Monarda
Brukar inte köpa amaryllis mer eftersom jag aldrig lyckats få dom att blomma om, men halva priset kan ju få en att ändra sig. Så här vacker blev en som heter "Ice Queen". Finns det något bombsäkert sätt att få dom att blomma om?
[attachment=46297:P1140864.jpg]
Alexander-VG-zon3
vilken vacker amaryllis du hittade,

bombsäker och bombsäker vet jag inte men när jag skött dom så så har jag alltid fått återblomning varje år. finns nog många olika knep och metoder för att få en bra åter blomning.

jag själv har dom ute i det fria under den frostfriaperioden. placerar dom skyddat mot sniglar (har man mycket sniglar där man bor är det bättre att ha dom inne eller i uterum). sedan gödslar jag mycket och ger vatten när det behövs. innan frosten tas dom in och placeras antigen i ett ljustfönster (då blommar dom ibland till julen) eller placerar jag dom torrt och svalt och tar fram dom i jan-feb och planterar om, och vattna mer och mer vartefter bladen växer och hur mer aktiv den blir (man får se upp så man inte ger för mycket), då blommar den under våren-sommaren.
Monarda
Kan jag ställa den svalt nu när den blommat klart och fortsätta att gödsla och vattna? Behöver den planteras om någon gång? När den sedan får komma ut ska den stå skuggigt eller soligt?
strandskatan
Jag snikar mig in på den här tråden, hoppas Monarda ursäktar - din vita amaryllis var verkligen läcker! Jag tog in mina amaryllis i september och sedan dess har de stått svalt och helt torrt, ändå är bladen fortfarande gröna. Vad göra?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Monarda @ 16-01-2010, 19:45) *
Kan jag ställa den svalt nu när den blommat klart och fortsätta att gödsla och vattna? Behöver den planteras om någon gång? När den sedan får komma ut ska den stå skuggigt eller soligt?

antigen har du kvar den i fönstret och sköter den som en vanlig krukväxt och tar sedan ut den om du vill ta ut den. bara du ställer den så sniglar inte kommer åt!

eller ställer du den efter blomningen svalt och torrt (ingen näring eller vatten), sedan när ljuset återvänder så börjar du kultivera den igen.

om du placerar ut den efter frostrisken så sätt den först i skuggan ca 1-3veckor och vindskyddat, när den vant sig vid uteliv så placera den mer och mer soligt och sedan till sin slutliga plats. amaryllis trivs soligt och varmt läge men öst eller västläge funkar också, i ett skuggigt läge kan det bli för fuktigt och för svalt plus ökar risken för sniglar.

har du den inne i fönstret eller i nåt annat glasatutrymme under sommaren så vill den också stå soligt eller i öst/väst läge.
Alexander-VG-zon3
CITAT (strandskatan @ 16-01-2010, 20:31) *
Jag snikar mig in på den här tråden, hoppas Monarda ursäktar - din vita amaryllis var verkligen läcker! Jag tog in mina amaryllis i september och sedan dess har de stått svalt och helt torrt, ändå är bladen fortfarande gröna. Vad göra?

du behöver inte göra nåt, amaryllis är ganska tåliga och behåller dom gröna bladen under vintern. men det är bra att dom får det torrt eller svalt eller bägge delarna så att dom får någon form av vila. om bladen vissnar ner eller gröna kvittar.
strandskatan
Tack igen!
Monarda
flaxx, när du nämner sniglar menar du spanska skogssnigeln då eller går även våra inhemska sniglar på amaryllisen?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Monarda @ 16-01-2010, 22:45) *
flaxx, när du nämner sniglar menar du spanska skogssnigeln då eller går även våra inhemska sniglar på amaryllisen?

haha jag och sniglar, jag vet inte va det är som äter på dom eller rättare sagt vilken art av snigel, men jag har blivit av med många lökar av just sniglar som ätit på dom (sett spår och sniglar på dom). därför placerar jag de jag har ute soligt och varmt och högt upp på hyllor eller nåt liknade där sniglar inte vill vara. har du problem med sniglar så kan det vara bättre att ha dom inne. har du inte problem med sniglar så trivs amaryllis väldigt bra ute under våren-sommaren-hösten så länge du inte utsätter dom för frost.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon