erisara
Vår physalisplanta i vardagsrummet verkar överleva vintern och nu har jag hört att man ska klippa ner den inför nästa växtsäsong. Men när är det dags att göra det? Nu måste väl ändå vara för tidigt (fast den blommar ju nu i och för sig)? g.gif Sedan borde jag nog plantera om den i ny jord. Ska det göras i samband med nedklippningen eller efter (före går inte att hantera den, den är drygt 3 meter just nu)? Och hur långt ska man skära ner den?
rosita
Jag brukar klippa ner den först och plantera om ett par veckor senare. Då är plantan dessutom lättare att hantera. Jag beskär min ganska mycket och jag brukar göra det januari/februari, men jag har min i förrådet ca 5 - 10 grader och extra ljus. Kanske blir det annorlunda när man har den i rumstemperatur som du unsure.gif
erisara
CITAT (rosita @ 16-01-2010, 18:46) *
Jag brukar klippa ner den först och plantera om ett par veckor senare. Då är plantan dessutom lättare att hantera. Jag beskär min ganska mycket och jag brukar göra det januari/februari, men jag har min i förrådet ca 5 - 10 grader och extra ljus. Kanske blir det annorlunda när man har den i rumstemperatur som du unsure.gif

Tack för svaret. Nu har vi sett att det börjar komma nya blad längst ner också, så det kanske är dags snart? Temperaturen i hörnan där den står är ca 16 grader skulle jag tro (Det är fönster på båda sidorna i hörnan (och inga element) och efter senaste tidens kyla så har det blivit ganska kallt där trots att rummet håller 19 grader i övrigt). Jag brukar försöka övervintra växter där för det blir så svalt och ofta går det bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon