mbn
Plockar bort överblommade blommor på min novemberkaktus efterhand och hittade två som inte såg ut som övriga! Själva "blomfästet" har svällt upp och jag undrar nu om det kan vara frökapslar? Hur hanterar jag dem i så fall?
tepa
Hej

Har du sett Sunnys inlägg idag i Novemberkaktus knoppar ramlat av?

Hälsn Tepa
Ulf Eliasson
Om du får frukter på din kaktus blir det små röda bär. Jag tror att plantorna är självsterila så det behövs två olika sorter för att få fram dem. Frukterna är alldeles klibbiga inuti (som mogna), precis som mistelfrukter. Antagligen för att fröna ska fastna på grenar och annat uppe i träden, där de växer naturligt. De tar lite tid innan de mognar, men till slut blir de rödaktiga och är fulla med svarta frön som du kan så.

Bassam
Hej

Vi kan inte ta frö från växter som kommer från olika sorter ( byracka ) , men vi kan ta sticklingar.

H:Bassam
Sunny

En venn av meg har sått frö av Schlumbergera og odlat fram planter.

Det går helt fint !

Men man må ju ha mycket tålamod ...
- Og en del erfarenhet med planter og odling från frö , kanskje ...

........................................................

Ps. Det ju just ved at odla från frö at man skapar nya hybrider. flirting.gif

Sunny

Hoppas du kommer tilbake i tråden og forteller hur det går med dine fröhus , mbn.
mbn
CITAT (Sunny @ 23-01-2010, 16:57) *
Hoppas du kommer tilbake i tråden og forteller hur det går med dine fröhus , mbn.

Vad kul! tummenupp.gif Jag har en novemberkaktus och en julkaktus som blommat bredvid varann så det må vara så att den blivit "gravid" med grannen, kanske? Det ser ut precis som på Ulfs bild så det är fröhus då. Hur lång tid tar det ungefär innan de "mognat"?
Sunny

CITAT (mbn @ 24-01-2010, 01:24) *
Hur lång tid tar det ungefär innan de "mognat"?

Jeg har lest at det tar 6 - 7 månader från pollinering til frøene er mogne.

Ulf Eliasson
Det går nog lite snabbare än 6-7 månader, kanske två tre.... de blir mjuka bär och då är det lätta att pressa ut innehållet med svarta frön. Frukterna är ätliga.. men kanske inte så goda.
De går alldeles utmärkt att få fram plantor på detta sätt, lite pilligt i början, men tror du kan vänta dig blommor inom två-tre år. Har du tur blir det lite olika färger på dem.

H:Bassam är nog inne på att man inte kan så om man vill ha identiskt lika plantor. De köpta plantorna är ju olika namnsorter (som vi oftast inte bryr oss om att ta reda på) och dessa får stickligsförökas för att bli samma. Lycka till.... och tänk på att jorden du sår i måste vara mycket väldränerad, men får samtidigt inte torka ut..... kanske blanda i sand och riven vitmossa???
Sunny

CITAT (Ulf Eliasson @ 26-01-2010, 13:44) *
Det går nog lite snabbare än 6-7 månader, kanske två tre ...

Min eneste kilde ( källa , tror jeg det heter på svensk ) når jeg oppgir 6 - 7 månader er teksten til dette bildet :

http://www.flickr.com/photos/40072456@N00/208094575/

Jeg kjenner hon som har postet bildet og vet hon kan räkna ... flirting.gif

Men det kan jo være at man kan ta ut fröene tidigare ,
eller at det går fortare under "optimale villkor". confused.gif
mbn
CITAT (Sunny @ 26-01-2010, 16:12) *
Min eneste kilde ( källa , tror jeg det heter på svensk ) når jeg oppgir 6 - 7 månader er teksten til dette bildet :

http://www.flickr.com/photos/40072456@N00/208094575/

Jeg kjenner hon som har postet bildet og vet hon kan räkna ... flirting.gif

Men det kan jo være at man kan ta ut fröene tidigare ,
eller at det går fortare under "optimale villkor". confused.gif

Tack för all info! Jag har inte bråttom så jag tar det lugnt och tar det när det känns rätt. Ibland kan man ju se att det blir en förändring och förstå att "tiden är inne" att skörda... flirting.gif

Uppdaterar:
Efter ett kort tag så skrumpnade hela kapseln ihop och föll av! Förmodar att den inte var befruktad kanske.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon