Pirum
Hejsan, jag sliter mitt hår, det som är kvar iaf. På Bokus verkar det inte gå att ge bort en bok som present, dvs, ha en annan leveransadress än den jag har angivit på mitt konto. Orkar inte leta igenom alla bokhandlar på internet, finns det någon bra (svensk) där man på ett enkelt sätt kan ge bort böcker? På Adlibris ville de att jag skulle skriva i något meddelandefält om att jag ville ha specialbehandling för beställningen med annan leveransadress. Säkert enkelt att klara av, men mitt tålamod för internetköp är nära noll. Illa nog att behöva registrera sig, vill inte behöva krånga för att ge bort böcker som present.

Tips någon?
Peztis
Fast AdLibris funkar bra! Köper mycket därifrån.

Du måste ju registrera dig, genomföra köpet och på sista sidan så har de längst ned en meddelanderuta och det är där du då skriver i att leveransadressen är en annan.

Tror inte att det finns många ställen man kan köpa saker utan att registrera sig. Jag vet att det finns men jag tror som sagt inte att det är så vanligt.

CDON har inte detta som alternativ men å andra sidan så kan man säkert skicka dem ett mail (man kan inte ringa dem) och be om en annan lev.adress. Eller så börjar du med att maila dem och fråga om möjligheten. Tyvärr har CDON fått ett sämre utbud än vad de hade förr.

Är det någon speciell bok? Vilken bok är det (gärna ISBN), kanske man kan hitta andra källor?
Meriona
Jag har då beställt via Bokus till annan adress, men om jag inte minns fel så ringde jag dem. Gör det vet ja.
Piccante
CITAT (Peztis @ 16-01-2010, 21:09) *
Fast AdLibris funkar bra! Köper mycket därifrån.

Du måste ju registrera dig, genomföra köpet och på sista sidan så har de längst ned en meddelanderuta och det är där du då skriver i att leveransadressen är en annan.

Tror inte att det finns många ställen man kan köpa saker utan att registrera sig. Jag vet att det finns men jag tror som sagt inte att det är så vanligt.

CDON har inte detta som alternativ men å andra sidan så kan man säkert skicka dem ett mail (man kan inte ringa dem) och be om en annan lev.adress. Eller så börjar du med att maila dem och fråga om möjligheten. Tyvärr har CDON fått ett sämre utbud än vad de hade förr.

Är det någon speciell bok? Vilken bok är det (gärna ISBN), kanske man kan hitta andra källor?

Men om man begär leverans till en annan adress, skickar de inte med fakturan i samma försändelse då? Inte så kul om man ger bort en present att de ser precis vad den kostade.
ninnisky
Har köpt mycket böcker via Bokus och Adlibris de senaste åren och senast idag beställt. Det funkar alldeles utmärkt att beställa till annan adress och där finns ju möjligheten att betala med kort eller faktura. I fallet faktura så får jag fakturan till min adress och boken går till den andra. Det har aldrig missats!

MEN, det går inte att handla utan att registrera sig, vilket ju är väldigt enkelt att göra. Man behöver ju inte heller registrera sig för varje köp...

Pirum
Ok, får väl försöka med Bokus, där är jag redan registrerad, tycker deras site är ganska dålig på att upplysa om leveranser till andra adresser dock. Ska jag ändra min egen adress i kontouppgifter, och sedan ändra tillbaks tro, hm.
ingrids
Det är i alla fall så jag gör, ändrar adressuppgifterna och köper på kort. Har funkat bra hittills.
Pirum
Beställde på Adlibris och betalade 25kr extra för att få boken inslagen i rött papper. Hutlöst, men det verkade vara enda sättet att få leveransen till en adress och fakturan till en annan. På Bokus hittade jag inget meddelandefält eller liknande. Antingen är jag blind eller så har Bokus en usel säljsida - det är väl fullständigt självklart att man enkelt ska kunna välja valfria leveransadresser? Eller är det någon slags noja över internetbedrägerier som gör att de alltid vill att boken ska skickas till fakturaadressen?
ingrids
Borde förtydligat - det jag skrev ovan avser just bokus. Jag ändrar leveransadressen och betalar med kort och det funkar bra.
KURT
CITAT (Pirum @ 17-01-2010, 19:10) *
Beställde på Adlibris och betalade 25kr extra för att få boken inslagen i rött papper. Hutlöst, men det verkade vara enda sättet att få leveransen till en adress och fakturan till en annan. På Bokus hittade jag inget meddelandefält eller liknande. Antingen är jag blind eller så har Bokus en usel säljsida - det är väl fullständigt självklart att man enkelt ska kunna välja valfria leveransadresser? Eller är det någon slags noja över internetbedrägerier som gör att de alltid vill att boken ska skickas till fakturaadressen?

Adlibris skriver ju:

"Om du själv vill betala fakturan/betala med kort, men vill att en bok ska skickas till någon annan går det fint! Ange i så fall bara vad som ska vart i meddelanderutan så ordnar vi det. Det följer dock alltid med en följesedel med bokpaketet, så att den som får det kan se bokens pris."
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon