lenabritta
Har haft oliven i ca 2 år - klarade förra vintern fint! Oliven fick under hösten stå på vårt inglasade uterum efter att ha tillbringat större delen av sommaren ute på terrassen. När köldknäppen kom i mitten av december fick den komma in i vardagsrummet (ca +20C) eftersom jag inte har någon svalare plats för det. Var lite orolig att chocken skulle bli för stor att komma från ca +5C till +20C? Nu ca 1 mån senare börjar den tappa massor av blad - vågar inte röra den för då bara rasar det!
Kan jag göra något för att rädda den? Den står med maximalt dagsljus men har ingen extra belysning. Kan det hjälpa i detta läge eller är det helt kört? Tilläggsgödsla eller vänta till feb?
Den får bara sparsamt med vatten 1 g/v!
Jättetacksam för goda råd! confused.gif
Alexander-VG-zon3
har man den i rusmtemp så måste man ha extraljus annars fäller den bladen och får grentorka ljuset under vintern ger väldigt lite för att oliven ska orka behålla bladen. sedan är det inte bra att den har för lång torka i jorden när den står i rumstemp, utan att man bara låter den torka upp och sedan vattnar man igen. ingen näring nu, närings ges när du ser att den är aktiv och växer.

om du kan fixa så det hålls frostfritt i uterummet så mår den nog bättre av att stå där under vintern.
robertgoulet
Har själv ett liknande problem med ett olivträd som vantrivs. Efter lite konsultation här på forumet visade det sig att trädet var rätt hårt angripet av sköldlöss. Så förutom att se till att trädet får så bra förutsättningar som möjligt vad gäller temperatur, vattning och luftfuktighet, kolla ordentligt så att du inte har drabbats av någon ohyra - det kan vara lätt hänt i vanlig rumstemperatur...

Mitt eget olivträd har jag behandlat och försökt rädda så gott det går. Det står under en lågenergilampa som står på med timer ungefär halva dygnet. Vattnar sparsamt, men sprayar bladverket med blomspruta desto mer frekvent. Vi får se om det räcker för att klara biffen fram till vårsolen kommer... smile.gif
lenabritta
Tack båda för era svar! Ska göra ett försök att rädda trädet med extrabelysning och spraya det! Rädd det gått för långt bara...? Men ohyra ser jag ingen iaf! Ska jag plantera om det senare om det inte tappat alla blad? När är det dags att ge näring - slut feb?
Tack igen!!!
Alexander-VG-zon3
plantera om den när den börjar att växa och om det behövs en omplantering, oftast kan man börja med att plantera om i feb och sedan hela sommaren. närings ges när man ser att den börjar att växa mycket (i april-maj kan man börja att ge näring).
Bassam
Hej
Du ska bli inte oroligt , den kommer att växa sig, men det är bra om du sätta den lite svalare med ljus och brevid en cupp som fyldde med vatten och fina grus .

H:Bassam
lenabritta
Nu har oliven fått stå i ett ljus rum där jag dragit ner värmen till ca +15C och den har fått tilläggsljus med timer! Och ser man på....! Nu kommer det små gröna skott i topparna och den verkar inte heller tappa fler blad nu (blev nåra kvar iaf!)! Tack för alla tipsen! Lägger in en bild sen när det tagit sig ordentligt. Tack tack tack! yes.gif
Bassam
HEJ

De Behöver vila lite också .

Obs Jag menar att du kan minska ljus lite och gradar och vatten.

Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 05-02-2010, 00:10) *
HEJ

De Behöver vila lite också .

Obs Jag menar att du kan minska ljus lite och gradar och vatten.

MINSKA ljuset!!? oliver är väldigt beroende av mycket ljus i de flesta lägen även under vintern. och den har skjutit skott och vilar inte (växten har bestämt att den vill växa) då ska man inte tvinga in den i vila. och då ska man absolut inte minska vatten eller temp till viloläge.

när trådskaparens oliv mår bra och skjuter skott är det sämsta man kan göra att ändra växtförhållanden.

och vad jag förstod av trådskaparen så hade den varit ute rätt länge och därmed har den fått ''lite'' vila ute.

CITAT (lenabritta @ 04-02-2010, 11:33) *
Nu har oliven fått stå i ett ljus rum där jag dragit ner värmen till ca +15C och den har fått tilläggsljus med timer! Och ser man på....! Nu kommer det små gröna skott i topparna och den verkar inte heller tappa fler blad nu (blev nåra kvar iaf!)! Tack för alla tipsen! Lägger in en bild sen när det tagit sig ordentligt. Tack tack tack! yes.gif

vad roligt att den skjuter skott bravo.gif

sköt om den nu och ändra inget och sedan ta ut den som du brukar så kommer den återhämta sig och mår bättre och bli fin.
Bassam
Hej

.Nästa alla växter behöver vila för att de ska örka ger blommor och frukt bra , det är inte min skrivelse, det är principen kommer efter flera hundra pröv eller mera.

Obs du kan kola på växter i affären , hur mycket fina dom med mycket blommor och frukt, hur de behandla dom , jag kan säga till dig att de miniskar miljö ( vatten ljus näring ) så växter känner sig hotat så växter blir mera starkare och passera grönskar blommor och frukt så bra.

H : Bassam

Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 05-02-2010, 12:19) *
Hej
.Nästa alla växter behöver vila för att de ska örka ger blommor och frukt bra , det är inte min skrivelse, det är principen kommer efter flera hundra pröv eller mera.
Obs du kan kola på växter i affären , hur mycket fina dom med mycket blommor och frukt, hur de behandla dom , jag kan säga till dig att de miniskar miljö ( vatten ljus näring ) så växter känner sig hotat så växter blir mera starkare och passera grönskar blommor och frukt så bra.
H : Bassam

läser du inläggen ordenligt ?

det beror på vart växten härstammar, tropiska växter behöver knappast någon form av vila. då dessa lever i ganska jämna förhållanden i temp och ljus. det som KAN skilja är skillnad mellan torka och regnperiod. växter som växer i kalltempererade områden måste ha vinterkyla med flera frostgrader för att hålla sig vital och blomma bra och ge frukt. så det du skrev nyss är väldigt olika för olika växter.

hur odlaren gör beror helt och hållet på vilka växter. en del använder man medel på så att dom blir kompakta och får fler knoppar . andra odlare reglerar temperaturen och ljuset. andra ökar och sänker bevattningen och näringen. men hur odlaren får fram ''vackra, säljbara''växter förstår jag inte vad detta har med trådskaparens oliv att göra.

BASSAM läs detta noga - lenabrittas olivträd har fått det svalt på hösten = vintervila, läs hennes inlägg. sedan tog hon in den och tå började den må dåligt, och hon var tvungen att övervintra den i rumstemperatur. JAG skrev då att ska man övervintra den varmt utan att den ska må dåligt så ska man ge den extraljus och mer fukt i jorden. det är ganska välkänt av andra odlare/experter att oliver behöver åretrunt mycket ljus för att må bra. där den växer vilt är det mycket ljus åretrunt även under vintern. för oliv är torka och kyla vila inte minskad ljusmängd.

nu återigen till lenabrittas oliv, som du nu har läst Bassam så har den fått svalt på hösten och mår dåligt när den kom in, för att den inte ska fortsätta att må dåligt så ger man den extra ljus och håller koll på bevattningen. sedan skrev lenabritta att hennes oliv mår bra igen och skjuter skott, DEN MÅR BRA och har inget behov av vintervila NU när det snart är VÅR. nu när den mår bra ska man fortsätta att sköta den så att den mår bra. oliver vilar inte på VÅREN utan på VINTERN. till nästa vinter är det bra om hon kan ge den vintervila ca +1c +10c och extraljus och mindre vatten och ingen näring men det är nästa vinter det gäller inte nu!.

och kan hon nu inte ge den en sval vinter hela vinter så får hon ge den extra ljus så att den tål att övervintra i rusmtemp, och har hon då sin oliv ute långt ut på hösten (utan att utsätta den för mycket frost), Bassam. så får den vintervila ute och vår inne med extraljus. förstod du vad jag menar ?

jag kan inte vara med övertydlig än så här. och jag har heller ej mer att tillägga i detta svar till dig.
lenabritta
Tack Flaxss!
Mycket uttömmande och vettigt svar! Tror absolut det du skriver stämmer - litar helt på det och kommer följa dina råd. Hela sommaren stod den ute, höst inne på glasad altan, när det blev frostrisk där fick den komma in. Men det ser som sagt ut som den kommer klara sig! Tack, har lärt mig mycket av det här!

smiley_small_hug.gif / Lena-Britta
Bassam
Hej

Tack Faxss för föklaring , det är som jag menar att man kan övervintra dom sval med +10 med ljus och mindre vatten .

Obs Jag menar alla växter behöver vila under vinter .

robertgoulet
Nu är ju olivträdet visserligen ingen tropisk växt, utan mer en medelhavsväxt, men jag håller med i det som flaxss skrivit. Skär för guds skull inte ned på ljuset nu när trädet bevisligen verkar vilja komma igen. Vattnet är en sak, men min erfarenhet är att det är absolut nödvändigt med mycket ljus om man vill hålla liv i olivträd på våra breddgrader. Gärna lite svalare temp (som du har nu), mycket ljus, lite högre luftfuktighet (om möjligt) och ganska sparsamt med vatten. Kul att trädet är på gång - håller tummarna för dig!
Bassam
Hej

Ni pratar som att finns bara en sort OLIVTRÄD i värden , men varje dag kommer flera sorter som passar olika klimaten, Vem kan tror i Sverge förrän Att vi kan odla oliv bananer och flera medel havet sorter i SVERIGE trädgård .

OBS man ska inte fasta på gamla informationen .

H: Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 09-02-2010, 17:01) *
Hej

Ni pratar som att finns bara en sort OLIVTRÄD i värden , men varje dag kommer flera sorter som passar olika klimaten, Vem kan tror i Sverge förut Att vi kan odla oliv bananer och flera medel havet sorter i SVERIGE trädgård , man ska inte fasta på gamla informationen .

H: Bassam

jag har inte pratat som att det bara finns ett olivträd, jag pratar om trådskaparens olivträd. en viss skillnad.

det finns namnsorter på olivträd som är härdigare (neråt -18c -20c).

det finns mängder med folk i sverige som odlar härdiga bananer (musa basjoo) och olivträd och andra ''medelhavs''växter. jag själv har odlat olivträd på friland sedan 2004 (denna vinter har dock samtliga frusit ihjäl). en varm sommar fick jag också en olivskörd (om än väldigt dålig). jag har också odlat bananer på friland även om dom inte lever nu av att dom ''utgick'' av en hård vinter.

jag har odlat flera olika palmer på friland likaså passiflora, rosmarin,citrus, myrten, nerium, lager, fikon och andra ''exotiskaväxter'' en del lever kvar andra har dött av för kall vinter.

jag har som sagt testat en del och odlat, för olivträd på friland krävs absolut det bästa varmaste och skyddaste läget man kan hitta och då endast i zon 0-1(2) i väldränerad torr vinterjord. och ges skydd när det går under -10c -15c. i övriga sverige eller om man inte vill ha den på friland så tas den in efter några frostnätter och övervintras inne i en temp på 0c +10c och ljust. övervintras det i rusmtemp eller är över +10c ges det extraljus och lite mer fukt i jorden än i kalltemp.
Bassam
Hej

Jag sa inte att du är fel , men jag skrev om olika praktiken och skolor över hela världe och Jag tycker att du har mycket praktiken i Sverige , själv jag lärte mig mycket av dig.

Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 09-02-2010, 17:22) *
Hej

Jag sa inte att ni är fel , men jag skrev om olika praktiken och skolor över hela världe och Jag tycker att FLAX har mycket praktiken i Sverige , själv jag lärte mig mycket av honom.

det är självklart att jag pratar om olivodlingar/skötsel om hur det är i sverige, det är där jag och de flesta bor som frågar här inne.

frågar någon här om hur man odlar oliver i Italien så kommer jag givetvis att skriva om det. plus så är oliver alltid härdigare/tåligare mot kyla där dom växer vilt.

tack för det sista, roligt att du tycker så.
Bassam
Hej

Jag tycker inte att obehag dig ,men jag tycker att säga du har mycket praktik på SVERIGE klimaten .

H: BASSAM
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon