Full version: söker namn på växt
kintonia
ifjol såg jag en växt i en stor urna, den var ganska "buskig" eller tät, ja flera grenar, med rosa små blommor, fröna kom i små smala baljor, jag fick flera baljor, baljorna är som smala, långa ca 10 cm 0,5 cm grova ca.
i där finns massor av vita små frö, fröna är ca som knoppen på en knappnål, med en färgad plasttopp på,
jag blev så förtjust i denna växt, fick då informationen om att den var lättodlad, fröna gror lätt, och den växer så det knakar, detta är allt jag kommer ihåg om växten. den var köpt som liten planta en gång, på en handelsträdgård, det var hennes favorit, det är inte Balsamin (den som växer vilt ute, som blir hög), men påminner en aning kanske om den, den var otrolig vacker, växten jag såg var ca 150 cm hög. och det hängde fullt med smala, ja som baljor med frö i hela växten, detta var på hösten, sen slängde hon plantan, och sparade fröer, som hon sen sådda och drog upp
kanske någon här som vet tacksam för svar mvh Anki

jag ska provså fröna idag får vi se vad det blir spännande rolleyes.gif
annjill
Paradisblomster är en av mina favoriter och den var väldigt populär i urnor i somras. Den växer så det knakar och har smala skidor på hösten. Det som inte riktigt stämmer är att den skulle ha små blommor, paradisblomster har flera små blommor samlade så de upplevs som en stor boll?
Är det inte den kanske du hittar en ny favorit nu:-)
Har du förresten kollat på Balsamin camellia?

/ Anna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon