Full version: När
PeterDeleter
jag åker mycket utomlands och då träffar man såklart på mycket katter. Slutar alltid att jag köper kattmat till dessa eller ger dom vad "huset förmår".

Damens och "vår" katt försvann för några månader sen till vila (han var 15-16 bast). Han är saknad och jag kan inte låta bli ta hand om katter utomlands och har funderat på att hitta igen en där vi var förra julen. Hon var grårandig, skadat sig i munnen och efter 1 vecka omhändertagande blev hon frisk igen. Vi var där 2 veckor så vi fick se hur hon blev skadad tyvärr (landet inte viktigt var detta var).

Någon här som tagit hem en katt och vet kostnaden? Hört en summa på runt 2K och då ingår såklart inte husse/mattes resa. Hört att ta hem en katt ligger runt detta men kanske man stressar dom för mycket och dom aldrig kan återfå sitt vanliga jag?
Myosotis
Vet ingenting om kostnader etc. men kan rent allmänt tycka att det är bättre att hjälpa dessa katter på plats så gott det går (kastrationer/p-piller, mat...) och istället ta hand om en eller några av alla tusentals hemlösa katter i Sverige. Det finns många akuta fall där katterna måste avlivas om man inte hittar någon som kan ta hand om dem. Tog själv hem en katt från KKS i höstas. Om du bestämmer dig för utlandskatter: AVMASKA!!! Det är jätteviktigt att inte föra in nya sjukdomar och parasiter till Sverige.
Meriona
Det finns faktiskt en svensk organisation som tar sig an grekiska vildkatter, jag kan inte komma på namnet nu, men det går naturligtvis att leta upp. Är det från ett annan land så kanske det finns samma möjligheter att få hjälp? HÅller tummarna för att det löser sig för den missen du vill hjälpa!

Vi träffade en kattmamma i Mexico som vi såklart ville hjälpa, (hon födde under vår tid där) men hon hade det ganska okej som hon hade det, hon fick mat osv, dock inte veterinärvård om hon skulle behöva det, men iallafall hade hon nog inte mått bättre av att flyttas.
Anki på Öland
Verkar idiotiskt att ta hem utländska vildkatter när katthemmen i Sverige är överfulla av katter ingen vill ha......
Anki
Myosotis
Njaa... idiotiskt är väl en överdrift, om de nu har blivit fästa vid just den katten så kan de väl ta hem den?
LasseB
Idiotiskt, nja jag skulle nog hellre säga "inte så väl genomtänkt".
Ska vi rädda alla som på något sätt har det mindre bra så får vi ta med oss katter, hundar, barn, slagna kvinnor, arbetlösa män, tandlösa farmor med flera. Att hjälpa på plats är nog alltid mer effektivt.
Meriona
Man kan väl göra både och om man känner för det? Om man fastnat för just en individ så är det väl just den man vill ta hand om. Karantän kommer troligen att behövas, och vad det kostar vet jag inte. Men som parantes läste jag om ett par som tagit hem en hund från Peru, och med karantän (kommer inte ihåg om det var 3 eller 6 månader) och frakt så kostade det dem nånstans mellan 15-20 tkr. Inte så himla mycket mer än att köpa en rasren valp. Måhända fick de en gatukorsning, men för dem var den mycket mer värd än någon annan hund.

Nu var ju detta en hund och kanske från en annans världsdel än din katt, men det var bara för att visa på att ingenting är omöjligt.
skogstroll
jag tog hand om en kisse och nu ligger hon och snarkar i sängen... vet ju inte vad hon hade gjort annars. hade ju tänkt skaffa hund men det kan kanske gå i alla fall smile.gif
Pius
Jordbruksverket

Här hittar du förhoppningsvis all information du behöver.

Lycka till och berätta hur det går.

Pius
PeterDeleter
Merci

/PeterDeleter
anncharlotte
För att ta hem en katt från de flesta länder så måste den rabiesvaccineras och titertestas. Och det tar tid, det är det största problemet. Du måste hitta någonstans där katten kan bo tills titertesten är gjord och det tar några månader.
Meriona
vad är en titertest?
LasseB
Klart att man kan göra både och.
Vill på intet sätt förringa era insattser
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon