Irene_L
Nu blommar en av mina orkidéer. Den ser lite annorlunda ut nu! Orkidéen är ca 3 år och den hade då två stänglar med blommor på varje stängel. Sen när den hade blommat över fick stänglarna stå kvar och plötsligt efter något år hade det blivit ett skott på varje stängel och dom fick sitta kvar. Nu har det kommit blommor på varje stängel..jättehäftigt!

Så här ser blomman ut från baksidan! Ser ni dom två skotten högst upp på varje stängel?

En bild lite från sidan. Så här har ingen av mina andra orkidéer gjort!

En bild lite mer framifrån. Här syns blommorna lite bättre. Det kommer blommor på varje bladrosett som sitter ytterst på varje stängel och även blommor från den nedre bladrosetten.

En bild lite närmare på de vita vackra blommorna!

Tänk att det kan bli så här! Jag blev så snopen när det blev såna där bladrosetter högst upp och tänkte att jag ska sätta de små skotten i egna krukor men det blev inte av!
Nu tycker jag det är kul att jag inte gjorde något. Orkidéen är väldigt häftig så här!!
Eva i Höga
Grattis! Vilken fantastisk skapelse!
Ulf Eliasson
Helt underbar....
Lady Hamilton
tummenupp.gif
tepa
Hej Irene

Visst är den häftig. Vilken härva av blad, blommor och luftrötter.

Hälsn Tepa
Monarda
Jättehäftigt! Aldrig sett något liknande och jag har en hel drös med phalaenopsis.
Ingen har ens fått något skott på en stängel. Undrar om det är någon särskild sort du har, Irene.
Irene_L
Jag tror att det är en vanlig sort. Nu har en person skrivit på min blogg att det heter Keiki när det blir så där...kul!

zissi
Va häftigt Irene, jag var tvungen att googla på keiki. (Blev lite rörigt, men det är alltså en fråga från Maria och ett svar från någon kunnig Björn här på Odla.nu)

Blommande Keiki Datum: 13/8/2007
Kategori:
Orkidé

Ska jag vira ihop dem och försöka få ner dem i en kruka eller ta till drastiska metoder och klippa några rötter?

Hej!
Jag har en brudorkidé hemma som för något år sedan bildade en keiki. Jag har låtit den sitta kvar pga. tidsbrist och okunskap och nu blommar den fint. Här på forumet har jag läst om hur man ska plantera om keikin, men jag stöter på ett problem. Plantan har utvecklat rikligt med rötter och de är ca 10-15 cm långa. Så min fråga är; hur jag ska göra med dem när jag planterar om keikin? Ska jag vira ihop dem och försöka få ner dem i en kruka eller ta till drastiska metoder och klippa några rötter?

Jag skulle vara jätte tacksam om du kunde hjälpa mig med mitt dilemma!

Vänliga hälsningar
Maria

Hej Maria,
Rötter ska man alltid försöka ha kvar när man planterar om. Blöt upp den ordentligt före omplanteringen så kan det gå enklare att få ner dem i nya krukan.

http://www.neovita.com/orkideer/no.cgi?art...udavdelning=rad
Irene_L
Jag googlade också på keiki och såg det som du klistrade in Zissi! Men jag låter dom nog vara kvar som dom är! Vet inte hur länge som dom kan växa så där men det är kul att testa!
kompiskram.gif
thanks.gif för länken!
KRT
Om/när man ska plantera keikisarna själv behöver man inte alls ha alla rötter i krukan - vill någon rot sticka upp är det inga problem alls, det är ju så många större phalenopsisar växer smile.gif
Eftersom deras rötter är fotosyntetiserande (gröna) är det tom till hjälp för plantan om de sticker upp, kallas luftrötter.... Jag har några phalenopsisar vars rötter både växer ner i komposetn och upp i luften, och det bästa är ju att låta dem växa som de vill, röttena är lite sköra - så drar elle viker du dem kan de gå sönder....

Är inte säker, men jagtror inte det är en jättebra idé att låta keikisarna sitta kvar för länge, om man inte duschar dem och ger även dessa plantor näring. Annars får ju moderplantan sköta allt, och det kan försvaga denna. Keikis uppkommer, enl litteraturen, oftast då plantan står "för" varmt, och kan vara ett tecken på att plantan inte mår helt bra.....
Sussie F-Flower
NÄMEN!!! Vilket "virr-varr"!!! laugh.gif Den ser ju nästan ut att höra hemma på en annan planet! laugh.gif bravo.gif
-Läckert Irene! Och vad roligt att den blommar så fint! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon