(Ursäkta för ännu en tomat-tråd, men de andra stämde inte riktigt in på det jag ville få fram.)
(Råkade skriva "härdig" i rubriken när jag menade "tålig" så jag postar ett nytt inlägg, men är osäker på hur man tar bort det gamla inlägget?)

I den här tråden får alla tipsa om alla slags tomatsorter som verkar klara sig fint i vårt nordiska klimat. Skriv i vilken zon du odlat dina tomatsorter och/eller tipsa om sorter du läst/hört ska vara extra tåliga.
Senare kan jag göra en övergripande sammanställning som alla kan ta del av.
(Observera att det gäller tomatodling utan växthus!)

Jag odlar på friland i zon II (Göteborg) men hittills har mina tomater fått bladmögel och/eller inte riktigt hunnit mogna. Somrarna har varit väldigt ojämna det senaste, som förra året när senvåren/försommaren var fantastiskt solig och varm, men när det sedan blev "konstant" regn i juli månad.

Jag odlade F1 Supersweet förrförra året och Tigerella förra året. Detta år tänkte jag odla flera sorter, men som verkligen verkligen klarar en ojämn sommar. Ovan nämnda sorter stod det att man kunde odla på friland, men det funkade inte riktigt. För tomater är ju kinkiga, men några lämpliga sorter är jag övertygad om att det finns där ute! Sorter som man inte behöver ha skyddande (ful) plast runtom, utan som klarar klimatet på egen hand.

Hittills har jag hittat dessa sorter som verkar lämpliga:

´Silvery Fir Tree´ (busktomat)
´Tumbling Tom Yellow´(ampeltomat/körsbärstomat)
´Tumbling Tom Red´ (ampeltomat/körsbärstomat)

Vill förstås även odla lämpliga frilandstomater...