Full version: Växtlampa
MrStax
Hej !

Tänkte försöka odla lite Jalapenos i år. Om man ska så dom nu i Januari så står det på påsen att man ska ha extrabelysning.

Kan man ha såna här lampor till det ? http://shop.conrad.se/websale7/Plant-light...5dafbc%2fmd5%7d

Jag har tyvärr inte plats för några lysrör i min lägenhet.

Mvh Stefan
blomkronan
Hej Stefan
Välkommen till odla smile.gif

Ska du sätt frön nu så fungerar det bra med en lågenergilampa. Reflektor lampa som du tagit fram länken på har jag inte provat... Har du en lampskärm som kan reflektera bra spridning av ljuset, är ju det att föredra. Reflektorlampan har nog för liten spridning... den riktar ju sitt ljus "rakt" fram. Värmen kan oxå bli ett problem från reflektorlampan.
Mina Jalapeno satte jag för 9 dagar sedan och dom har börjat komma upp nu smile.gif

Om du vill kan du tillverka ett "växthus" (om du inte ska så så mycket) Ta en kartong klä den invändigt med ungsfolie, ta den "matta" sidan ut och häng en lampa ovan. Då får du ut mycket ljus av en lampa... till dina jalapeno.
EKLO
Jag har inte heller så mkt plats i lägenheten, men kom på att jag kunde ha en lysrörsarmatur längs fotänden på sängen, det tar inte så mkt plats och man får rum med många små sådder.

Och i köket hade jag redan lysrör under ett köksskåp, där kunde jag röja undan och få plats med en hel del.
Åsa, mälardalen zon 2
Ofta har man ju även någon liten skrivbordslampa antingen med ett sånt där litet lysrör eller sån man kan skruva i en lågenergilampa i hemma, som man lätt kan använda till odling i mindre skala. Plantorna är ju inte så stora i början och man måste ju inte så mer än man vill ha och har plats med chilifrön har ju lång hållbarhet. Både lysrör och vanliga lågenergilampor måste dock placeras mycket nära växterna.
skogstroll
jag fundelerar lite på hur mycket ljus de små behöver egentligen... har lite udda och konstiga lampor och undrar hur jag ska få till det. Har även ett gäng övervintrade plantor.

Hur mycket behöver de för att bli nöjda?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon