CITAT (Bassam @ 05-02-2010, 12:19)

Hej
.Nästa alla växter behöver vila för att de ska örka ger blommor och frukt bra , det är inte min skrivelse, det är principen kommer efter flera hundra pröv eller mera.
Obs du kan kola på växter i affären , hur mycket fina dom med mycket blommor och frukt, hur de behandla dom , jag kan säga till dig att de miniskar miljö ( vatten ljus näring ) så växter känner sig hotat så växter blir mera starkare och passera grönskar blommor och frukt så bra.
H : Bassam
läser du inläggen ordenligt ?
det beror på vart växten härstammar, tropiska växter behöver knappast någon form av vila. då dessa lever i ganska jämna förhållanden i temp och ljus. det som KAN skilja är skillnad mellan torka och regnperiod. växter som växer i kalltempererade områden måste ha vinterkyla med flera frostgrader för att hålla sig vital och blomma bra och ge frukt. så det du skrev nyss är väldigt olika för olika växter.
hur odlaren gör beror helt och hållet på vilka växter. en del använder man medel på så att dom blir kompakta och får fler knoppar . andra odlare reglerar temperaturen och ljuset. andra ökar och sänker bevattningen och näringen. men hur odlaren får fram ''vackra, säljbara''växter förstår jag inte vad detta har med trådskaparens oliv att göra.
BASSAM läs detta noga - lenabrittas olivträd har fått det
svalt på hösten = vintervila, läs hennes inlägg. sedan tog hon in den och tå började den må dåligt, och hon var tvungen att
övervintra den i rumstemperatur. JAG skrev då att ska man övervintra den varmt utan att den ska må dåligt så ska man ge den
extraljus och mer fukt i jorden. det är ganska
välkänt av
andra odlare/experter att oliver
behöver åretrunt mycket ljus för att må bra. där den växer vilt är det
mycket ljus åretrunt även under vintern. för oliv är
torka och kyla vila inte minskad ljusmängd.
nu återigen till lenabrittas oliv, som du nu har läst Bassam så har den fått svalt på hösten och mår dåligt när den kom in, för att den inte ska fortsätta att må dåligt så ger man den extra ljus och håller koll på bevattningen. sedan skrev lenabritta att hennes oliv mår bra igen och skjuter skott,
DEN MÅR BRA och har inget behov av vintervila
NU när det snart är
VÅR. nu när den mår bra ska man fortsätta att sköta den så att den mår bra. oliver vilar inte på
VÅREN utan på
VINTERN.
till nästa vinter är det bra om hon kan ge den vintervila ca +1c +10c och extraljus och mindre vatten och ingen näring men det är nästa vinter det gäller inte nu!.
och kan hon nu inte ge den en sval vinter hela vinter så får hon ge den extra ljus så att den tål att övervintra i rusmtemp, och har hon då sin oliv ute långt ut på hösten (utan att utsätta den för mycket frost), Bassam. så får den vintervila ute och vår inne med extraljus. förstod du vad jag menar ?
jag kan inte vara med övertydlig än så här. och jag har heller ej mer att tillägga i detta svar till dig.