Full version: Gamla chiliplantor
therese.kvist
Hej

Har lyckats få två jamaican bell chili o överleva utan extraljus o tänkte sätta dit ett nu.
Ska jag klippa av dom o göra sticklingar eller bara låta de vara de är ca 50 cm höga idag
och jag tycker de är för höga o ha under lysröret eftersom jag tänkte tränga in fler därunder!
Pata
Du kan nog beskära dom, men om du vill att de ska överleva kan det vara bra att behålla lite bladmassa, det går att klippa ner dem helt - men då finns alltid risken att de dör.

Min erfarenhet av att övervintra chilepeppar är stora plantor som beskärts lite kommer snabbare i gång på våren och ger då en tidigare och större skörd. Jag har också lyckats övervintra chileplantor som jag klippt ner till stumpar, det har fungerat ibland - men uppbyggnadsfasen tog då mycket längre tid. Det lönade sig knappt mot att så nytt.

Sticklingar kan fungera om man är duktig på att ta sticklingar, men det är enligt mig mycket svårare än tex pelargon och tomat.

Patrik
ingrid fuxwall
Har två övervintrande chiliplantor som står i ett söderfönster, snart ska jag klippa ner dem - kan inget om att ta sticklingar på denna typ av växter.
Har även övervintrat en aubergin - ska bli spännande att se om den tar sig, den lever och mår bra än så länge.

Anja Danmark
Jeg satte et par chilistiklinger i august, og de er store og fine nu - men det er nok også lettere på det tidspunkt end i januar.

Men hvorfor ikke bare forsøge? Hvis det ikke lykkes, er der ikke noget at gøre ved det - og hvis det lykkes, er det godt!

mvh
Anja
skogstroll
min chocolate scotch bonnet ser stendöd ut crying.gif bara en torr stump. den går väl knappt å rädda?.... hoppas mina nya frön tar sig. här om året gjorde de inte det ranting.gif
4:an
Så här ser min övervintrade chiliplanta ut....det är en filippinsk variant av red hot bird...!

[attachment=46291:P1010487.JPG]
skogstroll
skönt att se att inte bara mina ser lite sömniga ut smile.gif
NiklasTyreso
Här är en bild av min 7-Pod (vänster) och en japansk Hana Matasuri (höger). Jag har en övervintrare till men den håller på att dö så den får ni inte se.

Båda plantorna har börjat blomma förra veckan och Hana Matasurin har börjat att sätta årets första frukter! Fast det fortfarande sitter kvar tre frukter från förra året.

/Niklas

therese.kvist
CITAT (NiklasTyreso @ 16-01-2010, 19:14) *
Här är en bild av min 7-Pod (vänster) och en japansk Hana Matasuri (höger). Jag har en övervintrare till men den håller på att dö så den får ni inte se.

Båda plantorna har börjat blomma förra veckan och Hana Matasurin har börjat att sätta årets första frukter! Fast det fortfarande sitter kvar tre frukter från förra året.

/Niklas

Tjusiga! Inga problem med löss när de står över ett element?
NiklasTyreso
CITAT (therese.kvist @ 16-01-2010, 20:52) *
Tjusiga! Inga problem med löss när de står över ett element?

På sommaren kan det komma in löss när jag har en vädringsspringa i fönstret, Men det är bara att klämma ihjäl lössen. Inga eg problem.

Jag har sått sex olika sorters Bactum-chili frön som jag fått av Pata för ett år sedan. Ska fylla upp lägenheten och balkongen.

/Niklas
Pata
Härligt Niklas, baccatum är en underbar art. Dina plantor ser mycket livskraftiga ut Niklas.

Lycka till 2010

Patrik aka Pata
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon