|
jag kom gående på grusvägen som går förbi en gård där dom har hästar o så o i hörnet av deras tomt står en man jag känner o bryter kvistar av denna gran som är väldigt välväxt o vacker jag stannar o säger hej o så säger jag att men bryter du kvistar av den där vackra granen jappp sa han jag sa men du har ju hela skogen full me gran som du kan ta av som inte det gör nåt att ta av(såna som jag menar trillat omkull o så) jag gör som jag vill sa han o bröt vidare jag gick då för att inte göra nåt dumt jag har haft rätt höga tankar förut om denne man men nu sjönk han pladask ner så långt det går jag begriper mej inte på människor som gör så här jag kan bara säga FY FAAN hoppas att han är inne på odla ibland o ser det här för han har en väldigt fin trädgård så det skulle kunna vara så isåfall så känner han nog igen sej o jag säger bara det SKÄMMES ser ni de avbrytna kvistarna lite hur som helst ,de va dimmigt idag så bilden e kanske inte så skarp men e de nån som förstår hur man kan göra så här
Var det hans gran? Eftersom han tyckte han fick göra som han ville. FÖR ANNARS SÅ FICK HAN JU INTE DET!!!
Jag skulle bli lite sur om nån gick och bröt kvistar i mina träd utan att fråga. Och i all synnerhet om trädet stod så att det hade ett estetiskt värde också.
Kattmatte
09-12-2003, 16:13
Du kan ju påminna honom om den fina allemansrätten vi har och där står det bestämt att grenar får ICKE brytas från träden! Hade han använt en sekatör eller annat hyfsat så, men detta. Anmäl skitstöveln.
ja jag måste säga till honom då jag ser honom igen ska man anmäla till polisen eller  de va alltså inte hans gran eller tomt då hade jag inte sagt nåt
Kattmatte
09-12-2003, 16:24
Det vet jag inte.  Detta står på naturvådrsverkets sida: "I Brottsbalkens 12 kap 2 § räknas upp de naturprodukter som det är förbjudet att ta på annans mark: ”Den som i skog eller mark olovligen tager växande träd eller gräs eller, av växande träd, ris, gren, näver, bark, löv, bast, ollon, nötter eller kåda eller ock vindfälle, sten, grus, torv eller annat sådant som ej är berett till bruk dömes för åverkan." Lagtexten är ålderdomlig vilket kan göra tolkningen osäker med utgångspunkt i nutida förhållanden. Betydelsen av ollon som föda åt svinen har minskat, och inte heller är så många markägare beroende av bast och kåda. Klart är att man inte får hugga ner eller på annat sätt skada växande träd. Buskar nämns inte i lagen, men att till exempel ta en enbuske är knappast tillåtet. Att knacka loss sten ur berg eller hugga in sitt namn i berghällar kan ses som skadegörelse eller åverkan." Jag kanske flög över styret med anmälan, men egentligen är det ju ett brott. Om markägaren anser att skitstöveln gjort åverkan på hans egendom är det upp till honom att anmäla så det är upp till dig att göra honom uppmärksam på vad som skett isåfall, men en läxa i folkvett borde vara på sin plats ändå för den ofantligt dumme männska som knäckte grenar av granen. Jösses, man slutar aldrig att förvånas.
ja ja jag anmäler inte eftersom polisen iallafall inte skulle göra nåt åt det men jag kommer att säga till honom igende e helt klart jag sa ju till honom då men gick direkt eftersom jag nog skulle klappat till honom om jag stannat då han på det sättet han svarade som en treåring skulle fått mej att gå i spinn
Tänk om alla skulle springa i skogen och bryta kvistar hur skulle det ser ut i skogen då?Jag tar också hem granris från skogen men enbart från omkullvällta träd,eller sån't som ligger på marken. Renate
ja de e så jag tycker att man ska o kan göra det finns ju alltid så man inte behöver skada tycker jag
Vi har en syrenhäck som växer VID SIDAN AV en gångväg (alltså inkräktar ej på "gångytan") och där bryter folk gladeligen blommande kvistar på våren när de går förbi. Detta sker alltså 10 meter från vårt hus - på vår tomt. Suck! /Mimmi
Det är verkligen trist detta. Många tänker inte på att grangrenar inte växer ut där man tar dem. Många ser träd som pinnar med grönt på, inte mer levande än just så. Många har en aversion mot träd, särskilt stora sådana, och ger igen på träden.
Men just detta med oförståelsen om att träd behöver sina grenar, bark, jordmån mm är nog främsta skälet till att träd skadas. En omedveten vandalism kan man kanske kalla det.
Ni har väl sett under husbyggen. Stammarna skyddas allt oftare, medan tunga maskiner kör över rötterna, gräver och sliter sönder dem. Eller planteringar av träd vid parkeringar utan stamskydd. Som om träden inte skadas av att bilar kör in i dem. Eller vid äppelplockning där massor av fruktanlag plockas med för att det är vackert med blad i fruktskålen.
Det är mest okunskap, inte dumhet eller elakhet som gör detta tror jag.
CITAT (oldwolfie @ 09-12-2003, 17:49) ja ja jag anmäler inte eftersom polisen iallafall inte skulle göra nåt åt det men jag kommer att säga till honom igende e helt klart jag sa ju till honom då men gick direkt eftersom jag nog skulle klappat till honom om jag stannat då han på det sättet han svarade som en treåring skulle fått mej att gå i spinn Jag tycker det är tur (eller snarare förståndigt) att du lämnade honom där och då. Annars hade du nog gjort eller sagt ett och annat som säkert varit skönt för stunden, men som hade kunnat komma riktigt surt efter och det verkar skitstöveln inte vara värd. Eftersom det tydligen var en man du kände — bor du på en mindre ort? Berätta högt och tydligt (OBS!! inget skitsnack) utan rakryggat för kreti och pleti om denna händelse. Den domen blir nog tillräckligt hård.
jupp liten ort e de 600 personer bor här men jag ska nog nöja mej me o tala om för den som äger granen
så får det bli ja de eklart jag har berättat det för min granne eftersom de va nödvändigt att pysa ut min ilska nånstans
o hon pratar me fler än jag så ........................................
Så smart kan bara en gammal varghona vara.
Det finns bara ett ord för sådana tilltag stöld. Men hur offta läser man inte om trägårdsantusiaster som stolt förklarar att den här busken, trädet, rosen mm har jag grävt upp på en ödetomt. Vadå ödetomt? Även om ingen bor där så är det någon som äger marken. Utan att fråga markägaren är det stöld. Det skulle nog gå illa om jag hittade någon som grävde på min mark eller bröt kvistar mm.
Jag är själv skyldig till att ha grävt upp en del av en gammal rosa ros med ljuvlig doft. Rosen stod på en tomt med ett ödehus som blev ruckligare för varje år som gick men rosen var så vacker. En dag när vi gick förbi så var huset rivet och en stor grävmaskin stod redo för att gräva grund till nya huset. Vi gick hem och hämtade en spade och grävde upp en del av rosen (den var enorm). Nästa dag så var allt borta. I detta fall så känner jag inga samvetskval - bara lite. Men rosen växer och frodas i vår trädgård... /Mimmi
CITAT (MimE @ 10-12-2003, 13:25) I detta fall så känner jag inga samvetskval - bara lite. Men rosen växer och frodas i vår trädgård... Tycker absolut inte du skall ha några som helst samvetskval! Du räddade ju livet på stackaren. Om du nu mot förmodan skulle komma till den punkt när grannarna vill ha tillbaka sin ros — ex.vis när de är klara sitt bygge — är det ju utmärkt om du kan dela den igen. Återanvändning. Har heller inga samvetskval när jag gräver på ödetomten nära mitt hus. Var en förståndshandikappad man som bodde med sin mor. När mamman dog blev han satt under förmyndare, men bedömdes kunna bo kvar. En dag råkade han i oförstånd sätta eld på huset. Då kom det fram att hans "gode" man inte sett till att han hade huset försäkrat!! = Totalförlust. Det är fortfarande efter typ 10 år oklart vem som äger tomten. Huset finns inget kvar av. Dessutom tar jag aldrig en hel växt, utan bara en liten del. Vilket gör att det räcker till alla, utom den stackars mannen som sitter på hemmet och är "tacksam"  för att brandkåren kom och att socialen fixade ett boende till honom.
Hans i Mälardalen
10-12-2003, 16:21
Jag tycker att det är fel att ge sig på träd i bebyggda områden. Jag menar det kan man ju göra ute i skogen där ingen ser dom varje dag.
MvH
Susanne i Linköping
10-12-2003, 18:20
CITAT (oldwolfie @ 09-12-2003, 14:51) jag kom gående på grusvägen som går förbi en gård där dom har hästar o så <klipp> jag sa men du har ju hela skogen full me gran som du kan ta av Några ord i ditt inlägg, Oldwolfie, fick mig att undra om karl'n i fråga ägde egen skog? Och den här granen ägdes alltså av folk som hade hästar. Då kom jag att tänka på att någon kanske ridit i hans skog och skadat träd eller plantor där, och så ville han ge tillbaka. I så fall är det nog ett mindre krig som är på gång.
CITAT (Hans i Mälardalen @ 10-12-2003, 16:21) Jag tycker att det är fel att ge sig på träd i bebyggda områden. Jag menar det kan man ju göra ute i skogen där ingen ser dom varje dag. Man får inte ge sig på nån annans träd överhuvudtaget utan att fråga först. Särskilt aktuellt så här i julgranstider. En del markägare känner sig tvingade att skvätta grisskit på granarna för att få ha dom ifred
CITAT (Susanne i Linköping @ 10-12-2003, 18:20) CITAT (oldwolfie @ 09-12-2003, 14:51) jag kom gående på grusvägen som går förbi en gård där dom har hästar o så <klipp> jag sa men du har ju hela skogen full me gran som du kan ta av Några ord i ditt inlägg, Oldwolfie, fick mig att undra om karl'n i fråga ägde egen skog? Och den här granen ägdes alltså av folk som hade hästar. Då kom jag att tänka på att någon kanske ridit i hans skog och skadat träd eller plantor där, och så ville han ge tillbaka. I så fall är det nog ett mindre krig som är på gång.  närå han äger ingen skog men han åker skidor o blir jättesur om hästarna går i hans skidspår fast hästarna går där varje dag året om så vem vet kanske ett litet krig ändå
Gunvor Nilsson
11-12-2003, 12:07
Jag riktigt känner hur arg du blev, oldwolfie! Tur att det inte var jag som stötte ihop med grankvisttjuven! Hade du inte kameran med dej så du kunnat få karlskrället på bild? Kunde han ta granris så kunde väl du tagit en bild och sagt att "jag gör som jag vill"! Jag glömmer aldrig en mycket vacker gran som växte vid sidan av vägen i en dikeskant mellan Norrtälje och Vätö. En dag var granen kapad på hälften och resterade granhalva stod kvar (ca 2 meter) ett halvår efteråt som minne av grantjuven. Detta hände sej i december för många år sen men jag minns den vackra granen varje gång jag far förbi! /Gunvor
Fialotta
11-12-2003, 13:14
Går det inte att anmäla..f-n skapet för egenmäktigt förfarande eller nåt...undrar jag
Det såg ju inte klokt ut...klart fall av idiot...ta en bild på honom och häng upp i gran
Vete sjutton vad jag gjort? Vuxen karl som gör så...undra på att det ser ut som det gör i samhället...man blir ju gråtfärdig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|