PeterDeleter
Skum rubrik va?

Men saken är den att jag för några veckor sen såg en stilig råbock mumsa i sig vad fågelborden hade att erbjuda. Inte var han blyg heller utan vi kunde vara några meter ifrån medan han smörjde kråset. Var jättekul att se och kändes lite speciellt.

Men nu trots jag flyttat fågelborden lite mera svåråtkomligt är det rena motorvägen på tomten med rådjur som vill ha fågelkäk. Dessutom har dom hittat en teknik så dom "buffar" på fågelborden så att alla fröer ramlar ner på backen som dom sedan dammsuger från fröer. Blir dels synd om småfåglarna som blir utan mat samt hiskeligt dyrt utfodra rådjur på det här sättet.

Har idag köpt äpplen för att se om rådjuren föredrar det istället. Lär väl sluta med att man köper ensilage för världens alla pengar då jag värnar om alla djur. Kanske investera i en bössa och göra rådjursadel istället? he-he

Och börjar man mata rådjuren så lär man väl knappast ha en enda tulpan eller andra växter på tomten i vår. Men någon mer som varit med om detta? Lite kul är det ju också iofs.
dahla
Om du bor i ett samhälle så ska du inte mata rådjuren... om du bor på landet ska du försöka hjälpa rådjuren utanför din tomt. Fröautomater som man hänger i träd där rådjuren inte når funkar ju bra annars.
Myosotis
En vinter för några år sedan lånade rådjur lite äpplen av koltrastarna. Jag tror kanske att det bara var ett rådjur, och det har aldrig hänt igen. Jag bor mitt i skogen och har alltid fått ha mina tulpaner i fred för rådjuren, det enda de äter är lite murgröna på vintern. Jag förstår inte varför det är så olika.
Christina i Taxinge~
Jag har varit med om liknande.
Vi matar rådjuren när det är svår vinter för dem - som nu.
De får hö + att jag tigger frukt & grönsaker från lokala mataffären..... smile.gif
De får inga jättemängder men tillräckligt för att hålla sig på benen.
På våren försvinner de!
Vi ser knappt ett rådjur på hela snöfria året. Tulpanerna får vara kvar.
Eva i Höga
Rådjuren har det svårt nu och de lär sig var de kan hitta mat. Vi har t o m haft rådjur på trappan, tydligen har de förstått är maten kommer den vägen.
PeterDeleter
Oki

Jag har flera fröautomater av olika slag som hänger i träden. Dessa tar inte rådjuren, tack och lov. Har mestadels olika jordnötter i för alla hackspettar vi har här (jättekul se hackspettarna tar hit sina ungar när ungarna blivit flygfärdiga och matar dom).

Lite avundsjuk på dig i Taxinge som har tillgång till hö. Själv bor vi lite i utkanten av Stockholm med Playa de la Mälaren nära intill men vi har inte den möjligheten. Och du som bor mitt i skogen blev jag lite förvånad av att du får ha dina odlingar ifred men förmodligen är rådjur som alla andra varelser ganska bekväma av sig ju närmare storstaden man kommer. Här där jag bor är rådjuren hur fräcka som helst.
Myosotis
CITAT (PeterDeleter @ 15-01-2010, 16:00) *
Och du som bor mitt i skogen blev jag lite förvånad av att du får ha dina odlingar ifred...

Jag hade en teori om att de hittar så varierande mat i skogen här att de inte har något behov av att gå in och låna tulpaner, medan det i villaområden inte finns samma mångfald (rådjur äter väldigt många olika växter). Men när jag skrev det i en annan tråd här någonstans visade det sig att det var någon som också bodde i skogen och vars trädgård var fullständigt invaderad av rådjur, så jag har ingen förklaring. Numera är det ju en massa vildsvinsmatningar överallt som säkert även gynnar rådjur, men före vildsvinen hade vi heller inga rådjur i trädgården. Bara älgar ibland som åt äpplen, men det var längesen nu, de har minskat väldigt.
Christina i Taxinge~
CITAT (PeterDeleter @ 15-01-2010, 16:00) *
Lite avundsjuk på dig i Taxinge som har tillgång till hö. Själv bor vi lite i utkanten av Stockholm med Playa de la Mälaren nära intill men vi har inte den möjligheten. Och du som bor mitt i skogen blev jag lite förvånad av att du får ha dina odlingar ifred men förmodligen är rådjur som alla andra varelser ganska bekväma av sig ju närmare storstaden man kommer. Här där jag bor är rådjuren hur fräcka som helst.

Tillgång till hö blev det när maken ringde en "bonde" som har hästar, getter, kaniner. Där fanns lite hö som vi fick köpa. Kanske kan du ringa nån också? Svaret kan inte bli mer än "nej"
I år är första gången jag tiggt frukt & grönsaker från ICA......jag har fått en del påsar med sallad, kryddväxter, gurka, tomat, äpplen. Inga jättemängder. Det är därför jag skrev att rådjuren bara får så de klarar att hålla sig på benen. Jag tänker nog inte börja köpa mat åt dem i nån större skala.....

Men som sagt, härute i skogen där vi bor, är de hyfsat skygga numera hela snöfria året.
På vintern däremot är de ända uppe på altanen och på kökstrappan.
De trampar ner & bryter av vinterfrusna grenar på mina rosor och andra växter. De äter rhododendronknopparna t ex - det gillar jag inte! rtfm.gif
Men tulpanerna får jag ha kvar! yes.gif

Gunilla T
Jag bor i skogen och matar rådjuren när vi får snörika vintrar.

Just nu är det väldigt svårt för dem och de äter nästan vad som helst. Jag fick ett tips här om krossad havre och det äter dom väldigt gärna. Inte särskilt dyrt heller finns på Granngården. Utöver havren får de sönderhackade äpplen, morötter och hö. Äpplen äts först...

Har en stor trädgård där de naturligtvis tuggar i sig fjolårets perenner men de skall ju ändå klippas bort så det gör inget. Känsligare växter som rhododendron, magnolior och azaleor har jag täcket med hönsnät , annars nyper dom blomknopparna.

När våren kommer och det börjar finnas mat i naturen brukar de hålla sig borta, har aldrig blivit av med en enda tulpan eller krokus.

PeterDeleter
Myo---->
Du har nog rätt (sorry, ditt "nick" är svårt skriva fullt ut).

Taxinge---->
Strålande sagt. Dom är skygga egentligen. Vi människor vill ha dessa kanske som "husdjur" men det funkar ju inte. Nej, egentligen ska dom inte matas utan få vara i sin naturliga miljö (hur dom nu kan det med människans påverkan)

Gunilla--->
Tack för tips och bra iaktagelser du gjort genom åren. Något ta i beaktande.

Idag finns det i alla fall ströbröd blandat med havregryn, lite skurna potatisar, skurna äpplen samt en del annat gött på menyn för de som behagar infinna sig till bords hos oss. Ska nog ändra var webcammarna står och tittar ut på framöver.

Ta gärna en titt som jag tjatar om på damens sida där två webcams snurrar dagtid och vädret ges dygnet runt här i Playa de la Viksjö.....

Väder och webcams

PS. Hoppas få dessa snyltare, -läs rådjuren på bild (webcam) framöver.

Bettis
Skulle inte vilja kalla rådjuren snyltar dom försöker bara att överleva precis som fåglarna och alla andra djur nu när det är kallt och mycket snö. Jag matar djuren för fullt och har inga problem med dem senare när snön är borta här äter rådjuren upp knopparna på de flesta växter men det får dom gärna göra för mig bara dom överlever, mina växter kommer igen senare, vill inte att djuren dör bara för att jag ska ha fina blommor/växter, man kan köpa en bal hö på granngården kostar inte så mycket och lägga den en bit från huset så har dom att mumsa på en stund, usch ja dom stackarna lider nu.
PeterDeleter
Bettis---->
Bra sagt men jag har ingen "Granngård" här. Och det jag skrev att snylta var lite på skoj.

Dessutom är det nästan sommar här just nu där jag bor. Minus 1. Underbart!

Varit utomlands två tillfällen nu under julhelgen men trots värmen i andra länder uppskattar jag den rena luften och att man kan få frysa lite. Betyder att det finns något att se fram emot.
Bettis
CITAT (PeterDeleter @ 15-01-2010, 20:42) *
Bettis---->
Bra sagt men jag har ingen "Granngård" här. Och det jag skrev att snylta var lite på skoj.

Dessutom är det nästan sommar här just nu där jag bor. Minus 1. Underbart!

Varit utomlands två tillfällen nu under julhelgen men trots värmen i andra länder uppskattar jag den rena luften och att man kan få frysa lite. Betyder att det finns något att se fram emot.

hmmm gott med sådan värmebölja giggle.gif men finns det inga bönder eller hästägare som du kan köpa några balar av, när jag hade häst för något år sedan kostade en bal runt 50 kronor så det är billigare än solrosfrö. Tyvärr fryser dom ju inte lite utan mycket. Jag köpte massa nötter sist jag var på ICA och la ut dom till ekorrarna i skogen jag tror dom har det lite tufft också dom stackars djuren har det svårt. Här har det gått ut många varningar i radion att det är älg och rådjur ute på vägarna och går det är väl förmodligen för att det är svårt att gå i all snö och dom letar mat.
LasseB
Men är det så synd om djuren jag menar på riktigt.
Är inte den här snön och kylan NATURENS eget sätt att rensa ut de svagaste.
Jo jag matar mina fåglar men rådjuren skulle jag villja göra något förbjudet med älgen också
så inte är jag så logisk
PeterDeleter
Bettis---->
Strålande skrivet och rätt.

Lasse---->
Helt rätt! Men logiskt kan Vulcaner vara på Star Trek.... ha-ha

Men frågan var ju egentligen ifall någon sett rådjur smaska i sig fågelfrön....

Christina i Taxinge~
CITAT (PeterDeleter @ 15-01-2010, 21:12) *
Men frågan var ju egentligen ifall någon sett rådjur smaska i sig fågelfrön....

Här äter de solrosfrön varje dag!

PeterDeleter
Taxinge---->

Härligt höra men blir det inte väl dyrt?
Christina i Taxinge~
CITAT (PeterDeleter @ 16-01-2010, 18:58) *
Taxinge---->

Härligt höra men blir det inte väl dyrt?

Jag köper inte solrösfrön till rådjuren!! biggrin.gif
De äter det som fåglarna "tappar".....ibland ligger det som en matta av frön nedanför foderbordet när ekorren och de klumpiga koltrastarna varit där.
Vi har ett stort foderbord för fåglar och rådjur.

Bettis
Jag har en kompis i Härjedalen och där är rådjuren och äter under fågelbordet varje dag, så nog gillar dom solrosfrö också.
Överbölingen
Angående att bo i skogen. Skogsrådjuren är mycket skyggare och här i Överböle har vi bara något enstaka besök. Älgarna är värre. Men all matning skall ske så långt från din tomt du bara kan. Lätt åtkomligt livsuppehälle skapar negativa vanor hos djuren.
Ett år, tror att det var 68 eller 69 så kom vintern i mitten av oktober med djup snö och kyla. Av handlarn fick jag gamla äpplen som jag lade ut på ett ställe på jaktmarken. Någon vecka senare stod flera rådjur och tittade på mig när jag kom dit och jag plockade ur patronerna. Matfrid skall råda så länge det inte gäller skadevilt i större omfattning.
Motti
För mycket Havre är väl inte bra att ge Rådjur !de som kan det här säger att det bästa man kan mata dom med är Ensilage alltså de här jätteMarschmellosen som ligger ute överallt nu för tiden.Vi har en Bauta Hare här som äter under fågelmatarna ,jag bruka då och då lägga ut äpplen och knäckebröd till honom,upptäckte att han sitter och kissar där för det är fullt av gula fläckar i snön,anntar att han revirmärker.
Gunilla T
CITAT (Motti @ 17-01-2010, 00:23) *
För mycket Havre är väl inte bra att ge Rådjur !de som kan det här säger att det bästa man kan mata dom med är Ensilage alltså de här jätteMarschmellosen som ligger ute överallt nu för tiden.

Dethär svaret fick jag av en, som jag uppfattar mycket kunnig person när jag frågade om mat till rådjuren. Det som är viktigt tror jag att när de får torrfoder som hö och havre behöver de också något som innehåller vätska, t.ex. äpplen och morötter.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hö kan du alltid ge rådjuren... torkat gräs kan dom ju beta året om... ensilage däremot kan man behöva vara lite försiktig med men djuren reglerar det där ganska bra själva. Oftast blir dom bara risiga i magen av dåligt ensilage... det bönderna inte vill ge sina kor ger dom tilldjureni skogen... med diaré kan man inte behålla nån näring och oftast fryserdå djuren ihjäl. När det blir så här kallt behöver djuren äta för att kunna hålla värmen.

Rådjuren har ju knappt några framtänder och dom som sitter fram sitter sällan bra... dom känns nästan som lösa mjölktänder på ett barn... så att klyva ett fruset äpple med dom kannog vara knepigt så koltrastarna får nogha merparten av äpplena för sig själva.

Har du möjlighet att få tag på krossad havre från nån lantbrukare så ärdet ett bra foder till rådjuren... krossad havre brukar kosta 3 kronor kilot menom man köper mycket brukar det bli mycket billigare och lantbrukarna brukar vara glada åt insatsen man gör så ibland behöver man inte betala alls.
Motti
Här har vi både Hare och Rådjur i trädgården men det är mest Haren som mumsar under fågelbordet, har lagt ut lite äpplen och knäckebröd någon gång,rådjuren går mest vid strandkanten och betar de små låga buskarna som växer där ,vet faktiskt inte vad för slags buskar det är ?Man önskar man kunde hjälpa rådjuren lite men det blir så väldigt omständigt eftersom man helst ska ge dom ensilage.
Christina i Taxinge~
CITAT (Motti @ 19-01-2010, 00:25) *
Man önskar man kunde hjälpa rådjuren lite men det blir så väldigt omständigt eftersom man helst ska ge dom ensilage.

Ska man helst ge ensilage!? ohmy.gif
Jag har hört precis tvärtom!
Alltså att man inte ska ge ensilage om man inte kan börja mata väldigt tidigt, redan på hösten.
Men då vet man ju inte hur svår vintern kommer att bli........

De ggr vi matat rådjuren har vi gett hö eftersom det inte är särskilt näringsrikt utan mer "bukfylla".
Rådjuren lär inte ska klara att plötsligt bli matade med ensilage mitt i vintern.
Det är vad jag hört och blivit rådd att göra.

Vilket är rätt, undrar jag som inte vet och därför bett om hjälp....?

Bettis
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 19-01-2010, 17:58) *
Ska man helst ge ensilage!? ohmy.gif

De ggr vi matat rådjuren har vi gett hö eftersom det inte är särskilt näringsrikt utan mer "bukfylla".
Rådjuren lär inte ska klara att plötsligt bli matade med ensilage mitt i vintern.
Det är vad jag hört och blivit rådd att göra.

Vilket är rätt, undrar jag som inte vet och därför bett om hjälp....?

Ja hö är ju inte "bukfylla" möjligen halm är det, hö och ensilage är ju samma sak fast höet är torkat. Jag tror inte det spelar någon roll när du matar bara att du gör det, dom äter ju kraftig mat, grönt resten av året så dom klarar säkert ensilage också. Det ska väl möjligen vara om dom har gått på "svält" en längre tid som magarna kan krångla men det tror jag dom står ut med bara dom får att äta.
Gunilla T
Blir dom dåliga i magen förlorar de mycket näring som de kanske inte har råd med just nu. Jag ger inte ensilage..

I dag var vi till Granngården och köpte något som heter Renfor - en granne härute tipsade om det. Tydligen samma sak som samerna ger sina renar på vintern.
Bettis
CITAT (Gunilla T @ 19-01-2010, 18:55) *
Blir dom dåliga i magen förlorar de mycket näring som de kanske inte har råd med just nu. Jag ger inte ensilage..

I dag var vi till Granngården och köpte något som heter Renfor - en granne härute tipsade om det. Tydligen samma sak som samerna ger sina renar på vintern.

Renfor är bra till viltfoder något som är viktigt är att dom tuggar då håller dom värmen, jag har iof aldrig sett några rådjur som har varit dåliga i magen även att jag går i skogen varje dag, det var nog bara som jag tänkte att dom möjligen kunde bli om dom inte hade ätit på länge.
Motti
Ska jag vara ärlig blev jag också lite konfys när jag hörde att man ska ge ensilage ?vilket ska man ge igentligen kan man undra,personligen tycker jag att hö verkar vettigast faktiskt,havre ska man väl bara ge i små mängde ha jag hört för att inte magen ska svälla på dom ,kanske en skröna ?
dahla
Knepigt det här... på internet (till och med hos jägarförbundet) är det svårt att få rätt information... ibland står det si och ibland så... Jag tänker såhär... Ensilage som är blött och förpackat i plast efterliknar ju mest det fodret djuren äter på sommaren... under vintern finns det ju inget gröngräs att beta... det gräset/örterna som djuren brukar äta är ju så här års torkade och liknar mest vanligt torkat hö... vilket borde då vara lämpligast så här års? För mig blir det hö som jag kommer att tänka på som naturligt bete vintertid... men jag har faktiskt inte en aning om jag har rätt där... Oavsett vilket så tror jag att djuren har lite koll och kan reglera det där lite själva... men jag vet inte...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon