Har en blomma som jag tog efter min mormor, men denna är en stickling av moderplantan.
Har i många år försökt hitta namnet på denna blomma/växt men utan resultat.
Den har rosa/gröna blad och stora vassa taggar som sitter parvis. Den växer som ogräs och måste klippas mins varannan månad då den växer så den knakar, man kan bokstavligt se när den växer, då den "svajar" Den tycker både om att stå i sol och skugga, tål mycket vatten men även att ha det torrt.
Har dock aldrig sett moderplantan blomma under tiden hos mormor eller hos mej, inte heller sticklingarna som är nu 5 år har blomma. Så jag tror nog inte att den blommar.
Skulle vara så kul att veta vad denna planta är för nått
//Jossan
[attachment=46236:DSC_0192_liten.jpg] [attachment=46237:DSC_0200_liten.jpg]
Det är en Pereskia aculeata, en s k trädkaktus vilken har både taggar och blad. Visst kan den blomma, men jag tror inte att du kan få den att blomma som krukväxt.
Tussen tack till dej =)
Så många år som jag har funderat och sökt =)
Tack än en gång =)
Ulf Eliasson
14-01-2010, 23:13
Så här ser blommorna ut:

Arten borde gå att få i blom,, men det krävs nog bra förhållanden och det krävs nog växthus, med svalare, inte alltför torr övervintring. Vid kalla temperaturer fälls bladen och det ska visst inte vara bra. Blommorna kommer på sommaren och doftar citron. Just sin sort, med tvåfärgade blad heter 'Godseffiana'. Trädkaktus är egentligen en klängväxt och blir rätt stor om den får utveckalas fritt.
Då ska jag pröva att sätta ut den till sommaren i växthus och se om den kan blomma. Skulle vara underbart om den kunnde blomma så att man kunnde ta nå fina kort. Men då kanske man ska låta bli och klippa den då? Kankse det är därför den inte blommar för jag måste klippa den minst varanan månad annars är det en djungel här hemma=)
Men den är mycket fin som inneblomma med, fasst den försöker ta över fönstren åh gardin stången =)
Men hur vanlig är den att den finns i svenska hem? har frågat många kunniga personer om denna men ingen har vetat vad det är för nåt. Förns nu på detta forum. Och jag tycker det finns så lite info på svenska nät sidor om trödkaktusen.
Tackar för bilden =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.