CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 17-01-2010, 15:17)

Det beror på vad du väljer, det finns specialförädlade gurksorter som enbart sätter honblommor och det finns sorter som bildar fruker utan befruktning, vissa sorter har man även odlat fram för att de ska ha resistens mot sjukdomar och liknande. Det har kostat en hel del att ta fram dessa sorter så förädlaren vill såklart ha tilbaka dessa pengar + göra en vinst, annars så skulle ju ingen vilja hålla på och förädla fram nya växtsorter. Förädlaren äger denna sort och vill ofta ha en slant per frö = du betalar inte bara för fröet utan även rättigheten att få odla denna sort.
Odlar man däremot gamla gurksorter finns det ofta ingen ägare som ska ha betalt = de fröerna är billigare. De gamla sorterna har dock ofta både han och honblommor och behöver pollineras för att det ska bli frukt + en del av de gamla sorterna kan lättare bli lite beska ifall man slarvar med vattningen.
Jisses vad du kan.
Ja jag blev så himla förvånad när jag såg prislappen. Däremot så tror jag att de utomhusodlade var billigare, men såna har jag redan.
Pius