Apropå lyckade köp, så kom jag senaste sommar över en stamros av Austin, Queen of Sweden, fantastiskt vacker!!! I höstas lyfte jag in en blommande ros med kruka och allt i garaget, där den uppenbarligen har haft det varm och gott, eftersom den skjutit massor med vita skott, jättefint HA-HAAA!!
Sååå, ska jag nu försöka hålla mej med klippandet till våren och utflyttandet, eller vågar jag kapa tidigare?
[attachment=46327:IMG_0648.jpg][attachment=46328:IMG_0606.jpg]
Klipp inte nu, har du fönster i garaget om du får så många vita skott, ha gärna + 2 - 5 grader. Jag ställer upp garageporten lite på glänt om jag är hemma milda höstar. Jag stänker lite på stammarna då och då och vattnar lite, lite ibland, svår balansgång, inte för mycket/eller för lite, har tagit död på två st. Tittade till mina stamrosor nu och dom kan ha lite vita skott och en del löss såg jag också som jag ska bespruta, det blir det nästan varje vinter, ev från fuchsiorna ? Garaget är mörkt här.
Klipper du alla vita skott skjuter den nya, det tar kraft när den ska vila.
Jag sätter ut mina stamrosor och fuchsior tidigt i april om det är minsta värme vid en varm, skyddad hörna under vinterväv, dubbel i början, vid frost plussar jag på med yllefilt. Det tar lång tid innan dom vaknar upp, dom ska klippas samma tid som övriga rosor i trädgården på våren ca 1/3 beroende på hur stor kronan är. Jag tar aldrig in dom i värmen det är rena döden. Om man har ett svalt, ljust glasat uterum kan man säkert ha dom där hela vintern med lite värme, men det har jag inget.
Tack Kajsa!! Ska följa dina råd så gott det går, inte så lätt, garaget är ju gubbens domän och där ska han ju skruva, snickra och dona och sånt kan man ju absolut inte göra i lämplig rostemperatur.......
Tog i alla fall bort ett rotskott, för sånt vill jag inte den ska slösa kraft på! Lite vatten har jag skvättat med jämna mellanrum men annars ska jag fösöka hålla händerna i styr tills en lämplig vårdag uppenbarar sig och då...... hoppas jag verkligen den ännu är vid liv!
gulmåra
18-01-2010, 20:36
Jag har fått rosor skickade till fel adress en gång, (till jobbadressen som stod i signaturen längst ner i mailet trots rätt angiven adress i texten.), när jag hittade mina rosor i april efter ca 3 veckor i en varm kiosk och nästan utan torv runt rötterna, hade rosorna skjutit många och långa vita skott. Jag trodde aldrig att de skulle överleva. Men efter plantering i krukor och placerade mot norrvägg med fiberduk så klarade sig 4 utav 5. De vita skotten ramlade när nya gröna bröt fram..
Det är inte riktigt samma sak men jag tror ändå att rosor är tämligen tåliga.
Ezereht
19-01-2010, 01:28
Inga tips men just den där rosen är så vacker, lyckliga dig
Var i dag ut på koll av Queenen och himmel vilken lössodling!!! Bäst att snabba tag försöka få bort dem innan gubben märker dem, i så fall är det nog slut med garageinhysningen!!
Det blir löss varje vinter, köp en sprayburk med gift och gå över så är problemet ur världen.
Giftspray?????!!!!!!! Skulle jag börja både spraya och det dessutom med gift, så är risken stor att både Queenen och jag fick flytta! Råkar vara gift med en "grön" man, alltså inte det minsta trädgårdsintresserad, men mycket natur och miljömedveten, jobbig kombination.....
Nåja, har varit i garaget och klämt löss handgripligen, så just nu är läget under kontroll!
Oj då, men blanda såpa i vatten då men då får du spruta flera ggr för att dom ska ge sig.
Jag vet inte hur det har gått till, men nu har min Queen gått hädan.....
Obegripligt!! Ena månaden är den grön (ok, mera vit) och nästa brun och torr som fnöske....
Misstänker lite svagt att gubben har vädrat EXTRA flitigt, 2 fuchsior har nämligen också gett upp. Bittert, men sant, nu blir det att försöka jaga en ny denna sommar.
Som jag skrev två stamrosor har dött för mig förut och i vinter en fuchsia, det är en svår balansgång ! Inte för mycket eller för lite vatten, så här långt fram börjar det bli jobbigt för dom.
Sabina87
02-04-2010, 13:12
Ska stamrosos in under vintern? jag har min ute året runt. Jag får nog vänta och se om den har överlevt denna vintern, verkar det som. När ska man beskära rosen?
Bor man i zon 1 och har ett mycket skyddat läge, höga häckar, innegårdar kan det kanske gå, man bör skydda hela rosen med väv mm. Även i zon 1 var vintern tuff i år vad vi sett, så vill man vara riktigt säker ska stamrosorna förvaras frostfritt, en Austin stamros kostar ca 400 - 500 kr så det är för trist när den dör.
Dom ska klippas samma tid som rabattrosorna, när det börjar grönska !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.