jennykres
Hej! Jag undrar om det är någon som har skötselråd till en bananblomma?

Vi har haft den i snart två år. Fick den våren 2008. På sommaren 2008 upptäckte vi att den har bladlöss och den började sakta dö även om vi besprutade med olika grejer. Till slut var det bara några få blad kvar men det kom små nya skott vid sidan av så vi klippte bort de gamla bladen och väntade på de nya. Det blev två nya stammar och det växte för fullt vinter 08 och vår 09. (Se sista bilden) På nästsista bilden kommer de nya små plantorna.

Hela sommaren var den jättefin och blev ännu större än förra året. Det kom nya blad hela tiden. Vi upptäckte bladlöss igen och började bespruta och det verkar ha hjälpt för vi ser inga löss längre men bladen börjar bli gula, torka ut, skrynkla ihop sig och dö. Det är inte många blad kvar nu och alla har hula kanter. Vad är felet? Är det naturligt för den att vissna så och det kommer att komma nya skott nu till våren igen eller sköter jag om den fel? Jag har en stor kruka till den där vattnet rinner ner i ett rör. Ser inga bladlöss. Visserligen är det inte lika ljust där den står nu som det var där den stod förut men jag vågar inte ställa den vid fönstret där de flesta blommorna är ifall den har löss kvar och de sprider sig till andra blommor.

Snälla hjälp! Vad ska jag göra? De första bilderna är alltså hur den ser ut nu.

Alexander-VG-zon3
bladen vissnar på den dels för ohyran den haft och dels för att luften är varm, torr och dåligt nu under vintern plus att det är mörkt för den under vintern.

den du har är en tropiskbanan dvs den vill ha ljust och varmt men också fuktigluft åretrunt. för att den ska klara vintern bra utan att vissna så ska tempen ligga runt +15c +20c och att man ger den extraljus (lysrör eller lågenergilampor eller nåt annat). då håller den sig grönare än om den stod utan extraljus. dessutom är det bra att den står i så soligt fönster man kan ge den undervintern.

under våren-sommaren-hösten är det dock bättre att den står i väst eller östläge och gärna ställa den uppe i fönster karmen om det går ekller så att den kommer i samma höjd som fönstret, och när den växer så håller man jorden fuktig (växer den mycket så kan den ha ett gruntlager med vatten längst nere på krukfatet/i krukan). ge den näring 3-4gånger per månad från april till sept-okt. under vintern ger man ingen näring och lite mindre vatten (jorden ska bara torka upp sedan vattnar man igen ingen torkperiod). i feb-mars om det behövs kan du plantera om den i näringsrikjord.

bananer har rotstammar/knölar i jorden, och de nya bladen kommer alltså ifrån jorden. det som ser ut som en stam är bara blad som sitter tät ihop rullat och bildar en falskstam. blir den väldigt ful så kan du klippa av alla blad och kanske även en bit av bladstammen och så kommer det sedan att visa sig nya blad. men bara om den blir väldigt ful i bladen och bladstammen.
jennykres
Tack för ett utförligt svar! Då är det inte så konstigt att den mår dåligt alltså. Om den gillar hög luftfuktighet, hjälper det att spraya den med vatten en gång om dagen kanske?
Så det är en normal reaktion på dåliga ljus- och fuktighetsförhållanden? Det är inget annat som håller på att hända med den?
Crazy4Flowers
Är du säker på att den inte fått spinn? Väldigt vanligt på bananplantor. Spraya kan nog hjälpa lite men det höjer tyvärr inte luftfuktigheten nämnvärt, håll kolla på att den inte torkar ut för mycket mellan vattningarna det typiska för många växter är att dom får bruna bladkanter när dom har fått torka ut för mycket, den torra luften inomhus drar ur fukten rätt snabbt. Fuktmätare är toppen för då har man koll även lite längre ner i krukan.
Fat med vatten kan hjälpa lite att få upp luftfuktigheten lite.

Har haft bananplantor förut men nu var det länge sedan, dom är helt underbara när dom mår bra.
Skaffa lysrör, även lågenergilampa kan fungera.

Lycka till!!
Alexander-VG-zon3
CITAT (jennykres @ 15-01-2010, 00:50) *
Tack för ett utförligt svar! Då är det inte så konstigt att den mår dåligt alltså. Om den gillar hög luftfuktighet, hjälper det att spraya den med vatten en gång om dagen kanske?
Så det är en normal reaktion på dåliga ljus- och fuktighetsförhållanden? Det är inget annat som håller på att hända med den?

tyvärr är det få metoder som hjälper för att höja fukten (om man inte skaffar en luftfuktare eller odlar dom i ett fuktigutrymme). men sett en skål bredvid (eller flera) som du fyller med grov grus sedan fyller du på med vatten i skålarna då avdunstar där lite fukt från dom. har man badrum med ett ljust fönster så är det en bra placering.
jennykres
Tack för svaren!

Jag vet inte om den har spinn. Hur tar jag reda på det? Förr när jag såg bladlöss på den så var det som små gula runda insekter som kröp runt på bladen. Jag trodde det var bladlöss men det kanske var spinn? Nu ser jag inga sådana så jag tror att de har försvunnit. Har sprejat den med såpvatten och med bayers spray mot skadeinsekter (mot olika löss står det).
Bassam
Hej
Lägenhet miljö passar inte bananer , men det är bra att man försöka anpassa miljö omkring den , man kan ge näring när känna att planta behöver också alla lössa äta på samma sätt , de suger planta mata så man kan bekämpa dom på samma sätt .
H:Bassam
Crazy4Flowers
Spinn på bananplantor brukar vara pyttesmå vita och dom brukar man hitta på undersidan av bladet ofta kan man se att dom har vävt väv också. Titta med bra belysning på undersidan av bladen även på de som har torkat kan man se väven på.
stef
Och vad gör man då?

Har spreyat med såpavatten och odjurs spray samt mot spinn, men de verkar himla sega rackare. Ska man ta bort bladen så man kommer åt emellan?
Crazy4Flowers
Radar har fungerat bra för mig på Bananplantor. Du kan skölja växten i varmt vatten så spolar du bort de flesta, bär in den i duschen och spola av den lite då och då. Du kan ta bort de blad som är fula om du vill eller så friserar du den lite så den ser friskt ut.
Bassam
Hej

Hej de kommer tillbaka ofta på grund att de behandlad inte bra om växter fortgår lever på miljö som inte passa henne.

h:Bassam
Crazy4Flowers
Jo visst är det så, nu gäller det väl mest att få den att må hyfsat fram till sommaren när den åter kan flytta ut men lite uppsikt över den även då så borde problemet försvinna. Näring och ljus är nog det viktigaste, ev. plantera i självvattnande kruka så den aldrig torkar ut helt.

Spinnen kan ge upp också av att man spolar bort det mesta och sprayar då och då. Bananplantan blir absolutligen inte ledsen över att få en rejäl dusch, dränk den bara inte. Lägg den gärna ner och spola av eller trä en plastpåse över krukan så det mesta av vattet hamnar utanför. Du känner troligen bäst hur du ska göra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon