octachoron
Jag funderar på att plantera bambu i zon 4.
Finns det någon lämplig sort som inte är för spridningsbenägen?

Jag har tittat i litteraturen men det finns inte någon vidare information om hur bambu klarar lite kallare klimat.
Bassam

Hej

Jag ska skicka till dig Artikel som hittat i INternet :

Bambun drar sig längre norrut
Det är hundra år sedan bergbambun introducerades som trädgårdsväxt i Europa. I dag finns långt fler sorter att välja mellan och på en skyddad plats kan bambu odlas ganska långt upp i landet.

--------------------------------------------------------------------------------
Bildmaterial Bambugraffiti. I Asien är bambun ett betydligt mer självklart inslag som används till allt från byggställningar och husgeråd - till graffitiunderlag. Foto: Magnus Svensson

: Dagens växtjägare. Magnus Svensson under en av sina resor till glansbambuns hemtrakter. Foto: Martin Hadmyr

Phyllostachysbambu i Lund. Den här sorten kan få metspötjocka stammar även i vårt land. Foto: Magnus Svensson

En riktig bambuskog i Kina. Bambun var länge något som mest var i vägen för de första växtjägarna, men på senare tid har intresset för bambu - och därmed nya tåligare sorter - ökat kraftigt i västvärlden. Foto: Martin Hadmyr

Glansbambu i blom. När bergbambun blommade för ungefär tio år sedan, blommade nästan alla plantor i hela västvärlden samtidigt, och dog sedan. Nu har även glansbambun börjat blomma i stora delar av västvärlden Denna gång blir blomningen inte lika simulta

Faktaruta
Magnus Svensson avråder från några arter med riktigt dålig härdighet:
+ Phyllostachys aurea - kallas även metspöbambu. Får bladskador redan vid 12 minusgrader.
+ Phyllostachys nigra - har funnits länge i Europa och är eftertraktad på grund av sina spektakulära, kolsvarta, stammar. Inte härdig mer än i mycket skyddade lägen i Skåne.
+ Fargesia angustissima - säljs i stora mängder i Holland, och hittar därför ibland upp till våra plantskolor, trots att den inte alls är härdig på våra breddgrader. Klarar max minus 9 grader. (TT Spektra)

Magnus Svenssons fem favoriter:
+ I skyddade lägen zon I och II.
+ Phyllostachys aureosulcata f. spectabilis, Sicksackbambu - får gröna stammar med gula ränder. Är enligt Magnus Svensson den absolut vackraste bambun man kan odla i vårt land. I Skåne kan den bli uppåt 7 meter hög!
+ Phyllostachys propinqua - får metspötjocka, olivgröna stammar som kan bli uppåt 7 meter höga! Trots att den är ganska härdig är den svår att hitta i handeln - men värd att leta efter!
+ Bashania fargesii - får stora, breda och långa blad. Liknar japansk bambu, men är härdigare och relativt anspråkslös. Blir uppemot fem meter hög. Enligt Magnus Svensson en riktig bubblare värd att hålla utkik efter i plantskolan.
+ Sasaella ramosa - marktäckande bambu med ljusgrönt bladverk, blir cirka en halvmeter hög.
+ Fargesia robusta - en ny art på marknaden med mörkt grönglansiga blad, mer finlemmad och elegant än vanlig bergbambu. Bli cirka 3,5 meter hög. (TT Spektra)

--------------------------------------------------------------------------------
Bostad. Få växter låter. Men bambu gör det. Den rasslar mystiskt i vinden med blad som inte faller av på vintern. Kanske är det ett par av anledningarna till att bambu blivit en växt som hittar hem i allt fler svenska trädgårdar.
-När jag började intressera mig för bambu för tjugo år sedan fanns den i var och varannan trädgård i Danmark. Men i Sverige var det mest arkitekter som hade bergbambu eller glansbambu i sina trädgårdar, säger Magnus Svensson, som är landskapsarkitekt verksam på SLU i Alnarp.

I mitten av 90-talet fick bambun ett lite mytiskt rykte när plötsligt all bergbambu i hela västvärlden började blomma samtidigt - och sedan dog. Bergbambun - Fargesia murielae - och flera andra bambuarter blommar ungefär vart hundrade år, för att sedan sätta frö och dö. Och eftersom en och samma planta var ursprunget till all bergbambu i västvärlden blommade den samtidigt överallt.
Moderplantan hade samlats in i Kina och förts till Europa 1907 av den legendariske växtsamlaren Ernest Wilson under en resa till Kina. Till Sverige kom bergbambun först på 30-talet.
-De tidiga växtjägarna brydde sig inte så mycket om bambu. Den var mest i vägen när de skulle ta sig fram i skogarna, säger Magnus Svensson, som även han skulle kunna kallas växtjägare.

Efter närmare tio resor till Kina och Japan och många års provodling av otaliga arter i den egna trädgården gör han även skäl för epitetet ”bambumannen” som hans studenter kallar honom på SLU.
-För de flesta svenskar är bambu fortfarande synonymt med bergbambu, men det finns så otroligt mycket mer. Allt från marktäckare till bambuarter med 25 meter höga stammar.

I vårt land är det dock endast vissa sorter som klarar klimatet. Tack vare entusiaster och växtjägare som Magnus Svensson hittas ständigt nya arter som klarar vårt klimat bättre. Men det är inte bara kylan som kan vara tuff för bambun att klara av på våra breddgrader.
-Det bambun är känslig för är den tidiga vårsolen. När marken fortfarande är frusen kan solen snabbt torka ut plantan och bränna bladen. De flesta bambuarter kommer från nederbördsrika områden och vill ha mycket vatten. Det går nästan inte att ge dem för mycket vatten. Det ska man inte glömma sent på hösten heller.

Näringsälskande är de också, så rejält med gödsel på våren och den tidiga sommaren är aldrig fel. Nu när vintern står för dörren finns flera sätt att hjälpa bambun.
-Kratta gärna in löv i bambubestånden. Det både isolerar och håller fukt. Och när snön kommer ska man inte skaka av den. Skotta hellre över snö över bambun. Det blir som ett isolerande vintertäcke. /TT Spektra

Anna Lefvert/TT Spektra

H:Bassam

.
4:an
Tackar och tar även jag till mig all information....tack igen!!!!
jegi
Jag har väl inga stora bambuodlingar direkt men jag håller som du till i zon IV och kan ju delge dig mina erfarenheter.
Bergsbambu har fungerat bra här, men helt härdig är den inte. Jag ser t ex nu att de flesta bladen sannolikt inte överlever denna kalla vinter och den brukar annars bli lite bränd av vårsolen. Mot sensommaren har den dock vuxit till så mycket att det inte syns alls. Den ser ju lite mer ut som vass än bambu men den blir ju i varje fall en frodig dunge som blir lite större och högre för varje år. Den sprider sig inte.
Phyllostachys bissettii har jag på prov och den är ju inte lika övertygande. En planta har jag flyttat runt lite men den har snarast växt baklänges. Jag har ett till ex med annan proviniens sannolikt som jag satte ut i somras i ett lite bättre mikroklimat. Lyckas man få den att etablera sig, som tar några år, kanske det kan funka någorlunda. Trivs den för bra så kan den dock sprida sig duktigt, men jag tror inte att det blir ett stort problem i zon IV.
octachoron
Tack för de snabba svaren!

Jag har tagit en titt på bergbambu (Fargesia murieliae) och den verkar ju lovande i fråga om härdighet men har inte så imponerande utseende på de bilder jag sett. Kanske blir bättre efter några år men jag vill nog ha lite mera ståtligt utseende snabbare (otålig)...

Ska nog titta mer på bergbambu dock, det är ju ett tag till våren och man har ju tid att ändra sig några gånger till:-)

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon