Full version: brant slänt
miakax
Blev med lummig uppväxt 32-årig villaträdgård i somras och älskar varje del av den - utom den branta slänten ned mot vägen... Slänten är ca 20 meter bred, 3 meter hög och riktigt brant. Den är helt igenvuxen av diverse olika växter (t ex hallon och brännässlor) och en skam för hela byn... Ovanför denna slänt kantas tomten av en lila och vit syrénhäck, samt en (mycket stor) dvärgtall i ena hörnet..
Nu sitter jag och bläddrar i första frökatalogen som kommit och funderar över vad jag ska ta mig till.
En idé är att få bort allt ogräs, nässlor och ris och sedan täcka hela slänten med låga marktäckare blandat med tuvor av t ex förgätmigej.
Borde jag täcka hela slänten med marktäckningsplast först ett par år och bara göra hål för lite blomstertuvor här och där? (För att sedan så marktäckare när ogräset är "utrotat".)
Eller strunta i de små växterna och istället satsa på en enorm lupin-"rabatt"?
Tacksam för alla tips, idéer, egna erfarenheter!!!
Piona
nono.gif Inga Lupiner, då kan grannarna bli sura. De sprider sig och många anser att de är ogräs. Försök rensa och gräv så mycket du kan, och plantera gärna krypande växter som rosen The Fairie.
Lycka till
Piona
Gunilla T
Det handlar väl i första hand om hur mycket arbete du är beredd att lägga ner på rabatten.

Att så in lupiner är nog det enklaste men som sagt, de sprider sig med tiden.

Vill du ha bort grönskan så kan du täcka området helt under minst två säsonger, kanske tre. Jag skulle inte göra hål i täcket för där kommer säkert en del ogräs att överleva. Antar att du också har ogräs i syrenhäckarna vilket kommer att fortsätta växa ner i slänten så fort du tar bort marktäckning. Syrener har dessutom besvärliga rotsystem så t.ex. förgätmigej kanske inte skulle trivas så jättebra där - det blir torrt.

Men så klart det går med envishet och en stor arbetsinsats. Du måste i vilket fall få det rent från ogräs om du skall plantera marktäckare. Får man in ogräs där så är det svårt att rensa utan att skada marktäckarna. Så småningom, när de tar över, så minskar chansen för ogräset att överleva.

Tänk också på att det är tungt och besvärligt att rensa i en brant slänt.
sanakan
Vilket vädersträck är slänten i? Det avgör ganska mycket vad som kan trivas där, även när det gäller buskar.

De ogräs du nämner är mycket svåra att få bort och kommer nästan alltid tillbaka..
När det gäller perenner så finns det ju flera marktäckande sorter, men många klarar inte stark sol.

Ett alternativ skulle kunna vara marktäckande låga buskar, som kommer täcka så stor del av släntytan att ogräs på lång sikt inte längre trivs, eller blir svagare på grund av ljusbrist.

Exempel på sådana buskar är krypande tuja (som dock inte är en riktig tuja), den heter Microbiota decussata på Latin.

Det finns också riktigt små sorter av snöbär (Symphoricarpos albus 'Arvid'). Visserligen inte en "krypare" men ändå fint täckande om man sätter många i förband.

Liggande rosor fick du redan förslag på, det finns fler sorter. Problemet där är väl att rosor släpper igenom mycket ljus och ska du rensa ogräs bland liggande rosor är det inte så lätt.

Sen har vi klätterbenved som kan vara riktigt fint i slänter, men funkar inte i starkt soligt läge och i de övre zonerna (Euonymus fortunei).

Jag gillar också sandkörsbär, blir bara 25-40 cm över marken och växer krypande. Klarar också torra miljöer. Odla skriver i en artikel: "Prunus pumila var. depressa. Den är en lågväxande, utbrett krypande buske, bara 25 cm "hög". Bra som marktäckare, i stenpartier, på murkrön och som släntväxt."

Men ogräset får du nog dras med oavsett vad du planterar. Gräver du djupt och bra när du gräver uppgräset kanske mängden som kommer upp ändå är hanterbar, även bland de nya växterna!

Är det mer soligt läge och du är sugen på perenner skulle jag göra en kryddslänt med mycket kryddväxter, men det blir ju extremt mycket kryddväxter till en så stor slänt, så kanske vore perenner blandat med krypande buskar ett alternativ.

Hoppas du kommer på något bra! smile.gif
Bassam
Hej

Det är svårt att borta ogräs utan ogräs bekämpning medel som ( Rundupp ), men du kan täcka helt marken på marktäckningsplast sen du kan göra kant med mellan 40- 60cm höjd sen ska fylla området på bra jord och plantera vad som helst, på den här sätt du ska vinna tide och fint garden.

Obs jag menar att höda marken efter täcka helt marken på marktäckningsplast .

H:Bassam.
lorentz
Vill nog hålla med Gunilla T, du måste nog fråga dig själv hur mycket jobb du vill lägga ned på att stå och jobba med rensning i slänten.

Jag skulle roundupbehandla slänten till våren vid två tillfällen för att få bort ogräset.
Börja så fort ogräset visar sig och vänta därefter i två veckor, upprepa.

Lupiner är en jättebra ide och varför inte blanda upp det hela med digitalis och trädgårdsvallmo rosa eller röd kanske båda?
Lupiner, vallmo och digitalis är enkla att dra upp från frö, med tiden så kan du även blanda in prästkragar. Blå och (eller) vit storklocka.
Tänk på att du inte har någon höstblomning i detta förslag

Från en nying odla
ingrid fuxwall
Skulle satsa på att först ta bort allt ogräs, att vara väldigt noga. Då kan du ju också passa på att ändra på lutningen av slänten.
När du sedan satt de nya växterna är ett tips att täcka med ett tjockt lager bark
Gudrun i Göteborg
Jag skulle täcka slänten med markplast och låta den ligga några säsonger. Inga hål i den. Det är iaf bättre än brännässlor och annat elände. Se till att ev ogräs i syrenhäcken håller sig borta.

Efter några säsonger (tre ung) så gräv om o plantera. Och då tycker jag som du föreslår några marktäckare. Det kommer att bli fint och hela byn lyfter tummenupp.gif

Inga lupiner tycker jag. De passar inte där (syrenhäcken försvinner) o blir skräpiga.
ingrid fuxwall
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 15-01-2010, 18:57) *
Jag skulle täcka slänten med markplast och låta den ligga några säsonger. Inga hål i den. Det är iaf bättre än brännässlor och annat elände. Se till att ev ogräs i syrenhäcken håller sig borta.

Efter några säsonger (tre ung) så gräv om o plantera. Och då tycker jag som du föreslår några marktäckare. Det kommer att bli fint och hela byn lyfter tummenupp.gif

Inga lupiner tycker jag. De passar inte där (syrenhäcken försvinner) o blir skräpiga.

Men är det så lämpligt med markplast om man bor i snigeltätt område?
Bassam
Hej
Om man ska lägga markplast , varför ska inte vinna tid med mark upphöjd.
H:Bassam
Överbölingen
Spännande. Men först några frågor. Var bor du eller vilken zon är det? Läge? Söder eller norr? Ljus - skugga?
I Östersund hade vi 0,5 till 2 meters slänt mot gatan. I ungdomligt oförstånd planterade vi vresrosor och ölandstok samt en bukettspirea. Efter 25 år avled spireorna. Rosorna lever och även ölandstioken. Vi klippte jäms med marken med röjsåg vart annat år. Skitjobbigt. Nu har sonen kåken och vi slipper eländet.

Oavsett var du bor råder jag att om du snabbt vill ha något så snacka med någon som har shacktblad på traktorn. Ring inte en entreprenadfirma det blir dyrare. Gräv bort all jord ca 40 cm. Dumpa det på ortens tipp. Det är ganska billigt. Hämta till billig penning komposterat hos kommunen om de har, annars köp ett lass med jord. Gör en skiss på vad du helst vill ha och plantera. Billigast att dra upp från frö. Perenner blommar i regel först nästa år men du kan ju ha annueller första året. Se till att du har ett bra jordstopp mot vägen. Notera att du behöver komma åt dina växter så du behöver trampsteg i slänten. Stenar eller stubbar. Kolla med någon avverkning i grannskapet. En torrgran eller tall kan ge ca 20 kubbar som man snedsågar så det blir två per 80 cm. Behandlas med järnvitriol. Bränn gärna ytan på det som ligger i mark. Då håller de längre.

Hänger du inte med så maila mig för bättre förklaringar.

PS. Även bra matjord har mycket ogräsfrö. Så efter några veckor bör du bekämpa ogräset.
DS.
sanakan
Tycker Överbölingens inlägg ovan var bäst, bra att få hjälp att gräva bort mycket jord och att göra trampstenar för enklare rensning senare! Trampstenar eller stubbar kan ju bli så fint och charmigt också smile.gif

Men jag tycker inte att tipset om att lägga bark är bra, bark snor vid nedbrytning väldigt mycket kväve från marken och lägger man bark måste man stödgödsla i rätt stora mängder på sikt.

Hoppas du får ordning på din slänt!

Att så in en massa blommor som sprider sig själva är ju jättebra tips. Jag hade mest tipsat om buskar men det kanske blir för dyrt egentligen, även om jag älskar slänter där buskar bildar en fin matta.

Som gudrun skrev: Tänk på att lupiner är ganska fula efter att fröna sprätt iväg från frökapslarna, det kan se skräpigt ut, som någon skrev (även om jag älskar lupiner när de blommar!) Lupinerna går bort även enligt mig alltså smile.gif
Fågelvägen
Välkommen till forumet, miakax!
Vad du gör med slänten beror väl lite på vad som finns INUTI slänten? Det kan vara ett vackert berg som är värt att gräva fram. Berg är underhållsfria!

Vår slänt mot vägen är 20-25 m, höjd 4 m. Inga nässlor, men kvickrot. Vi har gjort ungefär som Överbölingen föreslog, men ingenting kördes bort från tomten, eftersom slänten innehöll massor med användbar sprängsten. (Jag är stengalen.) Grävskopor är snabba, så det blir inte alls så dyrt att vända upp och ner på en slänt.
Hos oss behövde vatten- och avloppsledningar läggas om i alla fall, så grävarbeten kunde inte undvikas. Efter det första grävandet, medan vi funderade på fortsättningen, hade vi en sten- och jordhög helt övervuxen med Digitalis och prästkragar. De kom dit av sig själva. Mycket vackert!
De olika etapperna syns på min hemsida, stenprojekten på sydvästsidan. Nu har både stenpartiväxter och rhododendron brett ut sig ordentligt, så helheten är just som vi ville ha den.
Bassam
Hej Överbölingen

Du har rätt att man gräva och lägga nya jord , men det är bättre om du lägga marktäck under nya jord.

H: Bassam
kina3
Fågelvägen: Vad fint ni har gjort! Vilket jobb!!!
HUR lyckas man få en så slät sida på muren och rak överkant?
Jag har kämpat själv med stenar , men inte alls så här många och stora. Att få det vickfritt är väl det svåraste.
Sten är så snyggt!
miakax
Nejmen vad GLAD jag blir! Tappade lösenordet och har inte tagit mig för att skaffa nytt och logga in förrän nu och upptäcker att jag fått FJORTON svar på min fråga! Tusen tack allihopa! thanks.gif Har ögnat igenom dem i denna sena timme och skall läsa noggrannare sedan i piggare tillstånd!
Zon och väderstreck frågades om - zonen är 5, väderstrecket borde nog vara öster/sydöst och havet ligger på andra sidan vägen från slänten sett, bakom röda timmerhuset mittemot och lupinängarna bakom det...(max 150 meter bort).
Jag kan nog tänka mig att ägna lite tid åt att riva/rensa/gräva bort ogräs och ris, men sedan är tanken att slänten skall bli så underhållsfri som möjligt. (Och jag borde hellre lägga tiden på att måla huset, så tipsen om genvägar som att leja bortgrävning eller marktäcka och fylla jord på känns lockande) Tomten ovanför/ innanför denna slänt nog ganska utfylld tror jag förra ägarna sa, så jag vet i och för sig inte om jag vågar gräva för mycket (typ grävskopa/traktor) - då kanske tomten rasar ihop och syrénhäcken hamnar på gatan?
En fundering kring Bassams idé - vore det inte bättre att täcka med tidningar om jag ska fylla jord ovanpå direkt, så att de förmultnar med tiden?
Jag återkommer till detta trevliga forum och era svar - men nu måste jag gå och sova!
miakax
Oj, nu har jag tittat in på Fågelvägens hemsida, så fint!!! - man kanske skulle göra stenparti av hela slänten!? g.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon