Full version: Er käraste krukväxt
Gudrun i Göteborg
Jag har flera krukväxter som hängt med länge och som jag tycker mycket om. Min allra käraste är en Diffenbachia (Prickblad) som jag drev upp från en rotbit som jag fick av en vän för ungefär trettio år sedan och den har vuxit och förökat sig hela tiden. Med några års mellanrum måste jag kapa stammen eftersom växten når taket. Men då kommer snabbt nya skott (och stambitarna ger också nya skott). Jag kapade den för tre månader sedan så därför är den inte särskilt hög på bilden nedan. Men den kommer igen yes.gif

[attachment=46242:Diffenbachia3.jpg]

Har ni någon "bästis" bland era krukväxter?

Ed: Har försökt få bort dublettbilden. Men det sket sig omss... tongue.gif
Strasstass
Jag har en gammal porslinsblomma som har sitt ursprung från min mormorsmor.
Blomman har alltså funnits i familjen minst 100 år. Det är förstås avläggingar av blomman som nu finns hos mig, min syster och svägerska.
Den får aldrig dö har vi sagt.
Eftersom jag har två söner som inte är roade av krukväxter hoppas jag de skaffar sig fruar/sambos som vill ta hand om nya skott från prslinsblomman.

Chamomille
Har ett kastanjevin som kommer från mormorsmor. Så det är säkert också 100 år. Ett skott iofs men ändå. Den vill jag inte bli av med smile.gif
Gudrun i Göteborg
Strasstass: 100 år! Den borde k-märkas ju. Samma sak med Chamomilles kastanjevin.

Har ni något foto av dem? Har ni gett bort skott till många? Jag har gödslat bekanta med min diffenbachia whistling.gif
Bengalow
Jag har tre "penningträd" (Crassula ovata) som jag är väldigt rädd om. De är säkert 40-45 år vid detta laget, och blommar nästan varje år. Historien är, att om ett sådant dör, så tynar familjens ekonomi....
För 4-5 år sedan orkade inte värmefläkten i uterummet hålla emot de -18° utanför och dom frös nästan ihjäl. Hur det var så repade dom sig, och jag håller dom ännu vid liv - och ekonomien håller oss stadigt vid liv, även med sänkta pensioner. Hade Borg och Reinfeldt ringt på dörren, så hade ni fått läsa om dubbelmord i Aftonbladet!
Chamomille
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 14-01-2010, 22:06) *
Strasstass: 100 år! Den borde k-märkas ju. Samma sak med Chamomilles kastanjevin.

Har ni något foto av dem? Har ni gett bort skott till många? Jag har gödslat bekanta med min diffenbachia whistling.gif

Jag har gett ett skott till Grå. Men jag vet inte hur det gick med det sad.gif

Edit: K-märkas - Jaa.
Alexander-VG-zon3
vilken jätte vacker prickblad du har, jag är ju bara 21 så jag har inte några gammla stora växter att visa upp som jag ärvt eller fått (köpta räknas väl inte), men har fått kaktusskott från mormor som hennes mamma tog från sitt jobb, den är ca 55 år och jag tror det är en rosenkaktus och nåt annan kaktus som hänger.

fick min mammas gamla paradisträd, men den frös tyvärr ihjäl i en frostnatt när jag råkade lämna den ute.
Bengalow
Och hur har det gått med ekonomien, flaxxs?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bengalow @ 14-01-2010, 22:29) *

upp-och-ner ibland bra och ibland sämre, just nu är den sådär. men det va 05 eller 06 som den dog.
Gudrun i Göteborg

giggle.gif Jag har inte hört om sambandet mellan crassula o ekonomin tidigare.

Jag har en crassula som väl är nästan lika gammal som Diffenbachian. Hädanefter skall jag vårda den extra ömt. Gäller att ta hand om pensionen.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 14-01-2010, 22:34) *
Jag har en crassula som väl är nästan lika gammal som Diffenbachian. Hädanefter skall jag vårda den extra ömt. Gäller att ta hand om pensionen.

inga fler bilder ?
Chamomille

Vad menar du nu blink.gif blink.gif blink.gif
Bengalow
Chamomille! Se ovan......! Penningträd=Paradisträd=Crassula ovata
Flaxss - det var en förvarning till den stagnerande världsekonomin. Passa på dina Paradisträd, så går det dig bättre ekonomiskt, jag lovar!!!
Gudrun i Göteborg
CITAT (flaxss @ 14-01-2010, 22:37) *
inga fler bilder ?
Änna stressigt flaxss smiley_small_hug.gif

Här kommer crassulan
[attachment=46253:Crassula2.jpg]

Jag har gjort en slags bonsai av den. Stor sådan. Nu behöver jag vrida på den ser jag så att bladen drar sig åt andra hållet.

Bengalow: Lovar att jag skall vårda den ömt!

Chamomille
CITAT (Bengalow @ 14-01-2010, 22:50) *

Ahaa rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bengalow @ 14-01-2010, 22:50) *
Flaxss - det var en förvarning till den stagnerande världsekonomin. Passa på dina Paradisträd, så går det dig bättre ekonomiskt, jag lovar!!!

och så har jag övervattnat mitt brokbladiga paradisträd också så den kolavippen unsure.gif , hmmm. undra om mitt gollum paradisträd kan hålla ekonomin på topp den trivs iallafall.

CITAT (Gudrun i Göteborg @ 14-01-2010, 22:55) *
Änna stressigt flaxss smiley_small_hug.gif

Här kommer crassulan
[attachment=46253:Crassula2.jpg]

Jag har gjort en slags bonsai av den. Stor sådan. Nu behöver jag vrida på den ser jag så att bladen drar sig åt andra hållet.

Bengalow: Lovar att jag skall vårda den ömt!

tack för bilden, och vilken skönhet alltså riktigt vackert paradisträd bravo.gif . ditt har verkligen fått karaktär jämfört med dom små fjuttarna man kan köpa på IKEA/interflora/mataffären.
Gudrun i Göteborg
Crassulan är kul att forma till buskar eller träd. Snäll mot en glad amatör. Dessutom är den väldigt tålig och jag har några som står i stugan o övervintrar där. Får en skvätt vatten då vi hälsar på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon