3 skott som stack fram men idag såg jag att ett 4:e också ser dagsljus. smile.gif
Men de är väldigt små ff & verkar växa segt. De citrusar som kommit upp samtidigt växer betydligt snabbare.
De ser också rätt skoj ut då 3 av dem har hela kärnan som en hatt på sig ff.

Ja balkongen den ska utnyttjas! smile.gif
Mycket odling där & tänkt bygga upp lite hyllor, växthus & sådant så mycket får plats.

Ja jag längtar verkligen till......hmmm början på Mars. Inte bara du som blir galen. Jag är hel stissig & vill bara odla!
Funderar mycket över var jag ska ha allt.
Jag har min lgh.
Jag har en hel del plats på jobbet med men känns inte lika kul. Vill ju ha dem där jag vet de är säkra.
Sedan har jag landet men vet inte hur mycket tid jag kommer tillbringa där även om mor min är där stor tid.
Sedan funderar jag att ha lite mindre 'viktigt' på innergården om det kommer få stå där orört.

Har faktiskt börjat fundera/prata om med sambon om att sälja lgh:en snabbt nu & köpa hus med tomt ist. smile.gif

I år ska odlas! Blir min första riktiga säsong & har planerat nu sedan i somras. wink.gif

BigDaddy
[attachment=46694:IMG_3867.JPG]

Här är olivskotten som kommit. Bilden är dessvärre 2v gammal så de har växt mer & nu är de 6st som kommit upp. Så fler än hälften grodde........för minns inte riktigt men tror det var ca 10st jag pillade ner.

Bilden är riktigt urusel tyvärr. Är ingen höjdare på att ta bilder. Men du kanske kan se att vissa har rätt gulliga 'hattar'. Kärnorna sitter kvar på dem ff. De har nu trillat av dem alla.

Växer rätt segt om jag jämför med citrusarna som grodde samtidigt. Men rätt ok ändå. Till sommaren är de nog lite större.

Planteringen hade jag tänkt med dessa i mitten på Mars ungefär. Kan det vara lämpligt?
En omplantering alltså så de får rätt jord & dessutom inte står packade flera i samma kruka.
De är inte för svaga & små vid den tiden?
Tänker såhär; Låter jag dem stå till nästa vår ihop så lär de inte växa så bra då de är rätt många nu.

Just detta med jord. Har bara planteringsjord & citrusjord på lager nu. Hur funkar det tro? De växer ju bra i denna jorden nu iaf.

Oliverna är mina favvisar just nu. De står på jobbet ff men kommer nog ta hem dem i vår & behålla allihop. Syrran min börjar intressera sig mycket nu så hon får nog en av dem.

Ska dessa ut på balkongen i vår också?

Ska snart lägga upp fler bilder på övriga växter så du får se. Har ju rätt många småcitrusar nu jag satte för ngt år sedan. Skulle bhöva tips om hur jag ska klippa dem i vår så de blir som träd, buskar. Lite blandat. Ngn låter jag nog vara också.
Men tar oliverna nu först. smile.gif

edit. Ska ta nya bilder på oliverna snart & lägga ut. Sambon min har visat hur kameran fungerar så jag kan ändra lite inställningar & därmed få bättre foton. smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (BigDaddy @ 29-01-2010, 13:14) *
Planteringen hade jag tänkt med dessa i mitten på Mars ungefär. Kan det vara lämpligt?
En omplantering alltså så de får rätt jord & dessutom inte står packade flera i samma kruka.
De är inte för svaga & små vid den tiden?
Tänker såhär; Låter jag dem stå till nästa vår ihop så lär de inte växa så bra då de är rätt många nu.

Just detta med jord. Har bara planteringsjord & citrusjord på lager nu. Hur funkar det tro? De växer ju bra i denna jorden nu iaf.

Oliverna är mina favvisar just nu. De står på jobbet ff men kommer nog ta hem dem i vår & behålla allihop. Syrran min börjar intressera sig mycket nu så hon får nog en av dem.

Ska dessa ut på balkongen i vår också?

Ska snart lägga upp fler bilder på övriga växter så du får se. Har ju rätt många småcitrusar nu jag satte för ngt år sedan. Skulle bhöva tips om hur jag ska klippa dem i vår så de blir som träd, buskar. Lite blandat. Ngn låter jag nog vara också.
Men tar oliverna nu först. smile.gif

dom ser ut att ha grott bra och fina små fröplantor du fått, men de kommer nog växa till sig bra under sommaren.

när de har fått 2-4bladpar (eller när rötterna fyllt krukan) kan du nog plantera dom för sig. oliverna kan du plantera i vanlig planteringsjord, dom vill inte ha lågt ph som citrusar.

oliver vill vara ute under den hela frostfria perioden. men små plantor bör du inte utsätta för frost under de första åren, när dom fått en storlek på sig så kan dom behandlas som ''vuxna/köpta''plantor. avhärda dom först för solen/utelivet och sedan vill dom stå soligt och varmt.

ja mer bilder skulle vara kul att se.
BigDaddy
Vad bra! smile.gif
Ja mer bilder ska det bli snart. Just fixat lite för citrusarna i album nu så där kan du se lite mer. Ska ta nya bilder i veckan & lägga ut som förhoppningsvis blir bättre.

1 månad kvar, sedan ska jag så mina chillisar. smile.gif
Gaerrent
BigDaddy, var fick du grobara olivkärnor ifrån? Har du plockat mogna oliver själv på träd eller köpt kärnor?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon