strandskatan
16-01-2010, 17:21
Jag har tre små frösådda ex av dvärggranatäpple i samma kruka, nu i 13-15 grader med belysning, och de har nya fräscha blad. Men jag sklle vilja plantara om dem i varsin kruka. När gör jag bäst det? (De är två år gamla, stod ute förra vintern men dog ner till marken, så jag grävde upp dem i somras och satte dem i krka för att kunna vinterförvara dem inne.)
Alexander-VG-zon3
16-01-2010, 17:48
OM det behövs en omplantering (på granatäpple gör det inget om det är lite trångt plus har dom oftast ett svagt rotsystem som unga), men om det behövs så kan du plantera om dom i feb-mars när ljuset är tillräckligt ute.
strandskatan
16-01-2010, 18:53
Tack snälla flaxss, du är en klippa! Om det inte gör något att de står trångt, tror jag jag väntar med omplantering tills man ser rötterna sticka ut under krukan!
Alexander-VG-zon3
16-01-2010, 19:00
ja vänta tills dom verkligen behöver en omplantering, jag planterade om några granatäpple plantor som inte hade det trångt och dom verkade inte gilla det växte lite sämre och rötterna var bräckliga. de som jag inte planterade om förens det verkligen växte ut rötter hade grövre och tåligare rötter plus mådde mycket bättre efteråt och växte på bra.
och ge dom en lucker jord, som gärna får innehålla grus eller grovsand.
strandskatan
16-01-2010, 20:27
Ska följa ditt råd om jorden! Fick förresten råd av dig förra våren ang. mina judasträd, som växt skapligt i sommar, men dessvärre står ute den här vintern, eftersom de blivit omplanterade i en låda för stor att baxa in, de står under tak, men jag tvivlar mycket på att det finns liv i dem i vår, vi har haft minusgrader i evigheter, ner till minus 10.
Alexander-VG-zon3
16-01-2010, 20:57
CITAT (strandskatan @ 16-01-2010, 20:27)

Ska följa ditt råd om jorden! Fick förresten råd av dig förra våren ang. mina judasträd, som växt skapligt i sommar, men dessvärre står ute den här vintern, eftersom de blivit omplanterade i en låda för stor att baxa in, de står under tak, men jag tvivlar mycket på att det finns liv i dem i vår, vi har haft minusgrader i evigheter, ner till minus 10.
ge inte upp hoppen om dom än, -10c är ju inte så farligt kallt.
strandskatan
16-01-2010, 21:58
Rapport följer när det våras! Har också lämnat ute (av samma anledning) passionsblomma, vippjasmin och oleander... hr gick det med den där växthuseffekten????
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.